Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Toch vind ik dat er nog veel in de bak van de stofzuiger zit... Zit er niet ergens een lek?

Ter vergelijk: Ik heb al een aantal keer de bak onder mijn cycloon moeten legen en die zaten echt goed vol. In de zak van de Makita zat echt zo goed als niets.

thumbnail_20210328_144857.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Je snapt hem niet helemaal. De bak die ik liet zien is niet die van na het cycloonfilter. Dus van de daadwerkelijke afzuigunit.

Voor de test wilde ik weten, hoeveel er op het werkblad, de machine en op de vloer blijft liggen. Dus eerst gezaagd zonder de centrale afzuiging aan. Al het stof wat daarvan bleef liggen, dat moet dus ook al het stof zijn, wat bij het zagen vrijkomt, heb ik met een mobiele stofzuiger opgezogen. Zo kon ik meten hoeveel stof er van de zaagpartij vrijkwam.
8DADE2E7-A205-466E-8D21-E7EDF5D2179F.jpeg

De redenering is vervolgens, dat bij de herhaling van de test met de afzuiging aan er in principe evenveel stof vrijkomt. Immers zelfde hout. Zelfde afmetingen. Gelijk aantal zaagsneden in schulpen en afkorten.

Zoals je kunt zien aan de foto’s, kwam in de test met afzuiging vrijwel al het stof in het cycloonfilter. Een klein beetje bleef rond de machine liggen. Dat heb ik weer met de mobiele stofzuiger opgezogen. Vervolgens dit weer gemeten.

1620388742511.jpeg
Je ziet dat dit nog een bodempje is. Beide foto’s gaan dus over het stof wat niet opgezogen is, maar op en naast de machine valt. Conclusie die je hier kunt trekken, is dat de afzuiging dus wonder goed werk doet.

Vervolgens het cycloonfilter geleegd. Deze is dus alleen gebruikt bij de tweede test, met de afzuiging. Daarin zat deze hoeveelheid.
FC4B8970-C697-44CC-8102-4054FBEE5E59.jpeg
Tel je deze en de vorige foto bij elkaar op, dan heb je weer dezelfde hoeveelheid als op de eerste foto. De totale hoeveelheid verzaagd stof. Conclusie. Het cycloonfilter doet het ook perfect.

De ketels van de afzuigunit heb ik niet meer gecontroleerd. Eerder heb ik al gezien, dat daar hoogstens wat fijnstof in komt. Daar heb ik overigens ook stofzakken in. Dit omdat daarmee het filter veel schoner blijft. Ik verwacht ook, dat ik die maar zelden hoef te legen. Maar dat moet ik nog ervaren. Dit systeem werkt nog maar een paar dagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Graag gedaan. Als ik iets schrijf op een forum over iets wat ik gemaakt heb, dan probeer ik dat uitgebreid te doen inclusief fouten en mislukkingen. Als ik iets kan testen, dan ga ik die uitdaging ook aan.
Ik ben alleen niet zo van het documenteren tijdens het werk. Er zijn mensen, die iedere stap vastleggen. Prachtig hoor, maar ik heb daar de discipline niet voor. Ik ben dan veel te veel bezig met het maken. Foto’s maak ik dus meestal achteraf.

De volgende klus die ik nu aanga is het leggen van een extra grondkabel naar de schuur. Al dat elektrische geweld zorgt er voor, dat de stoppen eruit vliegen. De zaagmachine en twee stofzuigers op één groep, dat wordt hem dus niet.
Ik heb echter nog een groep die niet meer gebruikt wordt. Dus vandaag gaan graven en de eerste meters gelegd.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Soms maak je van die fouten, waarvan je later denkt: Hoe heb ik dat nu gehad?????
ik kan niet zeggen, dat ik het hele systeem van het cycloonfilter niet bestudeerd had. Ettelijke filmpjes en plaatjes op YouTube en Pinterest bekeken en toch!

