Stofafzuiging; DeWalt d27113-qs; cycloon; parallel

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Het lijkt erop dat je alles goed doordacht hebt. Je hebt hopelijk toch geen copyright op jou idee? ;)
Zelf ben ik nog gebonden aan 38mm slangen, maar misschien stap ik in de toekomst ook over naar 50mm. Voor mij is nu de zuigkracht belangrijker dan de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
@ dikvanbergen

Ik wil mijzelf zeker geen deskundige noemen op dit gebied. Verre van dat. Alleen ervaringsdeskundige met mijn installatie. Wel heb ik veel gestruind op het web en daarmee de nodige kennis opgedaan.

nogmaals de grootheden:
  • Volume, dus de hoeveelheid lucht die per uur verplaatst wordt. Met name bij grotere partikels zoals bij een vandiktebank heb je volume nodig.
  • Zuigkracht in mate van onderdruk.
  • Snelheid van de lucht. Bij veel fijnstof, zoals bij een schuurmachine is snelheid belangrijk.
Ik heb geen erg grote machines. Die zullen er in mijn kleine werkplaats ook niet komen. Ik had dus een goedkope Lidl bouwstofzuiger. Die deed het voor schuren e.d prima. Voor de DeWalt combizaag met 3 stofpoorten was dit echter echt onvoldoende. Zo ontstond het idee van een kleine afzuiginstallatie met 50mm slang en twee bouwstofzuigers. Toen ik 3 van die dingen voor €7,50 het stuk op de kop kon tikken ben ik dit gewoon uit gaan proberen. Dat had ik namelijk wel geleerd van alle info op het net, dat er ontzettend veel geexperimenteerd werd, voordat het resultaat naar tevredenheid was. Situaties, machines, werkplaatsen verschillen zoveel, dat er geen eenduidig antwoord is. Mijn redenatie was simpel. Twee zuigers verplaatsen meer dan een. Meer volume met behoud van snelheid. Een tussenweg in op volume of op snelheid gebaseerde systemen.

ik ben het dus gewoon gaan proberen, zonder dat ik enig idee had dat het zou werken. Aangezien alle afstanden in mijn schuur maar kort zijn, had het geen zin om gladde pvc buis toe toepassen. Nergens is er een deel waar een recht stuk kon. De basis dus uitgevoerd in 50mm flexible buis. Dat is een maat die past op de uitgang van de bouwstofzuigers, maar groter is dan de standaard slang die er bij zit. Redenatie: meer volume met behoud van snelheid. Bij de combinatiezaag werkt dit naar tevredenheid. Voldoende volume voor drie poorten en ook nog genoeg zuigkracht/snelheid.
De universele slang op de tweewegschuif is voor alle overige machines. Vaak verlengd met een slang met een kleinere diameter met verschillende zuigmonden, afgestemd op de verschillende machines.
Voor de vandiktebank een extra voorafscheider van 60liter gemaakt, welke dus op de machine aangesloten is met een 75mm slang. Op de andere poort van de voorafscheider zit dus de 50mm universeel. Ook dit was echt een experiment, wat zeer goed uitgepakt is.

ik heb echter geen enkele kennis van andere afzuiginstallaties. In die zin kan ik geen enkel advies geven.

ik ben er nog steeds erg tevreden over. Enthousiast zelfs. Wel heb ik mijzelf aangeleerd, om omdat het zo goed werkt, er ook volop gebruik van te maken. Daar waar het stof niet geheel weggezogen wordt, bij de freestafel valt er altijd iets op de grond, bij de vericale platenzaag ook. Zo ook bij de kolomboormachine en ook bij de combinatiezaag wordt niet alles weggezogen. Bekend bij afkort machines. Ik dwing mijzelf dus om na ieder sessie bij zo’n machine (of na een serie) met de universele slang weer even te zuigen. Vind ik ook leuk trouwens. Aan het eind van de dag zuig ik de vloer helemaal. Althans waar ik bij kan. Zo blijft de werkplaats redelijk stofvrij.

Wel heb ik de motorkist in de tuin iets verhoogd. Na een stortbui bleek dat er toch wat water in een van de ketels gelopen was. Die heb ik dus wat hoger gezet.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
@ Guus

Natuurlijk zit er geen copyright op. Mijn redenatie is, dat internet sowieso wildwest is. Als je niet wilt dat jouw idee of ontwerp door een ander gebruikt wordt, moet je niet zo stom zijn het op het web te zetten.

