inderdaad meer betaalbaar dan een langgatboormachine
toch nog een vraag: waar zit het verschil met een boorstandaard waarin je je boormachine propt ?
stabiliteit ? vermogen ?
inderdaad meer betaalbaar dan een langgatboormachine
ik kan hier zien dat je met je bovenfrees niet alle mogelijkheden benut hebt ;-)
Volgens mij kun je een deel van het hout dat je nog moet ruimen, wegfrezen als je de bovenfrees met zool op de kant legt waar we nu tegenaankijken.
Dus die poot vlak op de werkbank leggen met de kant die je nu ziet omhoog kijkend.
Ik moet zeggen dat je diepe sleuven net zo makkelijk uitkapt met de hand.
Als je het een paar keer gedaan hebt, gaat het al stukken sneller omdat je er wat meer ervaring mee krijgt.
En een gat bijna op grootte boren is natuurlijk ook een goede truc.
Zeker, maar ik werk met het frame reeds geassembleerd op de vloer. Ik kan de u-staanders wel weer loshalen en op de bank leggen maar op deze manier kan ik steeds passen en aanpassen, zonder steeds de tafel opnieuw te moeten assembleren. En de frees zijwaarts gebruiken vind ik te riskant, het ding geeft een behoorlijke duw als je hem niet strak tegen het hout drukt.
OK helder,
nog even een vraagje omdat je zin me even opvalt:
"het ding geeft een behoorlijke duw als je hem niet strak tegen het hout drukt"
ik neem aan dat je het freesje niet eerst tegen het hout aandrukt en dan de frees aanzet? Want je moet eerst je bovenfrees aanzetten en dan pas met je frees richting het hout gaan.
Beetje stomme reactie misschien als je echt wel weet hoe je met machines om moet gaan maar voor de zekerheid stel ik de vraag maar even, better safe then sorry.
hm, je maakt mij nieuwsgierig
bij felder vind ik dit
Beitelboren met zijdelingse gleuf voor de spaanafvoer, Voor Felder boor- en beitelboormachines FD 250, PM12, M en HML
op hun plaatje van de 'vierkante holle beitel' staat een langgatboormachine
nice, mooie lengte/breedte verhouding trouwens joh