Project Tafel is van start

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
bij het schuren verander je de poriën van het hout
je droogt ook het hout uit, want de schuurband zet warmte af op het oppervlak
dus niet ongewoon dat het blad werkt
om het werken te beperken kan je het inklemmen

Wel, ik ben voornemens het zodra alles klaar is in de lijnolie te zetten. Misschien dat het dan weer wat recht trekt ;).
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Je kan er ook nog U profielen onder schroeven. Even een paar sleuven frezen en die profielen er in schroeven.
Het zal het krom trekken iets verminderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kan er ook nog U profielen onder schroeven. Even een paar sleuven frezen en die profielen er in schroeven.
Het zal het krom trekken iets verminderen.

Je bedoelt eigenlijk een metalen ligger dwars onder/in het blad?

- edit -

Gevonden, o.a. via dit forum dat o.a. PD houtproducten deze leveren. Ik zal eens rond gaan neuzen en heb hen ook een mailtje gestuurd. Paar van die dingen in het blad zou waarschijnlijk een goed idee zijn inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
PD levert ze me voor 8 euro het stuk. Is wel aan de prijs, dus ik kijk nog even rond of ik ze elders ook kan krijgen.

Ondertussen besloot ik dat het wel mooi geweest is met schuren. Zoals gezegd is het allemaal niet perfect vlak, maar als beginner ben ik toch trots op het resultaat. Er gaat waarschijnlijk nog in gefreesd worden voor de metalen liggers, maar tot ik die heb ga ik aan het frame werken, dus ik heb de boel gelijk maar in de olie gezet ter preservatie van het hout in de tussentijd.

20200720_145420.jpg

20200720_145434.jpg

Geweldig gaaf hoe lijnolie een prachtige bruinroze gloed aan larikshout heeft. Heerlijk om mee te werken en niet giftig of lastig te verwijderen zoals verf.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Neem je ook gelijk de onderkant mee met olie? Anders krijg je alsnog dat het blad meer krom gaat trekken!

image.jpg

Uiteraard, maar daarvoor moest hij eerst van de tafel af :). Staat op (zachter) vurenhout blokken en met een handdoek erachter voor het geval de balk waar hij tegenaan leunt hem zou vlekken/beschadigen. Weegt een spreekwoordelijke ton, dus dat was even manoeuvreren. Ik hou mijn hart vast voor het gewicht van de hele tafel als die eenmaal af is :).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Dat ziet er toch keurig uit! Ik ben benieuwd naar het vervolg. Het kan inderdaad een heel gewicht zijn. Ik heb ook al menig tafel moeten omdraaien in mijn ééntje. Maar met een beetje logisch nadenken, en wat hulpmiddelen is dat altijd prima gelukt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben ondertussen begonnen met het uitmeten van de balken voor de poten en dragers. Ik begin al beter te worden in het met de hand haaks zagen en hou nu meer rekening met het hout zelf. Zo heb ik de zwaarste (als in, de hoogste dichtheid) balken (ook de dikste) uitgekozen voor de poten zelf, terwijl de lichtere balken dragers voor de middengeleider en schuinen stutten leveren. De poten worden 80 millimeter, de korte zijdragers 74mm en de middengeleider 68mm, zodat alles steeds 3mm naar binnen verspringt. Ik twijfel nog of ik hier 2mm van moet maken om zodoende meer dikte op de middendrager over te houden. 68 is wellicht wat aan de iele kant. Indien de dikte van de balken het toelaat kan ik de poten eventueel dikker dan 80mm houden maar dat is even aankijken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20200720_193751.jpg

Lariks hout uiteraard weer, dit keer balken in verschillende diktes.

Ik had vier poten gezaagd:

20200721_133629.jpg

maar mijn ontwikkelende timmermansoog ontdekte toch een onvolkomenheid in één van de vier:

20200721_161754.jpg

dat is dus een onoplettendheid geweest bij het vlakken. Niet dat ik dit geheel aan mezelf moet wijten natuurlijk, sinds ik nog steeds op multiplex op de bouwmarkt moet vertrouwen in plaats van op de recht-heid van het spul van metabo zelf:

20200721_105240.jpg

nu had ik 82mm vlakdikte aangehouden in plaats van de bedoelde 80mm zodat ik nog ruimte heb voor correcties, maar die trapeziumvorm zou wel eens meer dan één millimeter aan correctie kunnen vergen, dus ik heb een nieuwe gezaagd. Deze scheve poot kan ik ik later wel opnieuw inzetten als schuine stut in het frame.