Mocht je iets van mijn ideeën gebruiken, dan lees ik dat hier graag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Guus

Natuurlijk zit er geen copyright op. Mijn redenatie is, dat internet sowieso wildwest is. Als je niet wilt dat jouw idee of ontwerp door een ander gebruikt wordt, moet je niet zo stom zijn het op het web te zetten.

Mocht je iets van mijn ideeën gebruiken, dan lees ik dat hier graag.
Ik ga zeker proberen om jou en je ideeen niet te vergeten. Mijn doelstelling is om over ongeveer 5 maanden te kunnen beginnen met mijn project. ;)
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik ga jou idee betreffende 2 parallel geschakelde sofzuigers ook proberen. Op ebay.de zijn (demo-modellen?) van de Starmix 711 in de aanbieding. Ik heb er 1 gekocht en heb zelfs Ebay-garantie. Voor dat geld wil ik wel een gokje wagen.

Ik heb gekozen voor deze Starmix 711 omdat deze de voorloper was van mijn huidige Starmix. Alle waardes van beide modellen zijn exact het zelfde,
Nu gebruik ik veelal afzuig-slangen met een diameter van 4cm. En al mijn afzuigslangen die aangesloten zijn op mijn electrisch gereedschap zijn die groene stofzuig-slangen van Festool. Die had ik goedkoop kunnen kopen en passen perfect op mijn electrisch handgereedschap.
Nu heb ik een paar vraagjes. Heb je zelf al geexperimenteerd met afzuig-slangen met verschillende diameters? Denk je dat het veel zal uitmaken wanneer ik die slangen van 4cm vervang voor slangen met een grotere diameter en welke maat zou je mij kunnen aaraden?

Je hebt een mooie en goed werkende afzuig-installatie gemaakt. Zelf heb ik straks de mogelijkheid om een hoge kast in mijn werkhok te maken (voor mijn afzuiging en stofzuigers).
Mocht je nog een advies of tip hebben, dan hoor ik dat graag. Ik wens je heel veel plezier en schone longen. :)
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dag Guus,

Leuk dat je dit experiment aangaat. Wat jouw vraag betreft. In een reactie op jouw draadje heb ik dit geschreven:

Misschien kan iemand het natuurkundig onderbouwen, maar volgens mij is de beste volgorde/inrichting:
1. Neem de ingang van de afzuigmachine als diameter voor het stationaire systeem. Is het een bouwstofzuiger dan neem je dus 50mm. Weliswaar is er meestal een slang met een kleinere diameter bijgeleverd, maar de ingang van de meeste bouwstofzuigers is 50mm. Is het een afzuigsysteem met 100mm, neem je dus 100mm.
2. Om bij het voorbeeld van de bouwstofzuiger te blijven. Voer dus het systeem zoveel mogelijk uit in 50mm.
3. Pas bij de machine waar op afgezogen moet worden ga je over op een kleinere diameter. Het liefst zo kort mogelijk, met een mof of ring. Daar waar het in flexibiliteit van werken handiger is, kan er eventueel verlengd worden met een slang van kleinere diameter. Bijvoorbeeld bij het gebruik van een excentrische schuurmachine.]
4. Heeft de betreffende machine zoals een vandiktebank juist een grotere diameter, houdt dan de overgang ook zo kort mogelijk. Liefst met een voorafscheider er tussen, waarop de overgang plaatsvindt. Zo heeft mijn vandiktebank een uitgang van 75mm. Deze heb ik met een metertje slang aangesloten op een voorafscheider. De uitgang daarvan is weer 50mm zoals de rest van mijn systeem.

Hier op verder gaand. Ik begin daar met de natuurkundige onderbouwing. Ik vind dat in technische zaken altijd iets om vanuit te gaan. Je kunt je blindstaren op de technische specificaties, maar als dat natuurkundig gezien voor het doel niet veel uitmaakt, staar je je dus blind op niet relevante zaken. Een mooi voorbeeld vind ik nog altijd alle flauwekul die er in High-end audioland verkondigt wordt. Er wordt bijvoorbeeld veel geld uitgegeven aan door elfen bij volle maanlicht gesmede zilveren luidsprekerkabels die vervolgens ook nog eens op houten blokjes liggen van de duurste houtsoorten, maar dat is vooral cognac en sigaren. Natuurkundig voor het beoogde doel grote flauwekul.

Nu heb ik in mijn middelbare schooltijd natuurkunde in het pakket gehad, maar daar zat niet veel in over luchttechniek. Ik ben dus voorzichtig in beweringen daarin.
Maar laten we eens een poging wagen. Ik vergelijk het een beetje met elektriciteit. Hoe langer en dunner de kabel hoe meer weerstand. Meer stroom meer weerstand, dus dikkere kabels nodig. Extra aandacht voor correcte aansluitingen/correcte overgangen.
Naar mijn idee geldt dat ook voor lucht.

