Nog meer Parkside performance..

Ccc-RepairShop

Nieuw lid
16 jun 2024
2
0
Achterhoek
parkside frees vraagje: heb al jaaaaaaren een ooit in impuls gekochte handfrees van Parkside in de werpplaats liggen (PSFS 250 A1) De freesjes ben ik kwijt, en de schacht is klein: 4.8 mm. Zijn er ergens converters te koop zodat ik bv een 6mm frees in kan spannen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
testntools in nieuw zeeland maakt een spantang voor je machine. Je kan dan standaard 3,2 mm gereedschapjes gebruiken. Is het zelfde als de dremel trio. 24 nz dollar is 14 euro.
 

Ccc-RepairShop

Nieuw lid
16 jun 2024
2
0
Achterhoek
……... Je kan dan standaard 3,2 mm gereedschapjes gebruiken. Is het zelfde als de dremel trio. 24 nz dollar is 14 euro.
Dank voor je antwoord, maar ik zou liever een ‘spanhuls-converter’ hebben naar een grotere maat (6 of 8mm) die freesjes heb ik liggen…. Is zoiets überhaupt te krijgen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Het gat in je frees as is maar 5,8mm. Je hebt ook niet veel wanddikte. Als je daar nog wat voor moet maken, houdt je bijna geen freeshoogte over. Je kan dan beter op zoek gaan naar een oude bosch pof 500 freesmachine met een 6mm spantang.
 

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
21
6
Vanaf vandaag is de Parkside Performance kruislaser met statief verkrijgbaar in de winkel.
Online is deze al even uitverkocht maar in de winkels zijn ze er nu van 27-7 tot 3-8-2024 (of tot uitverkocht).

Ik heb er vanmorgen snel een gehaald.


Kruislaser.jpg
 

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
7
0
België
Vandaag de Parkside Performance kruislijnlaser 20V ontvangen. Ik heb deze getest op nauwkeurigheid en hij lijkt me toch redelijk af te wijken van de specificaties.

Hij lijkt uit balans te zijn. Wanneer ik de horizontale lijn projecteer dan staat de lijn aan de voorzijde iets hoger dan deze aan de achterzijde. De afstand van muur tot muur was 6m en de laser heb ik in het midden gecentreerd. Op deze korte afstand kwam ik toch al tot een verschil van een paar milimeter. Het zal enkel groter worden in bv een ruimte muur tot muur van 10m.

Het viel me ook op dat een zijde van de horizontale laser minder fel is.

Hebben mensen ervaring met deze kruislijnlaser? @BasRonin ik zag dat jij deze een paar maanden terug hebt gekocht.

Verwacht ik teveel voor deze prijs of is er toch meer aan de hand?

 

jorisvh

Post veel
De spec is 0,2mm/m dus in principe zou de afwijking over 6m beperkt moeten zijn tot 1,2mm.
Wat is je referentie? Maw waaruit besluit je dat de lijn aan de ene kant hoger is dan de andere?

De manier waarop ik check is: aan beide kanten een streepje op de muur zetten.
Laser 180gr rond zijn as draaien.
Indien nodig hoogte verstellen tot 1 streepje weer perfect in het midden van de lijn zit.
Dan afwijking op andere streepje checken.
 

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
7
0
België
Het lijkt erop dat ik jouw methode heb toegepast. Het enige verschil is dat ik de hoogte op het einde niet aanpas. Dus op beide muren een laserlijn heb die niet overeenkomt met de streepjes.

Ik zal jouw methode eens toepassen en de afwijking meten.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
346
13
Het lijkt erop dat ik jouw methode heb toegepast. Het enige verschil is dat ik de hoogte op het einde niet aanpas. Dus op beide muren een laserlijn heb die niet overeenkomt met de streepjes.

Ik zal jouw methode eens toepassen en de afwijking meten.
Hey, kennelijk is de laser weer te koop (hij leek namelijk even uit het assortiment). Ik wil het wel testen. Heb het zelf namelijk niet getest, anders dan af en toe een waterpas ter vergelijking. Zag er allemaal goed uit. Misschien ben ik te goedgelovig. Ik heb naar mijn weten nergens een zwakker kleurende groene lijn. Bij teveel afwijking zou ik retourneren voor een andere! De spec is idd volgens mij 0.2mm per m.
 