Ik had in mijn enthousiasme inlaat en uitlaat omgedraaid😱

De eerder geplaatste foto is dus:

FOUT
EBFE58E4-8BBC-4318-919D-C6F616AB5E95.jpeg
Hier zit de slang vanaf de machines bovenop. Die moet echter aan de zijkant.
3CE6B1FA-0A4A-40B2-B817-15826725BB22.jpeg

De volgende is dus:

GOED
2ED08F62-1CE0-4960-ABA2-B65CDBF198E9.jpeg
Het bijzondere is, dat de de aansluiting andersom dus ook werkt. Ik vermoed echter, dat dat geldt voor de grotere en zwaardere deeltjes en minder voor fijner stof.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Het laaatste deel van dit verhaal. Met twee stofzuigers van 1200 en 1300 Watt heb je een probleem,als je tegelijkertijd de zaagmachine van 1600 Watt aanzet.
Nu had ik nog een weinig gebruikte groep in huis, waar ik makkelijk een aansluiting op kon maken. Ik heb dus met grondkabel een extra groep in de schuur aangelegd. Na een dag graven en herstraten en een ochtend kabel door de kruipruimte trekken en aansluiten is ook deze klus geklaard. In de schuur eerst tijdelijk een stopcontact voor deze groep. Later als ik met de isolatie en binnenafwerking aan de slag ga, volgt het definitieve elektrische plan.

Wel voor deze groep nog een combi-schakelaar gemonteerd. Deze had ik nog liggen, van toen de droger nog een dom ding was en je deze met dit apparaat tegelijk met de wasmachine kon laten draaien. Ding geeft voorrang aan één van de aansluitingen. Daar heb ik de stofzuigers op aangesloten. De werkplaats heater van Gude op de andere. Deze schakelt dus uit, als ik de stofafzuiging aanzet. En weer aan, als die uitgaat.
. 306BF11A-D5AB-458B-B1E3-2E740D369F61.png

689B1150-1AD8-4B87-8A01-2D5250E11CAE.pngFan
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Rene71 plaatste in dit draadje de volgende reactie:
De prestaties van bouwzuigers ontlopen elkaar niet veel. Ik heb een hele oude Kärcher en een jongere Festool Midi. De zuigkracht en volume ontloopt elkaar niet veel. Het verschil zit vooral in het volume vd stofzak, de filterklasse en of de slang makkelijk aansluit op je machines. Slangen die telkens van je Circelzaag of bovenfrees schieten zijn zeer ergerlijk. Een gewone Miele zuigt vloerbedekking overigens met afstand beter dan welke bouwzuiger dan ook.

Of stofafzuiging goed werkt hangt overigens ook veel af van het elektrisch gereedschap zelf. Mijn afkortzaag van Festool en de schuurmachines van Festool hebben erg goede stofafzuiging.
Ik ben altijd blij, dat ik op de middelbare school natuurkunde in het pakket had. Niet dat ik nu nog veel kan toveren met formules, maar het helpt wel in het logisch redeneren over bepaalde vraagstukken. Ik ben het eens met de bewering van René, dat bouwstofzuigers elkaar niet veel ontlopen, als het op het meest essentiële aankomt, het verplaatsen van lucht. Of je nu een duur A-merk hebt of een goedkope van de Lidl.
Eigenlijk is dat ook heel logisch. De meesten hebben een vermogen van zo’n 1200Watt. Die 1200Watt worden omgezet in beweging en warmte. Ik denk niet dat een dure zuiger nu zoveel efficiënter is, zodat er meer Watts in de beweging worden ingezet en minder in warmte. Sec gezien is dat laatste hier verlies aan energie.
Ook in het verschil tussen de verschillende systemen of deze nu gemaakt zijn voor groot volume/lage snelheid of klein volume/hoge snelheid. Als beide systemen 1200Watt zijn zal de reële hoeveelheid verplaatste lucht niet veel verschillen.

De school waar ik tot 1 augustus gewerkt heb, ik ben nu met pensioen, heeft een hele mooie machinale, met veel grote zware houtbewerkingsmachines. Er staat een gigantische afzuiginstallatie in, van vloer tot plafond en ongetwijfeld op krachtstroom. Een ringleiding op 100mm met veel schuiven. Voor zo’n systeem moet er veel lucht verplaatst kunnen worden. Door de grootte van het systeem en de vele schuiven, is er ook veel verlies. De installatie deed wat deze moest doen, maar ook dan moest je toch echt wel nazuigen, van wat er naast de machines kwam. Regel is, dat na ieder lessenblok de ruimte weer veegschoon is.