Hoe dikker en korter de buis/slang, hoe minder weerstand. Met specifiek aandacht voor overgangen. Vermijd haakse bochten, T-splitsers en weglekkende lucht.

Vervolgens: Hoe meer energie je er in stopt, hoe meer lucht je verplaatst. Ik heb hier al eens iets gelezen van iemand die verschillende festool zuigers vergeleken had. Allemaal dezelfde capaciteit en dus ook zuigkracht. Prijsverschil zat hem in meer mogelijkheden, maar niet in het uiteindelijke doel.

Natuurlijk de ene zuiger zal iets efficiënter zijn, bij hetzelfde vermogen, maar erg veel zal dat niet uitmaken denk ik. Mijn redenatie: een zuiger van 1200Watt voor €50 verplaatst nagenoeg evenveel lucht als een van 1200 Watt van €500. Maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.

Over de diameter maar weer. Ik ga het nu niet voor je berekenen, mag jezelf doen, maar in oppervlakte zit er een groot verschil tussen een slang van 40mm en van 50mm.

Dan moeten we weer naar het doel kijken. Voor fijnstof is snelheid van de lucht belangrijk. Een kleinere diameter werkt dan goed. Kortom aan de excentrische schuurmachine werkt een dunnere slang uitstekend. Jouw festool slangen zijn hier natuurlijk heel geschikt voor. Ik heb zelf een verzameling stofzuigerslangen hangen. Ik meen van 32mm en 36mm. Die dingen zijn met verschillende diameter zuigmonden uitgerust. Die slangen sluit ik aan op mijn Universele slang van 50mm met een lengte van +/- 2 meter. Laat zo’n stofzuigerslang ook 2 meter zijn. Hiermee bereik ik iedere hoek van mijn werkplaats. Met die dunnere slangen bedien ik: de lamellofrees, de excentrische schuurmachine, de verticale panelenzaag en de freestafel. Allemaal gediend bij hogere snelheid. Bovendien leg ik zo’n slang nog los bij de kolomboormachine en een aantal toepassingen in mijn Bosch CombiM systeem, zoals de minizaagtafel, de stationaire decoupeerzaag en de schijfschuurmachine. Tot slot heb ik nog een stofzuigerstang staan om de vloer eind werkdag te zuigen.

DeDeWalt combizaag is een verhaal apart. Deze heeft 3 stofpoorten van ik meen 36mm. Al deze poorten aansluiten op één bouwstofzuiger bleek onvoldoende. Mijn redenatie. Al die poorten bij elkaar opgeteld vragen meer volume. Dan kun je denken aan een afzuigsysteem wat gebouwd is op volume, zo een met een 100mm poort.

Maar eigenlijk heb ik niet de ruimte voor zo’n apparaat. Ik had enige ervaring met een machine met zo’n stoffen zak op de uitgang. Dat vond ik maar niets. Iedere keer dat zo’n ding opstart blaast ie eerst een hoeveelheid stof in het rond. Ik weet, dat daar ook mooie filters voor zijn, maar nogmaals, de ruimte die zo’n ding inneemt is voor mij een bezwaar. Een tussenvorm is een industriële bouwstofzuiger met meer vermogen van boven de 2000Watt. Toen bedacht ik, dat twee goedkope bouwstofzuigers parallel, gecombineerd met een cycloonfilter, wel eens hetzelfde effect kunnen genereren. Uitgaande dat hoeveelheid verplaatste lucht inherent is aan de er in gestopte energie in Watts.

Toen ik op marktplaats een kaveltje oude Karchers tegenkwam voor €7,50/stuk wilde ik dit experiment wel aan. En inderdaad. Twee zuigers parallel is wel voldoende voor de drie poorten op de zaagmachine. Helemaal zaagselvrij krijg je het niet bij zo’n machine. Dat is bekend. Dat er nog wat zaagsel naast de machine valt is ok, als het maar niet in de ruimte gespuugd wordt. Ik ben zeer tevreden.

Tot slot de Makita vandiktebank. Die heeft een uitgang van 75mm. Dat stemt niet overeen met de 50mm van mijn systeem. Een overgang van dun naar dik betekent minder snelheid. De hoeveelheid lucht die afgezogen wordt, blijft echter gelijk. Aangezien zo'n machine grotere partikels uitspuugd en ook nog eens veel heb je vooral meer volume nodig. Die 75mm zal in oppervlakte in de buurt komen van de 3 stof poorten van de DeWalt. Dat zou dus moeten kunnen. En inderdaad de twee parallel geplaatste zuigers zorgen in het 60liter vat voor voldoende onderdruk om de Makita goed af te zuigen.

