Nieuwe tools topic

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik denk dat je hem nog steeds voor een schijntje hebt! ;)
Veel plezier er mee (of niet, dan hou ik me aanbevolen voor een schijntje:cool:)

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Martijn; zoals Pel al meldt, er moet voor een pakket met die waarde getekend worden lijkt mij.
Stel dat door de idiote bezorging en het over de schutting gooien van het pakket er kontakten los geraakt zijn waardoor de frees op een gegeven ogenblik misschien storingen vertoont dan zit je ermee.
Ik zou morgen even naar de consumentenbond bellen voor advies of bijv naar Festool bellen voor overleg en anders DPD bellen (er is vast wel een nummer) en dreigen met de koude douche bij radar als ze het niet netjes oplossen.

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Martijn; ik heb dezelfde Meber als jij.
Als je niet hoger moet dan 17,5 cm dikte dan heeft het weinig zin om een 400 te kopen denk ik.
En als je een groter blad nodig hebt dan kan je makkelijk een blad van 60 bij 60 maken van een plaat 15 mm multiplex.
Roest haal je makkelijk weg door even met korrel 400 te schuren en daarna het blad licht invetten met parrafine olie bijv (6 euro per liter)
Voor de rest weinig zorgen want het is een eenvoudige machine verder.
Enigste wat je niet vergeten moet is na het zagen de knop bovenop even een slag terug zodat je je lint tussendoor ontspant.
wat ik nog wel gedaan heb is als het lint op de juiste spanning is de knop even met een fijn zaagje een zaagsnede gegeven (kan ook met een lichte stift) zodat als je daarna weer aanspant hoef je niet meer te zoeken maar zet je de spanning meteen weer goed als je gaat zagen.

Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
55 euro voor deze Meber is echt voor niets, ze zijn een euro of 7 a 800 nieuw.
Voor die prijs ga je je afvragen of er iets mee is?
Maar dan nog voor 55 euro en je moet er aan opknappen is het nog erg weinig.
Ik betaalde indertijd 160 euro voor nette tweedehandse en ik vond al dat ik een goede deal had.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
618
60
Provincie Zeeland
Hallo Willem1958, bedankt voor de tips. Hoe groot zijn de geleidingsstiften op jouw Meber? Bij mij zijn ze versleten, dus ik wil nieuwe maken van een hardplastic soort. Nu zitten er vrij smalle in, maar ik heb het idee dat daardoor het zaaglint gaat 'kantelen'. Ik bedoel hiermee dat het lint naar één kant wegloopt en er dus totaal niet recht mee te zagen is.

Ik heb natuurlijk wel al gelijk een paar TuffSaws besteld :)

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo Willem1958, bedankt voor de tips. Hoe groot zijn de geleidingsstiften op jouw Meber? Bij mij zijn ze versleten, dus ik wil nieuwe maken van een hardplastic soort. Nu zitten er vrij smalle in, maar ik heb het idee dat daardoor het zaaglint gaat 'kantelen'. Ik bedoel hiermee dat het lint naar één kant wegloopt en er dus totaal niet recht mee te zagen is.

Ik heb natuurlijk wel al gelijk een paar TuffSaws besteld :)

Hoi Corné; bij mij zijn de stiften ongeveer 3 cm maar zolang je de stiften nog kan opstellen heb je geen nieuwe nodig.
Als het spul goed afgesteld staat dan heeft het niet recht zagen meestal met het lint te maken dus wacht maar even af tot je de nieuwe linten hebt.
Ik heb toen ook linten bij tuff saws besteld in verschillende breedtes en dat zaagt mooi recht.
Meestal binnen een week moet je het spul wel in huis hebben.
Mocht je dan nog last hebben van drift zoals ze dat noemen kijk dan even op youtube onder settup/tuneup for bandsaw en dan zie je allerlei filmpjes over het afstellen.
Als dit je eerste ervaringen zijn met een lintzaag kijk dan op youtube bij bandsaw jig en dan kom je hele handige tips tegen om nog meer met je lintzaag te doen, zo vergroot je echt je mogelijkheden;
https://www.youtube.com/results?search_query=bandsaw+jigs