De opmerking over de Miele ondersteun ik ook. Wij hebben een Miele van ik meen 2000Watt. Dat is 800 Watt meer dan de Karcher bouwstofzuigers die ik heb.

Of je nu gaat voor een hoge onderdruk, veel snelheid voor fijnstof , of een veel volume op lage snelheid voor spaanders. Natuurkundig gezien maakt het bij gelijk wattage niets uit. Wil je dus winst behalen, zul je het dus moeten zoeken in meer Watts.

Het probleem hiermee is, dat je dan al gauw aan de grenzen van het beschikbare amperage zit. 16A x 230V = 3680 Watt.
Mijn DeWalt combizaag vraagt zo’n 1600Watt en dat zal bij het opstarten ook nog wel wat meer zijn. In combinatie met een Miele huishoudstofzuiger van 2000 Watt zit je dus al snel op de grens.

Dat de meeste afzuigsystemen voor 230V tussen de 1000 en 1500 Watt zitten is dus in die zin logisch.

Onlangs heb ik het motorhuis van de ingegraven Lidl bouwstofzuiger open gehad. Er bleek een krimpstekkertje los geraakt van het draadje. Waarschijnlijk bij de fabricage al zwak. Het viel mij op, dat de motor zoveel lichter was dan de gesloopte Kärcher. Qua zuigkracht doet deze Parkside echter niet onder voor de Kärcher die er naast staat. De Parkside heeft ook 100Watt meer. Theoretisch zal deze daarom ook meer lucht verplaatsen. Het zou ook zomaar kunnen, dat door de lichtere bouw er minder energie verloren gaat in wrijving/warmte.

Wat wel te verwachten is, dat de levensduur van een dure machine langer is.

Ik heb er dus voor gekozen om te investeren in Watts en dan ontkom je er niet aan, een extra stroomgroep te benutten of aan te leggen.
In mijn systeem doen de twee bouwstofzuigers samen 2500 Watt en daarmee heb ik ook twee keer zoveel luchtverplaatsing.

Inmiddels staat de Makita vandiktebank in bestelling. Mijn plan is om daar een apart vat op aan te sluiten volgens de volgende oplossing, om de spaanders op te vangen. Dit aangesloten op de universele 50mm poort in mijn systeem voor de zuigkracht en het afvoeren van fijnstof.
j8yoiVsijssrfr4Sm2rd7umzoyej4_JwKSjL3rsSjaXEAiCCY8ULx-uf1y5n80BJX30
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Rene71 plaatste in dit draadje de volgende reactie:

Ik ben altijd blij, dat ik op de middelbare school natuurkunde in het pakket had. Niet dat ik nu nog veel kan toveren met formules, maar het helpt wel in het logisch redeneren over bepaalde vraagstukken. Ik ben het eens met de bewering van René, dat bouwstofzuigers elkaar niet veel ontlopen, als het op het meest essentiële aankomt, het verplaatsen van lucht. Of je nu een duur A-merk hebt of een goedkope van de Lidl.
Eigenlijk is dat ook heel logisch. De meesten hebben een vermogen van zo’n 1200Watt. Die 1200Watt worden omgezet in beweging en warmte. Ik denk niet dat een dure zuiger nu zoveel efficiënter is, zodat er meer Watts in de beweging worden ingezet en minder in warmte. Sec gezien is dat laatste hier verlies aan energie.
Ook in het verschil tussen de verschillende systemen of deze nu gemaakt zijn voor groot volume/lage snelheid of klein volume/hoge snelheid. Als beide systemen 1200Watt zijn zal de reële hoeveelheid verplaatste lucht niet veel verschillen.

De school waar ik tot 1 augustus gewerkt heb, ik ben nu met pensioen, heeft een hele mooie machinale, met veel grote zware houtbewerkingsmachines. Er staat een gigantische afzuiginstallatie in, van vloer tot plafond en ongetwijfeld op krachtstroom. Een ringleiding op 100mm met veel schuiven. Voor zo’n systeem moet er veel lucht verplaatst kunnen worden. Door de grootte van het systeem en de vele schuiven, is er ook veel verlies. De installatie deed wat deze moest doen, maar ook dan moest je toch echt wel nazuigen, van wat er naast de machines kwam. Regel is, dat na ieder lessenblok de ruimte weer veegschoon is.

