Nieuwe tools topic

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
Die pinnailer bevalt uitstekend.
Echt enorm handig om zonder compressor te kunnen werken.
Alle 18v accus van makita passen er in.
Zelfs met de 1.5Ah kan hij nog prima werken.
Alle 18v makita machines gebruiken de zelfde accu.
kleine nuance, alle 18v LXT machines gebruiken dezelfde accu.
je hebt ook nog de 18v bouwmarkt lijn van makita (bijvoorbeeld accurboormachines). Dit is een ander type accu.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en ZotVanHout

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Calibratie van de X6 versie
Power aan.
Daarna snel "MEAS" en de knop met 9 blokjes tegelijk indrukken tot "0" in de display staat
Calibratie aanpassen in mm,
kort +/- indrukken voor hoger
Lang +/- indrukken voor lager
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2023-04-18 at 15.45.02.jpeg

dit is ook een 'tool' natuurlijk :) ook al hangt hij gewoon in het plafond te blazen. Een 5 micron statisch buitenfilter, een 1 micron binnenfilter en een capaciteit van ik meen rond de 1100kuub per uur. Tweedehands overgenomen, maar in zeer nette conditie en met een doos gloednieuwe filters erbij. Hij miste de ophangbeugels/kettingen maar daar heb ik zelf wat op gevonden.

WhatsApp Image 2023-04-18 at 15.45.11.jpeg

Met afstandsbediening en timer, dus nu gooi ik hem gewoon aan als ik iets doe wat stof veroorzaakt, ook al heb ik al vaste afzuiging op de machines en sinds kort ook een parkside bouwstofzuiger waarmee ik de schuurmachines enzo kan afzuigen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Metabo heeft nu een actie dat je bij tuingereedschap een accu krijgt. Dus gaat de oude grasmaaier met pensioen en heb ik naast wat tuingereedschap een LT Q en LTX QI accuboormachines gekocht.
Makita en Bosch acties zijn niet meer zo gunstig de laatste tijd.

En de machines zijn Made in Germany!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Baptist heeft vorige week ook een pakketje bij mij laten bezorgen. Nou ja pakketje, het viel een beetje groot uit...
IMG_2657.jpg

Maar na uitpakken kwam daar ook een beest van een machine uit: een Laguna BX18 lintzaag!
Zaaghoogte 40 cm en breedte 46 cm.

IMG_2669.jpg

De eerste zaagresultaten zijn prima, en het in elkaar zetten is simpel.

Zie hier voor een eerste review.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Baptist heeft vorige week ook een pakketje bij mij laten bezorgen. Nou ja pakketje, het viel een beetje groot uit...
Bekijk bijlage 130607

Maar na uitpakken kwam daar ook een beest van een machine uit: een Laguna BX18 lintzaag!
Zaaghoogte 40 cm en breedte 46 cm.

Bekijk bijlage 130600

De eerste zaagresultaten zijn prima, en het in elkaar zetten is simpel.

Zie hier voor een eerste review.
Toppertje! Waarom deze laguna en geen Record Sabre 450?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Geen nieuw gereedschap, maar ik heb mijn oude 60C voorzien van een nieuwe aandrijfkast met FC aansluiting, zoals ik bij een GSR12V-15 ook al had gedaan.
De compacte bouwvorm icm met de 1/4hex opname zijn makkelijker in het gebruik. Ik zie in de 18V variant geen meerwaarde voor de opzetstukken.
In de 12v variant heb ik wel een volledige set.

Mocht iemand nog een aandrijfkast voor een GSR12V-15 of GSR18V-60C nodig hebben, laat het maar weten:)


WhatsApp Image 2023-06-15 at 17.51.31 (1).jpegWhatsApp Image 2023-06-15 at 17.51.31.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: MerkiMac en janwillem

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Vond het geen apart topic waard maar vandaag de OF1400 erbij gekocht naast de OF1010.

Ik ben bezig een tafel te maken en krijg de 230/240cm lange planken niet over m'n vlakbank geworsteld (Hammer A3-26) dus doe het met de frees. Dat bleek toch te zwaar voor de OF1010 te zijn met een 35mm (scherp, carbide) vlakbitje ondanks dat ik maar 1-1.5 mm afnam per keer. De 1010 raakte vrij snel oververhit en liep vast, denk dat de kracht weg viel. Na een paar minuten ging het weer...

De OF1400 heb ik vandaag achter elkaar gebruikt en had nul moeite. Had niet verwacht dat 400W in vermogen zo'n enorm verschil zou zijn. Vind 'm ook niet veel lomper dan de 1010...

Aangezien ik veel met template werk moet ik zeggen dat het inklikken en automatisch centreren van kopieerringen wel echt super is. Bitjes wisselen gaat ook wel wat sneller.

