Nieuwe tools topic

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Gisteren heb ik een festool ets150/5 aangeschaft voor wat schuurwerk. Mijn eerste aankopen een paar weken geleden deed ik via het web, bij een van de grote verkopers. Maar nu blijkt er om de hoek een festooldealer te zitten, daar kwam ik achter met dank aan een post op dit forum. De lokale dealer is natuurlijk wel iets duurder dan de webwinkel, maar goed/prettig advies en de lokale middenstand behouden zijn voor mij de geringe meerprijs dubbel en dwars waard.

In eerste instantie heb ik een schuurmachine nodig om vurenhout voor een garagedeur te bewerken. Later zal ik hem ook gebruiken om onze nog te maken badkamermeubels, bijzettafels en schilderwerk buiten te schuren. Qua comfort en schuurresultaat kwam deze ets het beste uit de bus naar mijn smaak. De 150 heeft tov de 125 niet alleen meer oppervlakte maar ook betere afzuiging en beluchting. De rotex werkte sneller echter het aantal keren dat ik echt grof zal moeten schuren is te verwaarlozen. En voor die gevallen voldoet de ets ook prima, duurt enkel wat langer.

We hebben ook de ro90 nog bekeken, een super machientje om kozijnwerk mee kaal te maken en fijn meubelschuurwerk, echter voor grotere oppervlakken is deze te klein waardoor je banen in het houtwerk gaat zien en de klus simpelweg te lang duurt door het kleine oppervlak. Aangezien ik twee machines aanschaffen er thuis niet doorheen krijg is het de ets 150 geworden. Om toch wat snelheid te creëeren, zoals met een rotex het geval is, heb ik voor de ets150/5 gekozen ipv de ets 150/3. Het schuurresultaat met de ets150/5 is vele malen strakker dan ik tot nu toe gewend was met mijn groene Bosch. De 3 zal ongetwijfeld nog strakker schuren maar ik zoek een goede allrounder. Gisteren meteen aan de slag geweest. Ben uitermate tevreden, een goed en vlot schuurresultaat en uitstekende afzuiging in combinatie met de ctl26.

Ps foto staat niet horizontaal met dank aan Steve Jobs :cool:
image.jpg

Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
3
Nieuwegein
Mooi stukje gereedschap, ik denk dat je daar nog jaren plezier van gaat hebben! :) En ik ga eens zoeken wat het verschil is tussen een /5 en een /3 is, ik ben nu wel benieuwd. :)

P

Pel

Guest
Heb hem voor jou gedraaid, wederom met dank aan Steve Jobs.

Groet Pel.
festool.jpg

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
...En ik ga eens zoeken wat het verschil is tussen een /5 en een /3 is, ik ben nu wel benieuwd. :)

Bij de /3 maakt iedere schuurkorrel een uitslag van 1,5mm beide kanten op (eigenlijk in het rond), totaal dus 3mm. De /5 heeft een uitslag van 2 extra millimeters waardoor deze sneller materiaal afneemt maar daarmee ook een iets grovere afwerking kent. Echter na het schuren van een teststukje met diverse korrelgroottes vond ik de /5 voor mijn gebruik meer dan glad genoeg schuren.

@Pel bedankt. Ik weet niet hoe ik dat moet doen vanaf m'n iPad. Tips?

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
3
Nieuwegein
Bij de /3 maakt iedere schuurkorrel een uitslag van 1,5mm beide kanten op (eigenlijk in het rond), totaal dus 3mm. De /5 heeft een uitslag van 2 extra millimeters waardoor deze sneller materiaal afneemt maar daarmee ook een iets grovere afwerking kent. Echter na het schuren van een teststukje met diverse korrelgroottes vond ik de /5 voor mijn gebruik meer dan glad genoeg schuren.

@Pel bedankt. Ik weet niet hoe ik dat moet doen vanaf m'n iPad. Tips?

Ik had het gevonden idd. :) Verder is mij altijd geleerd dat het niet te glad moet, de verf moet ook nog pakken. En anders kan je volgens mij met korrel 400 ook een heel eind komen. :D

Roteren van foto's op de iPad is het mij nooit gelukt (iig niet dat ik ze dan ook netjes op een forum krijg), ik mail ze tegenwoordig naar mezelf en doe 't trucje op de laptop.

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
596
15
Je moet eerst op geavanceerd drukken, dan op het paperclipje in het menu boven je bericht. Dan kan je een sketchup bestand uploaden. Geen idee of het ook mobiel kan.

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik had het gevonden idd. :) Verder is mij altijd geleerd dat het niet te glad moet, de verf moet ook nog pakken. En anders kan je volgens mij met korrel 400 ook een heel eind komen. :D .

Ik ben in de winkel geadviseerd tot max 220-240 te gaan qua korrel. Voor schilderen moet je inderdaad niet te glad schuren. Bij meubels in de olie kan ik me voorstellen dat je wellicht de ets150/3 kan overwegen ipv de /5

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
3
Nieuwegein
Ik ben in de winkel geadviseerd tot max 220-240 te gaan qua korrel. Voor schilderen moet je inderdaad niet te glad schuren. Bij meubels in de olie kan ik me voorstellen dat je wellicht de ets150/3 kan overwegen ipv de /5

Mwoah, voor olie zou ik dan rustig met 320 schuren. Kost misschien wat meer tijd, en dan kan je eventueel met een poetszool altijd nog het geoliede laten "shinen". ;) Hoe dan ook, ik ben een beetje jaloers! ;)

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
3
Nieuwegein
Zo, even een repost:

IMG_1303.jpg

Laatst voor weinig op de kop getikt, nagelnieuw. Dit wordt de vervanger voor mijn 15 jaar oude Bosch groen klopboor met tandkrans spankop, met zwabberfunctie. :D