De opmerking over de Miele ondersteun ik ook. Wij hebben een Miele van ik meen 2000Watt. Dat is 800 Watt meer dan de Karcher bouwstofzuigers die ik heb.

Of je nu gaat voor een hoge onderdruk, veel snelheid voor fijnstof , of een veel volume op lage snelheid voor spaanders. Natuurkundig gezien maakt het bij gelijk wattage niets uit. Wil je dus winst behalen, zul je het dus moeten zoeken in meer Watts.

Het probleem hiermee is, dat je dan al gauw aan de grenzen van het beschikbare amperage zit. 16A x 230V = 3680 Watt.
Mijn DeWalt combizaag vraagt zo’n 1600Watt en dat zal bij het opstarten ook nog wel wat meer zijn. In combinatie met een Miele huishoudstofzuiger van 2000 Watt zit je dus al snel op de grens.

Dat de meeste afzuigsystemen voor 230V tussen de 1000 en 1500 Watt zitten is dus in die zin logisch.

Onlangs heb ik het motorhuis van de ingegraven Lidl bouwstofzuiger open gehad. Er bleek een krimpstekkertje los geraakt van het draadje. Waarschijnlijk bij de fabricage al zwak. Het viel mij op, dat de motor zoveel lichter was dan de gesloopte Kärcher. Qua zuigkracht doet deze Parkside echter niet onder voor de Kärcher die er naast staat. De Parkside heeft ook 100Watt meer. Theoretisch zal deze daarom ook meer lucht verplaatsen. Het zou ook zomaar kunnen, dat door de lichtere bouw er minder energie verloren gaat in wrijving/warmte.

Wat wel te verwachten is, dat de levensduur van een dure machine langer is.

Ik heb er dus voor gekozen om te investeren in Watts en dan ontkom je er niet aan, een extra stroomgroep te benutten of aan te leggen.
In mijn systeem doen de twee bouwstofzuigers samen 2500 Watt en daarmee heb ik ook twee keer zoveel luchtverplaatsing.

Inmiddels staat de Makita vandiktebank in bestelling. Mijn plan is om daar een apart vat op aan te sluiten volgens de volgende oplossing, om de spaanders op te vangen. Dit aangesloten op de universele 50mm poort in mijn systeem voor de zuigkracht en het afvoeren van fijnstof.
j8yoiVsijssrfr4Sm2rd7umzoyej4_JwKSjL3rsSjaXEAiCCY8ULx-uf1y5n80BJX30
Wow, bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Ik "vrees" ook dat ik na een tijdje extra kabels zal moeten trekken. Op deze moment staat er de makita bouwstofzuiger (1100W) en de Metabo afkortzaag (+- 1700W) dus kan ik nog verder op een enkele groep.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Wow, bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Ik "vrees" ook dat ik na een tijdje extra kabels zal moeten trekken. Op deze moment staat er de makita bouwstofzuiger (1100W) en de Metabo afkortzaag (+- 1700W) dus kan ik nog verder op een enkele groep.
Ik heb mijn Festool catalogus er nog eens op nageslagen, maar qua zuigprestaties zit er zo goed als geen verschil tussen de kleinste en goedkoopste en de grootste en duurste zuiger. Het is vooral het stofzak volume, filter en bepaalde opties. Voor meer prestatie moet je naar een soort industriële zuiger of een Miele misbruiken. Probleem is wel het vermogen van je elektrische groep in de meterkast.

Ik kijk met interesse naar jullie ontwikkelingen 👍
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik heb even op de site van Miele geleken, omdat ik in een ouder draadje eens had gelezen dat huishoud stofzuigers tegenwoordig qua vermogen een stuk lager zitten dan bouwstofzuigers als Festool of Starmix, volgens mij vanwege milieu-eisen. Op de Miele-site is de krachtigste stofzuiger die ik zie er een met 849W vermogen, en de meesten komen niet verder dan 550. Een korte verdere zoektocht leert dat een EU richtlijn uit 2017 een maximum van 900 W aan vermogen heeft vastgesteld voor stofzuigers.

