Als bij ons een nieuwe machine wordt aangekocht is de levering en inbedrijfstelling altijd bij de offerte inbegrepen. Deze staat dan ook als aparte post op de offerte. meestal is de verzekering daar ook in opgenomen.
De transporteur, is bij ons in 99% van de gevallen Jan van Dam, heeft sowieso een vezekering voor het transport tot op de stelplaats, vanaf daar neemt de monteur van de leverancier van de machine het over met stellen en aansluiten.
Voor de elektra hebben wij een aparte partij, die ook alle NEN3140 keuringen verzorgen. Die huren wij zelf in en betalen we apart. Die staan dan keurig met kabels, stekkers etc klaar om de machine onder stroom te zetten.
Pas na afname is het onze verantwoordelijkheid, dat is ook het moment dat de laatste deelbetaling de deur uitgaat.
Voor de aanschaf van serieuze houtbewerkingmachines is dat niet anders, je kunt niet verwachten dat een formaatzaag die op een grote vrachtwagen vervoerd moet worden en met aanvullende transportmiddelen naar binnen moet dan voor €100,- getransporteerd wordt. Dan leef je in Utopia. Gemiddeld uurtarief van vrachtwagen met kraan en twee man is al gauw €150,- per uur. Staat de machine op een pallet is het wel wat eenvoudiger en goedkoper.
Doorgaans hebben transportbedrijven redelijk vastgestelde tarieven voor machinevervoer, en weet ook de leverancier wel hoe lang die nodig heeft voor een inbedrijfstelling. Vaak wordt bij ons de instructie of cursus nog uitonderhandeld, maar meer speelruimte zit daar meestal niet in.
Wanneer je een machine bedrijfsmatig en zorgeloos in bedrijf wil stellen is dit gewoon part of the deal, dus is het niet gek dat je dit op de offerte terugziet. Let wel goed op wie wat verzekerd, want niet verzekeren is niet goed, dubbel verzekeren meestal ook niet. Dan gaan maatschappijen de verantwoordelijkheid naar elkaar verwijzen. Een betrouwbare leverancier, en als dealer van Felder en Format mag je wel wat verwachten, heeft dit doorgaans gewoon goed geregeld.
Machines voor minder in een ander land kopen is prima, dat je de transportkosten dan moet betalen is dan ook logisch. Dat die dan nog hoger uitvallen is ook logisch, daar hoeven we geen heel topic over vol te schrijven.
Service is een ander verhaal, en meestal gaat dit pas spelen bij problemen, en weet je dan pas of een partij ook echt waar maakt wat ze beloven. Die ervaringen hier delen kan anderen ook helpen, de discussie over prijspolitiek vind ik wat ongefundeerd, want de concurrent van een ander merk komt meestal van een andere leverancier en kan daar gewoon tegenover worden gezet. Is wat mij betreft dus een keuze. Als je per se een Felder wil, ontneem je jezelf dus ook de mogelijkheid om de beste deal te vinden, dat je dan over de grens gaat kijken voor hetzelfde merk komt dan met consequenties, zoals transportkosten bijvoorbeeld.
Het verbaasd me keer op keer dat dit alleen op het forum verschijnt met Felder, over een Altendorf of Griggio lees ik deze discussies nooit. Nogmaals, als je voorliefde bij één merk ligt, neem de organisatie erachter dan voor lief, het is geen auto waar er in Nederland 8 miljoen van rondrijden, we praten hier over industrieële werktuigen, daar liggen de spelregels doorgaans toch wat genuanceerder. Dat merken per land maar één dealer heeft is niet gek, de omzetaantallen zijn meestal te klein. Duitsland is groot en heeft er meestal meer. Bij Keulen en net boven Trier zitten twee Felder showrooms, probeer je geluk daar eens als je in België niet tevreden ben.