En de eigenlijke reden van de post:

Ik had NOOIT gedacht dat ik deze machine in de schuur zou gaan zetten. Ik was in de markt voor een nieuwe afkort/trekzaag om mijn oude Elu PS214 (geloof ik) te vervangen. Deze had ik een jaar of 2 geleden gekocht voor weinig, maar de trekfunctie gaat wat stroef aan het begin en haaksstellen is toch altijd weer wat gedoe. Ook miste ik de mogelijkheid om wat meer dan 5/6 centimeter dikke balken af te korten, geen laser en brede planken waren ook wel een uitdaging. :)

Maar, ik had besloten dat het wel geld mocht kosten, maar niet te veel, maximaal €600.-. Ik wilde dat de geleidestangen niet achter de machine uitkwamen en dat er een laser/schaduwlijn op zat. En het blad moest minimaal 250mm in diameter zijn. Met deze wensen en eisen was ik op een DeWalt DW778 uitgekomen. Dat leek me een mooie, betaalbare machine. Maar eigenlijk wilde ik een Kapex, die met z'n €1200,- nieuw en vaak €900,-+ gebruikt echt te ver buiten budget lag.

Ik had me daar bij neergelegd en was aan het wachten op het uitbetalen van mijn overuren zodat ik eindelijk een nieuwe afkortzaag kon aanschaffen. Af en toe nog wat kwijlen op Marktplaats en YouTube, maar ik kon me bedwingen. Tot ik laatst een Kapex voorbij zag komen die op een of andere manier niet goed liep op Marktplaats. De prijs was vanaf €650,- met een alu en staalzaagblad erbij. Ik dacht, dat kan niet. Maar, een paar dagen later was er nog steeds geen bod op van €650,-. Na nog wat denken toch een bod geplaatst en afgewacht..

Een halve dag later een mailtje, "Hij mag voor €750,- weg!". Na wat nadenken kon ik het niet laten. Ik dacht, ik kan altijd kijken of het wat is. :) Ik naar Friesland, blijk het een nagenoeg nieuwe machine te zijn van een man die een bedrijfje had gehad wat auto's ombouwde tot elektrische auto's. Dit werd te duur vanwege het altijd anders moeten aanpakken van het ombouwen, je krijgt natuurlijk nooit de opdracht om 20 VW Kevers 1300 om te bouwen. :) Helaas voor hem, mooi voor mij, want de machine is echt nog heel netjes.

c41d2b2f-fb3f-4bd2-a9bd-e887fba1c5ee.jpg

En daar is ie dan! Wel een stuk groter dan mijn oude Elu, maar wat een mooie machine en volgens mij een heel nette prijs. Alles erbij en na een doekje en heel, heel veel wegzuigen van metaalspanen is ie weer helemaal netjes! Zo blij als een kind, dat ben ik ermee! :D :cool:

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Echt een gave machiene. Ben zelf erg fan van festool gereedschap. Mooie prijs volgens mij als de machine in topstaat is. Daar moet je wel blij van worden.

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
3
Nieuwegein
Zekers! Je ziet op de plaat dat er met stalen profielen over is geschoven, maar het is ook een gebruiksvoorwerp. De kap en alle plastic delen zijn nog supernetjes, eigenlijk alles behalve de grondplaat (waar je het materiaal op legt). 't Is niet goedkoop, maar voor hetzelfde geld (iets minder, OK... ;) ) had ik een DeWalt gehad. Maar als ik voor de zaagbladen 75.- p/s reken, dan is 't al een stuk minder erg. :D

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
3
Nieuwegein
is dit een kapex 120 of 88 ?

Vermoed een 88 gezien de prijs ... in ieder geval mooie machine . wou dat ik er ook eentje had :)

Nope, het is een KS120EB :D :cool:

En ik had nooit gedacht dat ik er ooit een zou hebben, maar dit was echt een mooie deal. Ik heb de mazzel dat ik een leaseauto heb, dus het gaan kijken kost me alleen tijd en geen geld, ik moest namelijk naar een klein dorp naast Drachten, wat ook niet om de hoek is. Dan kan je nog eens een gok wagen en eventueel onverrichte zaken retour moeten. (Wat ik met een laptop al eens gedaan had, 2 uur heen voor niets en dus met lege handen 2 uur terug naar huis. Maar beter dat dan een hoop ellende met de post ontvangen.)

Volgens mij werkt de hoekoverbrenger alleen met de 120...?

Klopt, je hebt de laser nodig voor het afstellen. De KS88 heeft die helaas niet (wat ik eigenlijk niet snap, nu is de 88 een beetje het kreupele broertje van de 120, geen laser, geen optie om de motorrem erop te kopen..)

Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Dan is het zeker goeie deal .. had niet echt op hoekoverbrenger gelet ..j
Ik vind de 88 zo een beetje wil wel maar kan niet .. zou ook de 120 kopen moest ik er budget voor hebben :)

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
3
Nieuwegein
Dan is het zeker goeie deal .. had niet echt op hoekoverbrenger gelet ..j
Ik vind de 88 zo een beetje wil wel maar kan niet .. zou ook de 120 kopen moest ik er budget voor hebben :)

Ja, precies. Ik had eerst wel serieus over de 88 gedacht, maar het ontbreken van de laser was eigenlijk het grootste struikelblok. En ja, budget. Als je MP goed in de gaten houdt dan heb je de kans dat je net als ik een mazzeltje hebt. Je moet alleen geen haast hebben, maar wel budget paraat om vlot te kunnen toeslaan. Dus even sparen en dan op jacht. ;)

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.