Dit zijn dus mijn ervaringen met een amateursysteem. Ik heb verder wel gebruikerservaring met een heel groot professioneel systeem, maar dat is hier niet relevant.

Ik vermoed, dat de starmix ook een uitgang van 50mm heeft, ook al wordt deze met een dunnere slang geleverd. Volgens mij hebben de meeste bouwstofzuigers die diameter. De Parkside van de Lidl is daarin niet anders dan de 3 Karchers die ik gekocht heb. Ik zou vanuit mijn ervaring dus als basissysteem 50mm nemen. Verdunnen bij de gereedschappen zelf en zorg voor een universele poort in het systeem, waar je dunnere flexibeler slangen aan kunt koppelen afhankelijk van de toepassing.

Voor mijn kleine werkplaats en mijn machines ben ik super tevreden. Natuurlijk is er altijd wel enigszins zwevend stof, maar ik durf te beweren dat mijn schuur op het oog zeer stofschoon is. Mede omdat het systeem niet in de schuur uitblaast, maar buiten de schuur.

Jouw situatie is ongetwijfeld anders. Dan heb je te maken met andere afstanden, meer of minder koppelingen, blastgates enz. Allemaal factoren die van invloed zijn op het uiteindelijke succes. Ik zou zeggen probeer het gewoon.

Tot slot. Twee machines van 1200 Watt betekent 2400Watt. Met een zaagmachine van 1600Watt zit je op 4000. Dat kan dus niet. Zorg daarom voor twee aparte groepen. Ik heb een extra kabel naar mijn schuur getrokken. Ik kon die aansluiting betrekkelijk eenvoudig realiseren. Een dagje graven, kruipen in de kruipruimte en herbestraten en dat was gefikst.

Mocht je een keer willen bekijken, je bent welkom.
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Zo te zien ben jij echt een ochtend mens. Dat kan ik van mijzelf niet zeggen. Ik heb altijd een uurtje of 2 nodig om een beetje wakker te worden. Dat komt natuurlijk omdat ik alleen 's nachts werk.
Bedankt voor de duidelijke uitleg en op veel punten ben ik het ook 100% met je eens. Toch is mijn eigen ervaring dat er best wel een klein maar merkbaar verschil zit in verschillende stofzuigers met het zelfde wattage. Ik denk dat verschillende merken ook verschillende "schoepen" gebruiken om lucht aan te zuigen. En dat zou volgens mij ook de verschillen in zuigkracht kunnen verklaren. Ook maakt niet elke 1200 Watt motor hetzelfde aantal omwentelingen per minuut. Gezien (of gelet op) jouw eigen ervaring, vertel ik niets nieuws.

En zoals jij ook al aangaf heeft bijna elke "bouwstofzuiger" een 50mm ingang. Dus zal ik aansluiting van de stofzuigers naar mijn stofafscheiding ook maar 50mm moeten gaan maken. (Bedankt voor het extra werk dat ik nu moet plegen. Grapje.)
Wel heb ik het geluk dat mijn Starmix stofzuiger maar gemiddeld 700Watt verbruikt. En wanneer ik dus 2 gelijke stofzuigers gebruik, heb ik nog wat over voordat ik aan 4000 watt kom. Ik ga liever niet graven om een extra stroomaansluiting aan te leggen. Gelukkig verbruikt alleen mijn zwaarste bovenfrees 2000W, al mijn ander gereedschap verbruikt veel minder. En mocht een extra stroomaansluiting toch nodig zijn, dan ga ik nu vast oefenen met het lief aankijken van mijn vrouw. 😍 (Dat zal zoiets toch wel een beetje makkelijker maken, hoop ik. Hoewel, met vrouwen ben je nooit niet zeker.)

36 Jaar geleden nam ik ooit spontaan een bosje bloemen mee voor het vrouwtje. Het eerste wat ik te horen kreeg was: "Wat heb je nu weer goed te maken?"
Sindsdien heeft zij bijna nooit meer een bosje bloemen gekregen van mij, behalve dan op haar verjaardag. (Ik geloof niet in sterrenbeelden, maar de mijne is Stier.) :giggle:
(Soms neem ik voor het vrouwtje nog wel eens een leuk plantje mee, maar geen bloemen.)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.