om in de juiste hoek te zagen stel ik mijn afkortzaag met een winkelhaak in
ik gebruik een digitale, want die kan je ook op andere hoeken dan 90° instellen
Ik ook, en van mijn winkelhaak weet ik dat hij precies haaks is, maar dit is een goedkope zaag geweest in zijn tijd en bij het reviseren bemerkte ik behoorlijk wat slijtage in de buislagers waar het draagframe doorheen loopt. Met andere woorden, er zit ook een oh-zo miniscule afwijking in het kantelmechanisme en dat merk je toch als je perfectionist bent (zoals ik
).
welke lariks jouw lokale houthandel verkoopt, weet ik niet
bij mijn (groot)handel is de prijs van siberische lariks een veelvoud van douglas
ruwe douglas van 6 bij 15 cm kost tussen de 5 & 8 euro / m
Deze balken komen bij Jan JP vandaan:
Wil jij lariks balken kopen? Lariks balken staan bekend om hun duurzaamheid, hun sterkte en een watervast karakter. Bestel snel op Janjp.nl.
www.janjp.nl
want die zit hier in het dorp, is uitermate vriendelijk, en stuurt een medewerker met me mee zodat ik mijn eigen hout mag uitzoeken op rechtheid, ouderdom en uiterlijke staat. Gewoon geluk mee gehad dat er een fijne handel zo dichtbij zit.
En ondanks mijn amateurisme kan ik het niet nalaten die perfectie nu al na te streven, al heb ik al op een hoop vlakken concessies moeten doen zoals bij het vlakken van het blad, dat ik niet perfect vlak gelijmd heb maar er nu toch heel aardig vanaf is gekomen. En zeg nou zelf, er zijn maar weinig dingen zo bevredigend als perfect vlak hout:
Ik heb de onderzijdes haaks gezaagd, heel licht geschuurd en een anti-splinter randje gegeven met korrel 180. Het word immers de onderzijde van een hele zware tafel. Ik overweeg evenwel nog vilt op de onderzijde te kleven. Als dat randje er niet aanzat, kun je als je je vinger erlangs haalt de overgang van balk naar balk bijna niet voelen, en dat stemt me dan tevreden
.
Op de bovenzijde heb ik 750 en 755 millimeter afgetekend. Ik denk dat ik op 755 ga zagen, dan kan ik nog wat corrigeren later. Uiteindelijk moet aan die zijde een kruis ingezaagd worden om de bladliggers te accepteren. Eén van de poten heeft helaas wat chipping als gevolg van een foutje bij het schaven (waarschijnlijk een splinter klem tussen de bijtel) maar dat ga ik zo laten, ook al is de rest van het frame bijna spiegelglad. Het is geen detriment aan de draagkracht en ergens moet ik een lijn trekken.
Dat was het voor vandaag, nu ga ik lekker ontspannen
. Op een goed moment stoppen voor de dag geeft een fijn gevoel in plaats van dat het uit moeheid of frustratie moet. Nog 3 weken vakantie, en als ik het goed plan issie af voor ik weer aan het werk moet
.