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
618
60
Provincie Zeeland
Oke Willem, ik bedoel vooral de breedte van de stiften, de opening waar de stiften in moeten zijn rechthoekig en niet vierkant, dus kunnen de stiften breder gemaakt worden. Mijn Tuffsaws zijn dinsdag verzonden, dus ik hoop dat ze binnenkort aankomen. Van welk materiaal kan ik de stiften maken? Kan dit ook bijvoorbeeld in eiken?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sorry Corné, niet goed je bericht gelezen.
De breedte loopt taps van onder 9 mm tot bovenaan 9,3 mm maar als je een slijpmachine of schuurschijf hebt dan kan je gewoon een stift van 9,3 maken en wat afslijpen.
De hoogte van de stift is 7,3 mm
Je zet ze toch met de stelschroeven vast dus een tiende minder maakt niet uit.
Zoals houtenklaas zegt; pokhout zou prima zijn want dat wordt gebruikt voor lagering weet ik.
Je kan natuurlijk eiken gewoon mee proberen alleen heb je dan dat je eerder moet opstellen omdat dat iets zachter is.
Als je nog essen of esdoorn hebt liggen dan kan je ook dat voorlopig gebruiken, da's ook wel stevig.
Het lint loopt tussen de kopse kanten van het hout dus zo kritisch zal het niet zijn denk ik.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.853
410
39
Enkhuizen
vandaag een zo goed als nieuwe (maart 2016)hbm 400 lintzaag opgehaald via marktplaats.
machine zag er goed uit en voor €500 een goede koop lijkt mij.
ga er tzt een onderstel met wielen op maken

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Van we de week mijn nieuwe Metabo BS 18 Quick binnen gekregen. Compacte 18v machine met verwisselbare kop, waar je dan weer behalve de opzetstukken van Metabo zelf ook een Festool Centrotec chuck kan zetten. Dat leek me wel handig! Op de foto zonder accu.

IMG_2362.jpg

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Dat was je toch al niet? Er is een hulpstuk waarmee je van iedere boor/ schroefmachine een centrotec toestel maakt..

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Dat was je toch al niet? Er is een hulpstuk waarmee je van iedere boor/ schroefmachine een centrotec toestel maakt..
Klopt, die draai je in je snelspankop en daar kun je dan de Centrotec chuck weer opklikken. Maar dan ben je één van de grootste voordelen van Centrotec wat mij betreft weer kwijt. Namelijk een lekker korte machine.

Deze truc werkt trouwens ook op de Metabo SB 18 LTX (BL)/Mafell A18M heb ik me laten vertellen en ook op de kleinere Powermaxx BS Quick/Mafell A10M.

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
tja... t blijft goedkoper dan een "goedkopere" festoolmachine kopen....en het scheelt max 1-2 cm...dus echt spannend is het niet...
heb zelf voldoende van festool, maar geen zware boor... gebruik het regelmatig vind het allerminst vervelend

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Klopt, het is geen Festool, maar dat heb ik toch ook niet beweerd? Het is wel een leuk machinetje waar Festool geen direct antwoord op heeft in zijn modellen gamma, namelijk een lichtgewicht en compacte 18v machine. De T18 die inderdaad technisch duidelijk superieur is (o.a. koolborstelloze motor vs motor met koolborstel en elektronische koppelbegrenzing vs slipkoppeling) is ook ruim 400g zwaarder en een stuk groter.

Ik heb ook de Metabo SB 18 LTX Quick BL besteld, dat is naar mijn mening wel een machine die op geen enkel vlak onder doet voor een Festool (alsof dat de heilige graal van accuboormachines zou zijn, maar dat terzijde). Koolborstelloze motor, 90 Nm koppel, elektronische koppelbegrenzing, Impuls mode, LiHD accu's en ook verwisselbare kop. PDC 18/4 heeft grotendeels gelijkende specificaties, alleen hoger rpm door 4 versnellingsbak, maar ook aanzienlijk minder kracht/koppel.

Lang verhaal kort, zeker geen rommel dat Metabo volgens mij.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.