Je kunt de snedes ook even aftekenen met een mes. Scheelt ook veel met splinteren.
Ik heb deze techniek vandaag gebruikt en dat werkt inderdaad ook erg goed!
De 8 pennen aan de 4 liggers zijn nu dan ook klaar. Ik was het frezen toch al een beetje zat, zelfs met oordoppen maakt het lawaai en zelfs met mondkapje is het stof best aanwezig, maar we hebben resultaat:
Deze moeten nu toch nogmaals gefreesd worden helaas, want er moet een randje uit de onderzijde (zodat je aan de poot het gat / de verbinding niet ziet) en een hoekje uit afwisselend de boven- en onderpen bij elke hoek zodat de pennen onderling in elkaar vallen.
het is een ingewikkelde verbinding om te frezen met veel bewerkingen. Ik frees steeds alle delen met dezelfde instelling zodat ze allemaal zo veel mogelijk identiek zijn, en dan begin ik aan de volgende bewerking. Uiteindelijk zullen al deze delen in elkaar klappen tot in de poot:
Ik ben best tevreden met de nauwkeurigheid tot nu toe. Ik zie een klein beetje werking in de poten reeds, maar niks dat ik niet recht kan wringen. Alles is goed op maat gezaagd dus zodra alles in de poten gezet is is het frame zo recht als het maar zijn kan. Ik zit alleen nog met de hoogte. Ik heb de poten initieel gemarkeerd op 750 en 755 millimeter en die maatgeving is nog zichtbaar. Ik moet daar nu wat mee doen: Het blad is ongeveer 37 á 38 millimeter dik. bovenop de 755 millimeter zou dat een tafelhoogte van 79 centimeter betekenen en dat is gewoon te hoog voor een eettafel. Ik heb onze huidige eetkamertafel gemeten en die zit op 77 centimeter, give or take.
Als ik de sleuvel iets dieper infrees kan ik die halve centimeter op de poten wel met mijn japanse zaagje verwijderen, maar anderhalve centimeter eraf halen - hoe ga ik dat netjes doen? Op dit punt is het geen optie meer het frame even op de bank te leggen om er met de handzaag een stukje af te halen, en dwars zagen word natuurlijk een ramp.
Iemand tips?