Project Tafel is van start

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zelf heb ik een 3-tal van die goedkopere boorstandaards gehad, bij mij komen ze er niet meer in.

Veel te veel speling en die dingen gaan stuk voor je het weet.

Ik pak liever mijn kleine kolomboor en met wat kunst- en vliegwerk lukt het ook wel.



Ferm1.jpgFerm2.jpgFerm3.jpg
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik moet zeggen dat je diepe sleuven net zo makkelijk uitkapt met de hand.
Als je het een paar keer gedaan hebt, gaat het al stukken sneller omdat je er wat meer ervaring mee krijgt.

En een gat bijna op grootte boren is natuurlijk ook een goede truc.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik zie de meeste "youtubers" hun gat-verbindingen eerst met een Forstnerbit ruimen, meestal onder een kolomboor of voorzichtig uit de hand.

Daarna met de beitel de randen schoon afwerken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ik kan hier zien dat je met je bovenfrees niet alle mogelijkheden benut hebt ;-)

Volgens mij kun je een deel van het hout dat je nog moet ruimen, wegfrezen als je de bovenfrees met zool op de kant legt waar we nu tegenaankijken.

Dus die poot vlak op de werkbank leggen met de kant die je nu ziet omhoog kijkend.

Zeker, maar ik werk met het frame reeds geassembleerd op de vloer. Ik kan de u-staanders wel weer loshalen en op de bank leggen maar op deze manier kan ik steeds passen en aanpassen, zonder steeds de tafel opnieuw te moeten assembleren. En de frees zijwaarts gebruiken vind ik te riskant, het ding geeft een behoorlijke duw als je hem niet strak tegen het hout drukt.

Zodra de tafel af is ga ik hem in de verkoop zetten. Als de tafel genoeg opbrengt (en ik heb nog genoeg van het originele hout liggen om er eventueel nog een leuke bank bij te maken) koop ik van de opbrengst het hout voor het volgende project (een wandvullende boekenkast voor mijn vrouw) en zo'n vierkante-gaten-boor om het volgende project makkelijker te maken. Voor nu werk ik verder met wat en hoe ik het heb :). Het is gewoon een kwestie van doorzetten.

Ik moet zeggen dat je diepe sleuven net zo makkelijk uitkapt met de hand.
Als je het een paar keer gedaan hebt, gaat het al stukken sneller omdat je er wat meer ervaring mee krijgt.

En een gat bijna op grootte boren is natuurlijk ook een goede truc.

Zeker, maar het hout in kwestie hier is vreselijk hard. Het boren met een gatenboor gaat dus moeizaam met mijn gereedschap, en produceert soms teveel hitte en dan gaat de boel roken. Ook de oscillerende zaag heeft er moeite mee.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zeker, maar ik werk met het frame reeds geassembleerd op de vloer. Ik kan de u-staanders wel weer loshalen en op de bank leggen maar op deze manier kan ik steeds passen en aanpassen, zonder steeds de tafel opnieuw te moeten assembleren. En de frees zijwaarts gebruiken vind ik te riskant, het ding geeft een behoorlijke duw als je hem niet strak tegen het hout drukt.

OK helder,

nog even een vraagje omdat je zin me even opvalt:

"het ding geeft een behoorlijke duw als je hem niet strak tegen het hout drukt"

ik neem aan dat je het freesje niet eerst tegen het hout aandrukt en dan de frees aanzet? Want je moet eerst je bovenfrees aanzetten en dan pas met je frees richting het hout gaan.

Beetje stomme reactie misschien als je echt wel weet hoe je met machines om moet gaan maar voor de zekerheid stel ik de vraag maar even, better safe then sorry.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
OK helder,

nog even een vraagje omdat je zin me even opvalt:

"het ding geeft een behoorlijke duw als je hem niet strak tegen het hout drukt"

ik neem aan dat je het freesje niet eerst tegen het hout aandrukt en dan de frees aanzet? Want je moet eerst je bovenfrees aanzetten en dan pas met je frees richting het hout gaan.

Beetje stomme reactie misschien als je echt wel weet hoe je met machines om moet gaan maar voor de zekerheid stel ik de vraag maar even, better safe then sorry.