Waarschijnlijk is de eerder genoemde Miele van Mickel Moen met een 2000W motor nog van voor die richtlijn? Op basis van vermogen gaat een nieuwe Miele iig niet zo goed scoren als een bouw zuiger.

Edit: spelling.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Een korte verdere zoektocht leert dat een EU richtlijn uit 2017 een maximum van 900 W aan vermogen heeft vastgesteld voor stofzuigers.

Daar kan je gelijk in hebben, ik heb nog een oude van 2000W. Volgens mij hebben ze de inductie motoren in de stofzuigers wel vervangen door permanent magneet motoren (net als een elektrische auto) met een veel hoger rendement. Maar bij de beschrijving op de site van Miele geeft men bij de meeste apparaten aan dat ze vooral geschikt zijn voor harde vloeren. Tja, die zuigen sowieso veel makkelijker dan hoogpolig tapijt.

Zuinig zijn op je oude stofzuiger dus!
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Daar hebben jullie helemaal gelijk in. Je mag ook gerust concluderen, dat het wat het zuigvermogen van stofzuigers betreft, het er niet beter op geworden is. Blijft het feit, dat voor ons doel meer Watts meer zuigvermogen betekent.

Ik heb het niet geprobeerd, omdat ik twee oude bouwstofzuigers gebruikt heb. Met twee oude huishoudstofzuigers is echter net zo goed een krachtige stationaire installatie te bouwen. Ik zou dan wel twee zuigers nemen die elkaar qua wattage niet teveel ontlopen. Mijn ervaring is, dat de Cyclone die ik heb redelijk in de buurt komt van de 99% van het bouwstof wat opgegeven wordt. Na ettelijke cycloon ketels geleegd te hebben, zat er nog maar een fractie in de stofzakken van de zuigers.

Wat wel een vereiste is, dat je wel de beschikking hebt over een extra stroomgroep als je in totaal wat de zuigers betreft over de 2000 Watt gaat.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik kwam dit filmpje tegen.


Interessant om te zien, hoe hier twee verschillende systemen gecombineerd worden. Veel volume / lage druk & laag volume / hoge druk. Nu zit er in dat "volume" iets verwarrends. Het suggereert, dat het ene systeem minder lucht verplaatst bij gelijke energie (Watts) dan het andere. Vanuit natuurkundig oogpunt bestrijd ik dat dus. Bij het ene systeem wordt er meer volume lucht verplaatst door in diameter grotere leidingen tegen een lagere snelheid. Bij het andere minder lucht in smallere leidingen, maar op een hogere snelheid. Netto moet de totale verplaatste hoeveelheid lucht hetzelfde zijn. Wat wel verschil kan maken, is de energie die verloren gaat door weerstand in de leidingen. Dit is dan weer afhankelijk van lengte en diameter leidingen, gebruikt materiaal ( slangen, buizen) overgangen (diverse aansluitingen, bochten, schuiven e.d.) en lekken=valse lucht. Een kleinere diameter geeft meer weerstand dus is er er een grotere onderdruk/snelheid nodig. Dat is geschikt voor afvoer fijnstof, terwijl bij grotere fracties als bij een vandiktebank je juist weer voor een grotere diameter moet gaan. In mijn systeem kies ik dus voor een middelmatige diameter van 50mm leiding, passend bij het cyclone filter en de aansluitingen op de bouwstofzuigers. Een versmalling naar een kleinere diameter pas op de stofpoort van de machine zelf.

Voor mijn plan voor de afzuiging van de vandiktebank, wordt de slang van de vandiktebank naar het DIY cyclonefilter van het plaatje hierboven in 75 mm uitgevoerd, passend bij de spaanafvoer van de Makita. Dit betekent hoger volume bij lagere snelheid voor de spaanders. Daarbij geholpen vermoed ik door de Makita zelf die de spaanders uitwerpt en dus ook lucht verplaatst.
KpDuSCXOVxQCvKp-k04-0JOHQxbEIY2pm64YL9gXF3JncUly1zXcL1jWp7tJO_jAwi4


De uitgang naar de afzuigunit in 50mm zorgt voor de onderdruk in de ketel, waarbij eventueel fijnstof wat niet in deze ketel valt naar het cycloon filter verderop gaat. In een lager volume, maar met hogere snelheid. We gaan zien, hoe dit werkt.

