Probleem motor zaagmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.025
3.563
Als het nieuwe gat niet helemaal zuiver zit, kan dat het trillen van je nieuwe riem veroorzaken. Dus als je er een meetklok tegen zet, kan je zien of daar een probleem zit.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.076
902
Oss
Wat dat gat betreft heb je gelijk, zit iets uit het midden, ondanks dat ik het op de draaibank heb geboord.
Zou ik het trillen op kunnen lossen, daar aan de buitenkant b.v. een rollerskate wiel als loopwiel te gebruiken?
Weet je misschien ook hoe strak zo’n riem moet liggen?
bvd
grt,
Leo

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.025
3.563
Als de riem niet slipt staat hij strak genoeg. Als je poelies niet rond zijn, kan je beter een riem hebben die wat ruimte heeft, Anders blijf je lagers wisselen. Kan je je motorpoelie niet wat bijwerken? Motor op de werkbank vast zetten en laten lopen. Dan een werkbankslijper er naar toe schuiven. Wel eerst de steen even ritsen.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.076
902
Oss
Dat met de werkbankslijper zie ik niet zo zitten:cool:, ga het eerst nog proberen met een looprol en als dat niet werkt een poeli van hout draaien.
Bedankt voor je goede en duidelijke adviezen chevy66(y).

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
250
93
Poelie voorboren en dan met een metaalruimer op maat maken.
Met een zelf gemaakt schietloodje de twee assen uitlijnen op elkaar,zo hoort het.

DSC00271.JPG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.025
3.563
Er zat al een gat en een spiebaan in zijn poelie. Dus goed uitklokken op een draaibank, omdat de poelie niet recht is. En dan het gat uit draaien naar de gewenste maat. Een ruimer heb je niet nodig en is een dure optie voor een enkel gat.

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
250
93
Er zat al een gat en een spiebaan in zijn poelie. Dus goed uitklokken op een draaibank, omdat de poelie niet recht is. En dan het gat uit draaien naar de gewenste maat. Een ruimer heb je niet nodig en is een dure optie voor een enkel gat.
Hier werken we altijd met ruimers met een goede resultaten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.025
3.563
Dan hebben jullie weinig verschillende gaten, of heel veel ruimers. En zodra de gaten wat groter worden , gaat daar serieus geld in zitten. Je moet dan voor elke maat ook nog meerdere ruimers hebben, afhankelijk van de gewenste passing. Een machine ruimer 24H7 kost al 100 euro. Een 50mm ruimer kost 600 euro.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.076
902
Oss
Bij een vlakke poelie denk Ik niet een schietlood nodig te hebben, omdat de platte riem zelf zijn weg zoekt op de poelies.

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
250
93
Bij een vlakke poelie denk Ik niet een schietlood nodig te hebben, omdat de platte riem zelf zijn weg zoekt op de poelies.
Je bedoeld een aandrijfrol die zijn nooit vlak tenminste bij de originele Inca rollen,maar gebruik toch maar een schietloodje voor een V-snaar of platte riem,machine gaat zoveel mooier lopen.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.