20200721_161724.jpg

met de hand gezaagd :). De andere drie zijn helaas nog niet perf-ect haaks aan wat straks de onderzijde van de poten moet worden, maar ik heb ze op 80cm gezaagd in plaats van de bedoelde 75cm poothoogte dus ik kan nog wat corrigeren. Ik heb nog wat restjes liggen waarmee ik de afkortzaag perfect haaks kan hebben voor ik deze op lengte maak. Die restjes ga ik ook gebruiken om bepaalde verbindingen eerst te testen voor ik ze op mijn 'goeie' hout toepas, zoals het uitzagen van een penverbinding, of het maken van een gat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Random hit op google:
"Tijdens uw zoektocht naar tuinhout komt u vaak de term Lariks Douglas hout tegen. Dit hout is op dit moment mateloos populair bij toepassingen in de tuin. Mogelijk heeft u hier toch even raar van opgekeken, want dit zijn toch twee verschillende houtsoorten? Dat is waar, maar deze houtsoorten lijken zoveel op elkaar dat ze door elkaar heen te gebruiken zijn. Toch is er wel wat verschil tussen Lariks en Douglas hout. Dat is het best te zien in de kleur. Zo is Douglas meer roze van kleur en oogt Lariks meer geel. Ook in duurzaamheid en draadverloop zijn de twee niet helemaal gelijk."
Het zou dus best best Douglas kunnen zijn dat als Lariks verkocht wordt, of het is een donkere 'uitvoering' van Lariks. :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20200722_172050.jpg

alles behalve de schuine staanders, die ik pas inmeet als het frame in elkaar staat, is alles nu grof bezaagd (paar centimeter overmaat in de lengte) en op de juiste maat geschaafd. Van links naar rechts:

De poten, op 82mm in het vierkant
De bladdragers op 40mm bij 72mm, lange en dwarszijde
De frameliggers (twee zijliggers en één dwars/lengte ligger) op respectievelijk 78 en 74mm

Ik laat alles steeds 2mm naar binnen verspringen, vond ik wel mooi. De poten komen 3 centimeter naar binnen te liggen ten opzichte van het blad, dat een breedtemaat van 98 centimeter en een lengte van 194,5 centimeter heeft. De bladliggers daar weer 2mm daar binnen toen, dus excentrisch ten opzichte van de poot, maar dat zie je aan de buitenzijde van de tafel niet. De frameliggers komen ook 2mm naar binnen toe ten opzichte van de poot, maar zijn dan gecentreerd natuurlijk.

De frame liggers komen met pen-en-gat verbindingen in de poten en elkaar terecht. De bladliggers ga ik kruislings met elkaar verbinden zoals eerder geïllustreerd en komen bovenin de poten te liggen zodat het geheel na constructie in feite één geheel lijkt.

20200722_174716.jpg

Nu is het zaak om mijn afkortzaag juist in te stellen. Ik wil minder dan een halve millimeter afwijking, liefst minder dan een kwart. Ik heb het ding onlangs een kleine schoonmaak/opknap beurt en een nieuw blad gegeven, nadat ik deze zaag cadeau kreeg van vrienden die hun garage opruimden. Hij is nét voldoende groot voor de poten (ik moet steeds een minuscuul hoekje met de hand afzagen) maar staat nog niet perfect haaks/recht, dus dat word nog wat morren, stellen en teststukjes zagen voor ik mijn mooi voorbereide hout er aan waag.

En daarna begint het spannende gedeelte van de pen/gat verbindingen uitmeten en maken...
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Het is douglas, maar misschienmaar beter ook. Lariks en vooral lokaal lariks met die groeiringen had allemaal kernscheuren gehad en is lang niet zo stabiel als douglas :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.180
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu is het zaak om mijn afkortzaag juist in te stellen.
om in de juiste hoek te zagen stel ik mijn afkortzaag met een winkelhaak in
ik gebruik een digitale, want die kan je ook op andere hoeken dan 90° instellen
Ik ben een behoorlijke beginner met hout en heb het als zijnde lariks betrokken van de lokale houthandel in het dorp.
welke lariks jouw lokale houthandel verkoopt, weet ik niet
bij mijn (groot)handel is de prijs van siberische lariks een veelvoud van douglas
ruwe douglas van 6 bij 15 cm kost tussen de 5 & 8 euro / m
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
om in de juiste hoek te zagen stel ik mijn afkortzaag met een winkelhaak in
ik gebruik een digitale, want die kan je ook op andere hoeken dan 90° instellen

20200722_200712.jpg

Ik ook, en van mijn winkelhaak weet ik dat hij precies haaks is, maar dit is een goedkope zaag geweest in zijn tijd en bij het reviseren bemerkte ik behoorlijk wat slijtage in de buislagers waar het draagframe doorheen loopt. Met andere woorden, er zit ook een oh-zo miniscule afwijking in het kantelmechanisme en dat merk je toch als je perfectionist bent (zoals ik :p).

welke lariks jouw lokale houthandel verkoopt, weet ik niet
bij mijn (groot)handel is de prijs van siberische lariks een veelvoud van douglas
ruwe douglas van 6 bij 15 cm kost tussen de 5 & 8 euro / m

Deze balken komen bij Jan JP vandaan:


want die zit hier in het dorp, is uitermate vriendelijk, en stuurt een medewerker met me mee zodat ik mijn eigen hout mag uitzoeken op rechtheid, ouderdom en uiterlijke staat. Gewoon geluk mee gehad dat er een fijne handel zo dichtbij zit.