Het filmpje laat mooi zien, hoe je het pas weet, als je het experimenteert.
Wat mij ook opvalt in het filmpje is het lawaai van beide afzuigers. Daar heb ik dus veel minder last van, omdat ik de stofzuigers buiten de werkplaats gezet heb. Nu maken de machines zelf ook lawaai, dus gehoorbescherming blijft nodig, maar het verschil is groot, zeker in een kleine werk plaats als die van mij.

Verder valt mij op, dat zijn hoog volume/lagedruk unit een mooi professioneel filter heeft. Dat is al vele malen beter, dan de stofzak die je op goedkopere systemen ziet en die met name bij het opstarten weer veel fijnstof terug de werkplaats inblazen. Dat vind ik dus helemaal niks. Ook dat vind ik een groot voordeel van de stofzuigers buiten de werkplaats.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Kleine verbetering. De eierkist sluitingen op de ketel van de cycloon voldeden niet echt. Dit heeft ook te maken met de vorm van het deksel, wat samengesteld is uit delen van het motorhuis van de oude Karcher. Die is niet rondom gelijk.ook was ik niet tevreden over hoe ik de sluitingen gemonteerd had.

Dus op Wish betere verstelbare besteld.

K6-p0aGlzOQQCBEZHPGgR7btdXCzjNe9_gR1nDFIdOsgxxRuhVdxrK8AHcRQkJ0JdDM


Bg9hUlAb4W9T7I7XjUGq6w58hkDzQqK2mimPySQdjpJkCf_7XscjCtuQ1xtBxmF3Qnk
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Vandaag proefgedraaid met de Makita vandiktebank. Helemaal tevreden met deze aanwinst. Simpele slimme bediening. Past helemaal bij mij. Prachtig resultaat met geen of vrijwel geen snipe. Wat plankjes en een stukje Robinia geschaafd. Werkelijk prachtig. Zo glad. Schuren is vrijwel niet meer nodig.

4toy5tsJMGBXdl8tI4UQd1p_6blFZnZuFZ5TvHZ985PDXVFAIkCYOTyqcBQGFG6zRgY



7Zw4dvuuZlXHNk3ESrSOa-LbRyZMJj5Kr_Rx9s4_W9FGb1yfk3E3x-FZeBca6NWO4P8


Maar, ik wist het, wat een schaafsel! Binnen een mum van tijd zat de hele werkplaats eronder. Dus meteen de stofafzuiging aangepakt. Bij de Welkoop een 60 liter voerton gehaald. Bij Wildkamp een metertje slang. Aangevuld met wat pvc bochten en wat onderdelen uit de bewaarkist om het passend te maken.
Vj5ubGP98Bjlfv2QAxEI566roD9q7118f0v24_vdJN2aRSp3SO49KljE6akssgWdJ7g


RjFOBsQjFEe01nMI3vkLSgAp2525JFAIsylGi6rbDB7v0wKNdvF7GLpasHeB7mOGNPg


Stofafzuiging werkt weer perfect. Schaafsel in de grote ton, die dus uitstekend als voorafscheider werkt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater en mink

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Interessante oplossing! Alles werkt nu een half jaar later nog steeds naar behoren @Mickel Moen ?

Ik zit zelf nu erg in mijn maag met het vraagstuk stofafzuiging. Ik heb een goedkope bouwstofzuiger van de Gamma gekocht toen ik net was begonnen met mijn eerste afkortzaag. Inmiddels heb ik daar een HBM 550 bij gekocht toen ik mijn tafelzaag kocht. Nu heb ik een beetje gespaard en kan iets "goeds" neerzetten en zit de kijken naar een Starmix 1635 met een Oneida Cycloon er op. Ik vraag me af of dit voldoende is voor de tafelzaag en ook een VVD machine in de toekomst (heb ik nog niet, maar wil een ~260mm brede vvd). Als dat met zo'n voorafscheider gewoon hard genoeg zuigt dan doe ik mijn HBM weg want neemt bij elkaar best veel ruimte in zo. (Als iemand anders dan Mickel hier advies over heeft dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :))

Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.