Oh, ik ben niet zo'n type die zich te beroerd voelt de handleiding te lezen tot na dat de boel in de fik vliegt en/of hij een vinger kwijt is ;) maar zelfs als je de frees al draaiend in het hout hebt en even niet oplet vliegt hij zo één kant op. Zeker met zo'n smalle sleuf en een staand object vind ik dat te riskant.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We boeken voortgang:

20200728_121428.jpg

20200728_121854.jpg

20200728_121902.jpg

Ze mogen nog iets dieper liggen, ik heb nu 1,2 centimeter aan poot 'over' aan de bovenzijde, dat moet minimaal 1.5cm worden (en uiteraard gelijk over de 4 poten). Maar zoals de laatste foto laat zien sluit het al netjes aan. Ik heb nu 2 van de 4 poten 'uitgehakt' en zodra ze alle 4 passen ga ik alles netjes op maat maken en afwerken. Daarna moet ik de liggers gaan afwerken en de middenligger gaan prepareren - die gaat namelijk met deuvels in de zijliggers komen dus moet voor het lijmen af zijn.

En nog een kleine aanschaf gedaan, ik zag hier op het forum dat mensen het advies deden een vochtmeter te kopen dus dat heb ik gedaan!

20200728_122140.jpg

simpel ding, maar het leerde mij dat de poten in ieder geval tussen de 10 en 14% zitten, dat lijkt mij in orde?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
hm, je maakt mij nieuwsgierig
bij felder vind ik dit
Beitelboren met zijdelingse gleuf voor de spaanafvoer, Voor Felder boor- en beitelboormachines FD 250, PM12, M en HML
op hun plaatje van de 'vierkante holle beitel' staat een langgatboormachine

Ik trok niet in twijfel dat ze niet bestaan, maar betwijfel of ze veel gebruikt worden, je ziet meestal de verticale machines, die lijken me minstens zo functioneel, voor een haalbare prijs als je kwaliteit wilt.

Fons
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Et voila:

20200728_192057.jpg

4 liggers op exact dezelfde diepte in de poot. Nog een beetje moeten veilen/beitelen om ook te zorgen dat de schouders netjes aansluiten op de poot. Nu zit alles er los in, maar als het gelijmd en geklemd word zit het allemaal relatief strak in elkaar. Maar voordat ik dat kan doen, eerst een middenligger maken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even een middenliggertje gemaakt van een restantje. Dacht erover om die met deuvels te doen maar de hele tafel gebruikt pen-en-gat verbindingen dus het zou stom zijn daar nu vanaf te wijken - ook al zie je er niks van.

20200729_154521.jpg

En ook een donor gevonden voor de schuine staanders. Gevlakt op 70mm, dus weer 2mm binnen de middenligger voor het behouden van het design :).

20200729_150949.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20200729_184235.jpg

Nog even een laatste 'droge' fitting om zeker te zijn dat alles nog goed om ligt...

20200729_184538.jpg

de boel klaarleggen, inclusief de klemblokken (zodat de band, een haak of een ratel niet in de tafel trekt)...

20200729_185756.jpg

En dat was dan het moment van de waarheid. Lijm in de gaten, voorzichtig doch vlot de centrale ligger erin drukken, en de ratel enigzins spannen. Daarna alle bladliggers erin (droog) - die zorgen ervoor dat de lijm droogt terwijl het frame in de juiste vorm staat. Zonder deze stap kan het frame wellicht scheef opdrogen en dan heb ik later een probleem. En ook die aanspannen, zodat alle schouders goed aansluiten en alles zo veel mogelijk haaks is.

En zoals verwacht, ondanks dat het vandaag niet echt warm is:

20200729_185804.jpg

20200729_185810.jpg

binnen minuten begint de lijm zich te zetten. Ondanks dat het rotspul is om te verwerken (met handschoenen) is het wel ontzettend stevig. Ik ben wel voornemens die 'woodmax' glue van Bison een keer te testen, al hoor ik wel dat die licht elastisch blijft na droging, en dat zoek ik juist niet in mijn meubels. Het schijnt wel veel milieu- en mensvriendelijker te zijn.

Nu mag dit geheel een nachtje uitharden, en dan morgen de liggers frezen en schuren. Daarna mogen die ook verlijmd :). Zodra het frame geheel uitgehard is word het makkelijker de bovenzijdes van de poten gelijk te zagen, dan wiebelt het allemaal niet zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.