En ondanks mijn amateurisme kan ik het niet nalaten die perfectie nu al na te streven, al heb ik al op een hoop vlakken concessies moeten doen zoals bij het vlakken van het blad, dat ik niet perfect vlak gelijmd heb maar er nu toch heel aardig vanaf is gekomen. En zeg nou zelf, er zijn maar weinig dingen zo bevredigend als perfect vlak hout:

20200722_200829.jpg

Ik heb de onderzijdes haaks gezaagd, heel licht geschuurd en een anti-splinter randje gegeven met korrel 180. Het word immers de onderzijde van een hele zware tafel. Ik overweeg evenwel nog vilt op de onderzijde te kleven. Als dat randje er niet aanzat, kun je als je je vinger erlangs haalt de overgang van balk naar balk bijna niet voelen, en dat stemt me dan tevreden :).

20200722_200745.jpg

Op de bovenzijde heb ik 750 en 755 millimeter afgetekend. Ik denk dat ik op 755 ga zagen, dan kan ik nog wat corrigeren later. Uiteindelijk moet aan die zijde een kruis ingezaagd worden om de bladliggers te accepteren. Eén van de poten heeft helaas wat chipping als gevolg van een foutje bij het schaven (waarschijnlijk een splinter klem tussen de bijtel) maar dat ga ik zo laten, ook al is de rest van het frame bijna spiegelglad. Het is geen detriment aan de draagkracht en ergens moet ik een lijn trekken.

Dat was het voor vandaag, nu ga ik lekker ontspannen :). Op een goed moment stoppen voor de dag geeft een fijn gevoel in plaats van dat het uit moeheid of frustratie moet. Nog 3 weken vakantie, en als ik het goed plan issie af voor ik weer aan het werk moet :).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.180
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze balken komen bij Jan JP vandaan
uit de foto's maak ik op dat het mooi hout is, want de jaarringen liggen dicht bij mekaar en lopen recht
de prijzen van jan jp zijn zeker niet overdreven
de afmetingen van het ruwe hout zijn in mm en niet in duim
dat geeft reeds een idee van de herkomst (ik vermoed dat de siberische in duim is)
helaas vind ik bij houtinfo geen handelsmaten
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vandaag de zenuwslopende taak begonnen van het uittekenen en markeren van de pennen op de korte dragers.

20200723_111817.jpg

Bij gebrek aan een 'echte' markeertool maar eentje gemaakt van een gevlakte schroef en een stuk haaks gezaagd hout. Vrouwlief kwam kijken en zag dat ik voornemens was de afwerking (en het uitsteken van de gaten in de poten) te doen met mijn euroknaller beiteltje van de hubo. Daar was ze het toch niet mee eens, en voor je het weet lag dit op mijn werkbank:

20200723_122929.jpg

Gesterkt door deze steun van mijn eega dus maar begonnen. Aangezien ik nog een echte bankklem moet ontberen maar even improvo de drager vastgeklemd:

20200723_125552.jpg

Uiteraard met een uitstekende ligger eronder zodat hij stevig staat. Zodra alle vier de drager-eindes zijn uitgezaagd mag ik de nieuwe beitels gaan benutten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
en eentje met een vooruitziende blik, want dit hout is verdorie lastig te beitelen :) dat was een ramp geworden met die goedkope rotbeitel.

20200723_165438.jpg

20200723_165455.jpg

ik heb uiteindelijk de hoeken die ik aan het afsteken was grof gezaagd en tot aan de lijntjes met de beitels gewerkt. De boel natgemaakt met (goedkope) vodka om het hout meewerkender te maken. In droge vorm breken er makkelijk stukken uit. Ik vind het lastig zo nauwkeurig te werken temeer omdat ik nog geen fatsoenlijke (kant-en-klare, voor dit werk bedoelde) klem heb om het hout te fixeren, maar ik ben een eind gekomen. Ik moet er goed rekening mee houden dat bepaalde randjes in het zicht zullen blijven na montage.

Ik twijfel nu nog of ik de pen zo laat, of ook van boven naar onder iets smaller maak zodat hij geheel onzichtbaar word in de constructie. Als ik hem zo laat zie je precies waar de drager de poot in gaat. Weet nog niet wat mooier/beter is. Ideeën?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.