Nieuw op het forum en meteen de eerste aanwinst maar showen.
Een Scheppach Ts 4010 incl. afkort tafel, verlengtafel (niet op foto) verbreedtafel en afzuiging.
Bij aankomst thuis eerst maar eens even schoongemaakt. Het ding was als verfbank gebruikt en dat deed het blad niet ten goede.
Het viel mij op dat de laatste posts over een dergelijke tafel al een paar jaar geleden zijn geweest. Ja ik weet het deze tafel is inmiddels 15-16 jaar oud hij ziet er na schoonmaakbeurt echt weer als nieuw uit. Ik hoop maar dat de weinige berichten over de tafel meer een goed bericht dan een slecht bericht zijn.
Het stelmechanisme werkte niet 100 procent meer. Na wat sleutelwerk bleek dat enkel vuil te zijn na een stofzuigbeurt en een smeerbeurtje loopt alles weer als een zonnetje.
Voorheen deed ik alle plaatmateriaal met mijn festool ts55 rebq en voor het 'fijne' werk had ik een metabo zaagtafel voor 50 euro gekocht. Het moge duidelijk zijn dat ik blij ben met deze Scheppach.
Zaagblad was zo versleten als het maar zijn kan direct een cmt zaagblad ingezet dat ik nog had liggen. Het zaagblad blijft alleen zo'n 15mm boven het blad uitsteken. Voor het zagen van sponningen moet ik dan toch naar een 300 of 280mm blad in de toekomst. Ook de geleiding is een keer in gezaagd(Ik snap niet hoe men dat doet). Een nieuwe is te koop maar relatief nog wel duur. Voorlopig even kijken of het hier mee lukt en anders plankje op de geleider monteren.
Als ik de komende dagen eens een avond tijd heb ga ik de hele machine nastellen.