Nog meer Parkside performance..

jorisvh

Post veel
Wat doen jullie eigenlijk met een kruislaser dat de afwijking van enkele mm zo problematisch is?
bovenkasten op dezelfde hoogte hangen.
onderkasten pas en op de goeie hoogte zetten
kolomkasten verticaal zetten
kastfronten uitlijnen
rolbokken voor in- en uitvoer van zaag of vlakbank op de goede hoogte stellen

de meeste dingen kunnen ook met een waterpas natuurlijk maar de laser is wat handiger.

een slaglijn is wat we in VL een smetkoord (of “petskoor”) noemen, denk ik. die gebruik ik ook nog steeds. zo kan de laser uit de weg en is het risico dat je die omver kegelt met een metalstud wat kleiner 🙄.

m’n pasdarm heb ik sinds ik m’n kruislijnlaser heb toch laten leeglopen 😉
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.526
717
Enschede
ingoogni.nl
Mmmm, +/-0,2mm betekent dat het onzekerheidsinterval 0,4mm is maar niet dat je 0,4mm naast de exacte waarde mag zitten.
Sorry @jorisvh Ik was niet duidelijk met wat ik schreef en bedoelde, te kort door de bocht. Je zet twee streepjes op de muur en draait het apparaat. Dat zijn twee metingen, twee situaties, de een kan maximaal afwijkend uitvallen en de ander minimaal. Vandaar de 0.4mm.

0.2 mm/m is een hoek van 0,0112°, een conventionele percisiewaterpas die dat kan kost 300+ euro en een electronische is net een beetje duurder (en die heeft 0.01° resultie wat nog niets over de meetonzekerheid zegt).

Ik verwacht niet dat het Lidl ding aan z'n spec voldoet, alleen is dat voor ons heel moeilijk kontroleerbaar. Je zou met een gekalibreerde retroreflector moeten bepalen wat de afwijking uit- tov ingaand is.

Meettechniek is lastig, en "digitaal" geeft veel scheinnauwkeurigheid en wekt verwachtingen.
 

jorisvh

Post veel
of Lidl zijn spec kan halen voor alles dat van de band rolt, betwijfel ik ook.
metrologisch gezien is de methode om de nauwkeurigheid te checken zeker niet sluitend.
maar als ik naar best vermogen een reeks kasten met mijn laser recht hang en morgen hangen die volgens diezelfde laser 5mm scheef dan voldoet het ding niet aan mijn wensen en gaat het retour.
er moeten echt wel betere exemplaren zijn dan 5mm afwijking op de draaitest.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
7
0
België
Deze vrijdag is de nieuwe kruislijnlaser toegekomen en de afwijking was nog vele malen groter dan de eerste. Op een totaal afstand kleiner dan 4m spraken we van enkele centimeters. Deze gaat dan ook retour.

De lijnen voor en achter het toestel zijn wel (voldoende) loodrecht volgens mn waterpas dus als dit hetgeen is wat je nodig hebt lijkt de laser nog wel geschikt. Natuurlijk is dat niet de reden waarom je een 360 graden laser koopt.
 

jorisvh

Post veel
Op een totaal afstand kleiner dan 4m spraken we van enkele centimeters.
🤔🤔🤔
ik verontschuldig me op voorhand voor de hopelijk domme tip, maar hij staat toch niet in vergrendelde modus?
bij sommige kruislijnlasers is vergrendelen = uit maar soms kan ie ook vergrendeld & aan om een schuine lijn te projecteren.
 

jorisvh

Post veel
Heeft iemand daar ervaring mee en is het een goed alternatief?
ik heb een 3D kruislijnlaser van Laserliner en ben daar erg tevreden van. met dit model geen ervaring.
heeft maar 2 lijnen ipv 3 maar dat is voor veel toepassingen voldoende.
hij geeft iets betere specs dan de Parkside.
Laserliner is een Duits meettoestellen merk dat zijn toestellen met een calibratiecertificaat levert, ze hebben dus minstens gecontroleerd of het binnen spec is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
7
0
België
🤔🤔🤔
ik verontschuldig me op voorhand voor de hopelijk domme tip, maar hij staat toch niet in vergrendelde modus?
bij sommige kruislijnlasers is vergrendelen = uit maar soms kan ie ook vergrendeld & aan om een schuine lijn te projecteren.
Zeker geen verkeerde opmerking. De laser stond niet in vergrendeling. Daarvoor moest ik extra stappen ondernemen.
 

de-hout-amateur

Nieuw lid
24 mei 2024
19
4
Het hoge noorden
Deze vrijdag is de nieuwe kruislijnlaser toegekomen en de afwijking was nog vele malen groter dan de eerste. Op een totaal afstand kleiner dan 4m spraken we van enkele centimeters. Deze gaat dan ook retour.

De lijnen voor en achter het toestel zijn wel (voldoende) loodrecht volgens mn waterpas dus als dit hetgeen is wat je nodig hebt lijkt de laser nog wel geschikt. Natuurlijk is dat niet de reden waarom je een 360 graden laser koopt.
Zelf heb ik de performance versie en ik moet zeggen dat ik dit probleem niet ervaar. De laser zal voor die prijs nooit perfect zijn maar tot dusverre erg tevreden mee.
 

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
21
6
Ik heb niet die afwijking bij de Parkside laser.
Getest op verschillende afstanden met een Sola en een lange Stabila waterpas en het ding is erg nauwkeurig.
Misschien toch terugbrengen of omruilen onder garantie.

Het enige wat me tegenvalt is het gebruik buiten, daar is de lijn overdag bijna niet zichtbaar op een heldere dag.
 

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
7
0
België
Ik heb niet die afwijking bij de Parkside laser.
Getest op verschillende afstanden met een Sola en een lange Stabila waterpas en het ding is erg nauwkeurig.
Misschien toch terugbrengen of omruilen onder garantie.

Het enige wat me tegenvalt is het gebruik buiten, daar is de lijn overdag bijna niet zichtbaar op een heldere dag.
Ik ben blij dat het niet bij iedereen het geval is. Voor nu zie ik er tegenop om nog een derde te bestellen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
902
70
Veldhoven
Ik heb niet die afwijking bij de Parkside laser.
Getest op verschillende afstanden met een Sola en een lange Stabila waterpas en het ding is erg nauwkeurig.
Misschien toch terugbrengen of omruilen onder garantie.

Het enige wat me tegenvalt is het gebruik buiten, daar is de lijn overdag bijna niet zichtbaar op een heldere dag.
Ik heb een Laserliner, die is ook haast niet te gebruiken bij daglicht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Ook handig om peil uit te zetten op een bouwplaats waar je de laser hoog hebt hangen, zodat hij niemand in zijn ogen schijnt. Je zet de baak op een lat en je kan zo toch bijvoorbeeld een meterpeil of een vloerpeil uitzetten.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
388
171
Noardeast-Fryslân
Ook handig om peil uit te zetten op een bouwplaats waar je de laser hoog hebt hangen, zodat hij niemand in zijn ogen schijnt. Je zet de baak op een lat en je kan zo toch bijvoorbeeld een meterpeil of een vloerpeil uitzetten.
Dat klinkt inderdaad heel praktisch. Zou haast spontaan zo'n combi gaan kopen. Is maar goed dat ik de afspraak gemaakt heb alleen dingen te kopen die ik echt nodig heb (waar dit dus niet onder valt). Maar zoals ik inmiddels al gelezen heb op het forum ben ik de enige die constant ruimtegebrek heeft 😱 en desondanks toch van alles kopen 'want je weet maar nooit wanneer het van pas komt' 🤣.
 
  • Haha
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.