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
7
0
België
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de methode van @jorisvh uitgeprobeerd en de afwijking is meer dan 5mm waarbij de laser op ongeveer 3m van de muren staat. Dat lijkt me helemaal niet ok. Ik stuur hem retour.
 

jorisvh

Post veel
@WoodCrush , onze methode komt op hetzelfde neer hoor.
voor je de hoogte verstelt is er theoretisch aan beide kanten eenzelfde afwijking, àls de laser perfect in het midden staat èn er niks verandert bij het draaien.
dat is de afwijking over de afstand tussen de muren. eventueel kan je het gemiddelde links en rechts nemen.

na bijstellen van de hoogte heb je aan 1 kant de dubbele afwijking over de dubbele lengte. vind ik iets makkelijker.

in dit geval zou dat dus 5mm/12m zijn wat dus bijna 0,5mm/m is en de duidelijk buiten de spec. (NB: de goedkopere Parkside kruislinelasers van 30-40€ beloven maar 0,5mm/m)

wellicht iemand niet goed opgelet bij het kalibreren.
als ik de mijne laat kalibreren kost dat zoveel als deze nieuw dus …
retourneren en andere kopen die beter doet zou ik zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: WoodCrush

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.927
816
Enschede, Twente
Ik heb er ook eentje even gehad. Is bij klein elektrisch afval beland. Kan een gevalletje 'maandag-model' geweest zijn, maar toch… ik heb het idee dat er niet aan kwaliteitscontrole gedaan wordt bij deze firma.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.498
712
Enschede
ingoogni.nl
in dit geval zou dat dus 5mm/12m zijn wat dus bijna 0,5mm/m is en de duidelijk buiten de spec. (NB: de goedkopere Parkside kruislinelasers van 30-40€ beloven maar 0,5mm/m)
Mmmm, de spec is +/- 0.2mm/m, dus theoretisch kun je er 0.4 mm naast zitten. Als je vervolgens de onzekerheid van dit apparaat over de onzekerheid van je controle meting overelkaar heen legt en je neemt de 3s grenzen verlies je de rechtszaak. Dan heb je nog de divergentie van de bundel, hoeveel de lijn breder wordt over een bepaalde afstand, die het nog moeilijker maakt om een goede aflezing te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Volgens mij heb ik ook een slangwaterpas in mijn verzameling. Dan lukt het ook nog in andere kamers. Dan is het wel ouderwets lijntjes tekenen. Rotatielaser die zelfnivilerend is wel makkelijk.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.264
957
Ulvenhout
Wat doen jullie eigenlijk met een kruislaser dat de afwijking van enkele mm zo problematisch is?
Ik zou hem bijvoorbeeld gebruiken om te kijken op welke hoogte ik bovenkasten zou moeten hangen zodat ze allemaal gelijk hangen. Dan maakt een afwijking van 3mm niet echt uit...
 
  • Haha
Waarderingen: Scheppie

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.927
816
Enschede, Twente
Wat doen jullie eigenlijk met een kruislaser dat de afwijking van enkele mm zo problematisch is?
Ik zou hem bijvoorbeeld gebruiken om te kijken op welke hoogte ik bovenkasten zou moeten hangen zodat ze allemaal gelijk hangen. Dan maakt een afwijking van 3mm niet echt uit...
Bijvoorbeeld (mijn situatie): Ik maak twee half ingebouwde halfhoge kasten, waartussen een inschuifbaar element komt. Dan is het wel handig dat de bovenzijden matchen. Wat zeker millimeterwerk is.
 

jorisvh

Post veel
Mmmm, de spec is +/- 0.2mm/m, dus theoretisch kun je er 0.4 mm naast zitten. Als je vervolgens de onzekerheid van dit apparaat over de onzekerheid van je controle meting overelkaar heen legt en je neemt de 3s grenzen verlies je de rechtszaak. Dan heb je nog de divergentie van de bundel, hoeveel de lijn breder wordt over een bepaalde afstand, die het nog moeilijker maakt om een goede aflezing te doen.

Mmmm, +/-0,2mm betekent dat het onzekerheidsinterval 0,4mm is maar niet dat je 0,4mm naast de exacte waarde mag zitten.
de lijn moet op 1m afstand binnen +/-0,2mm van de perfecte horizontale liggen.
In het slechtste geval heb je links +0,2mm en rechts -0,2mm en dan heb je 0,4mm verschil op 2m of 0,2mm/1m.
de realiteit is inderdaad wat complexer met standaardafwijkingen, onzekerheid op de controlemeting, …
ik heb dit ding zelf helemaal niet en ga dus al helemaal geen rechtszaak aanspannen, maar ik zou die wel terugsturen en een andere kopen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Ik hou erg veel van gadgets dus heb me er eentje aangeschaft toen ik de badkamer in 2015 ging renoveren.
Maar mijn oude slangwaterpas en een slaglijn gebruik ik ook nog steeds.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.