Probleem motor zaagmachine.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.047
897
Oss
Heb een zaagmachinemotor van ca 1 pk welke is voorzien van een 15 uf bedrijfscondesator.
Motor komt niet op toeren (loopt wel), maar wordt onbelast ook snel warm.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Condensator gecontroleerd en deze is goed.

• Leuk
Waarderingen: HenkG

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
367
153
Dat een condensator goed "meet" als je hem met een LCR en/of multimeter test, wil niet alles zeggen. Soms gaat het pas mis, als er spanning op staat.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.047
897
Oss
Zet er voor die 4 euro eerst eens een nieuwe condensator op.
Zou ik kunnen doen, maar deze is nieuw, dus ik neem niet aan dat deze gelijk stuk is.
De motor draait volgens mij een paar honderd toren en wordt warm. Enigste wat ik me nog kan bedenken is dat een aantal wikkelingen sluiting maken en dan is het voor de motor natuurlijk einde verhaal.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Wat is er nu nieuw? Je hele motor, Je condensator? Heeft het spul ooit goed gelopen. Geef genoeg informatie. Dan krijg je betere antwoorden.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.047
897
Oss
Hoi Chevy,
De condensator is nieuw motor niet.
Wikkelingen zien er goed uit volgens mij. Bij mij heeft hij nog niet goed gelopen, draait misschien een paar honderd toeren zoals ik al zei en hij wordt onbelast dan al heel snel warm.
Van de draad welke van de condensator naar de motor loopt is de isolatie behoorlijk verpulverd, maar draad is niet onderbroken.
IMG_2191.jpeg

LFlab

Post veel
7 mei 2018
999
318
Rosmalen
Condensator heb ik er nieuw ingezet, en is een geschikt exemplaar. Daarvoor liep ie niet lekker (wat voor mij een reden was er een nieuwe condensator in te zetten), en daarna liep ie niet meer.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Startwikkeling of bedrijfswikkeling? Hoeveel toeren, wat meet je voor weerstand over je twee wikkelingen. Bij een oude motor waarbij de isolatie van de draad af valt, heb je vaak lekstroomproblemen. Je kan er zo te zien goed bij, dus soldeer er nieuwe draden aan. Weet je zeker dat de motor zijn volle spanning krijgt? Dus geen oude schakelaar er tussen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
En wat is het voor een zaagmachientje? Heeft niets met het probleem te maken, maar het lijkt me wat weinig vermogen. Is het een 1400 of 2800 toeren motortje? Wat is de as maat? Is het een standaard motortje, dat je simpel kan uitwisselen. Maak eens een foto van een meter of 2 afstand of zo.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.047
897
Oss
motor is niet simpel uit te wisselen, omdat het een ongelukkige maat is welke je niet/bijna niet meer ziet.
Is van een Inca compact welke ik van LFlab heb overgenomen.
Schakelaar heb ik er al tussenuit gehaald, omdat deze ook stuk is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Je kan de eigenlijke zaag toch van de blikken motor doos afschroeven? En er dan een gewone elektromotor onder hangen? Dan kan je zagen.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
999
318
Rosmalen
Het boven deel is inderdaad krek hetzelfde als een reguliere Inca Universal, volgens mij. Je zou nog een andere motor kort eronder kunnen hangen, en eventueel een uitsparing maken in de doos en het tafeltje eronder.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Die doos kan dan toch weg? Hoef je daar niets mee te doen. Je hebt al een goede maat riempoelie. Dus je hebt alleen een langere riem nodig.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.047
897
Oss
Die doos kan dan toch weg? Hoef je daar niets mee te doen. Je hebt al een goede maat riempoelie. Dus je hebt alleen een langere riem nodig.
Nou met die langere riem kom ik er niet.
Machientje loopt op een platte riem, dus 2 riempoelies nodig.
Dat is me dus dat zaagje niet meer waard.
Eraf geschroefd heb ik het E.e.a. Al, want hij ligt echt helemaal uit elkaar:D

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Ik zal best een beetje dom zijn, maar je hebt nu toch 2 platte riempoelies? Dan heb je toch alleen een langere riem nodig? Je kan er desnoods een multibelt van een auto voor gebruiken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.