Ondertussen staat de Festool teller op 8 machines. :oops:
 

Bijlagen

  • Festoolrouters.jpg
    Festoolrouters.jpg
    134,4 KB · Weergaven: 55
  • Esdoorn_plank.jpg
    Esdoorn_plank.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 83
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Vond het geen apart topic waard maar vandaag de OF1400 erbij gekocht naast de OF1010.

Ik ben bezig een tafel te maken en krijg de 230/240cm lange planken niet over m'n vlakbank geworsteld (Hammer A3-26) dus doe het met de frees. Dat bleek toch te zwaar voor de OF1010 te zijn met een 35mm (scherp, carbide) vlakbitje ondanks dat ik maar 1-1.5 mm afnam per keer. De 1010 raakte vrij snel oververhit en liep vast, denk dat de kracht weg viel. Na een paar minuten ging het weer...

De OF1400 heb ik vandaag achter elkaar gebruikt en had nul moeite. Had niet verwacht dat 400W in vermogen zo'n enorm verschil zou zijn. Vind 'm ook niet veel lomper dan de 1010...

Aangezien ik veel met template werk moet ik zeggen dat het inklikken en automatisch centreren van kopieerringen wel echt super is. Bitjes wisselen gaat ook wel wat sneller.

Ondertussen staat de Festool teller op 8 machines. :oops:
Ik ben nog aan het nadenken waarom je geen 240mm plank op je Hammer zou kinnen en willen vlakken. Zijn toch verlengde tafels voor (en zonder verlengde tafels maar met een stel rollen en/of een paar handjes ben je er volgens mij ook wel.

Desalniettemin een mooi verhaal om een OF1400 te kopen.
In mijn ogen (zou er zelf ook wel 1 willen) een prima uitbreiding van je arsenaal.

Een mooie foto van je opstelling zou wel tof zijn want hoe vlak je nu een plak met je bovenfrees (weet ik wel maar ik wil gewoon foto’s zien.

De vraag van vandaag: als het verschil zo klein is….. doe je dan de OF1010 weg?
(Niet doen, heerlijk om meer dan 1 frees te hebben)


Ben benieuwd!

HTBDTL
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik ben nog aan het nadenken waarom je geen 240mm plank op je Hammer zou kinnen en willen vlakken. Zijn toch verlengde tafels voor (en zonder verlengde tafels maar met een stel rollen en/of een paar handjes ben je er volgens mij ook wel.

Desalniettemin een mooi verhaal om een OF1400 te kopen.
In mijn ogen (zou er zelf ook wel 1 willen) een prima uitbreiding van je arsenaal.

Een mooie foto van je opstelling zou wel tof zijn want hoe vlak je nu een plak met je bovenfrees (weet ik wel maar ik wil gewoon foto’s zien.

De vraag van vandaag: als het verschil zo klein is….. doe je dan de OF1010 weg?
(Niet doen, heerlijk om meer dan 1 frees te hebben)


Ben benieuwd!

HTBDTL
Dat was ook precies wat ik dacht toen ik de A3-26 kocht, nota bene met de verlengde tafels voor het vlakken. In de praktijk zijn deze verlengingen bijzonder lastig perfect af te stellen en kunnen ze weinig gewicht dragen zonder iets te buigen waardoor het hele nut van die tafels verdwijnt. Ik ben er ook wel echt een paar uur mee bezig geweest om het voor elkaar te krijgen maar niet gelukt.

Ik vind het een super mooie machine maar dit is het enige minpunt. Bij nader inzien was een A3-31 een betere keus geweest, die heeft al 30cm extra aan vlaktafel.

De planken zijn massief esdoorn van 240cm a 55mm dik en zijn nogal aan het gewicht. Zijkanten vlak en lijmklaar krijgen ga ik overigens wel gewoon op de vlaktafels doen. Dat gaat veel makkelijker.

De Of1010 gaat er voorlopig niet uit maar tot op heden vind ik de 1400 heel makkelijk in gebruik, niet zo lomp als ik gedacht had dus zou zomaar kunnen dat die 1010 er weer uit gaat binnenkort. Ik wil eerst nog eens kijken hoe het met de stofafzuiging gaat van kleine sleufjes en randjes afronden. Komende van Makita was dat nou juist schokkend veel beter in de 1010.

Foto van de opstelling toegevoegd. Om de platheid te controleren gebruik ik een fabrieksgezaagde melamine plaat.
 

Bijlagen

  • opstelling.jpg
    opstelling.jpg
    149,1 KB · Weergaven: 74
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
dat vind ik wel een apart draadje waard
namelijk: 'Waar liggen de grenzen bij het vlakken met de Hammer A3-26' ?
niet dat ik er een heb
maar veel collega's wel
Die grens zal voor iedereen anders zijn denk ik en zal niet alleen van de lengte van het hout afhangen maar ook het gewicht/dikte
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
@Robert_T Ik heb een A3 31 en gebruik naast de 'aanhangende' verlenging, vast aan de invoerkant voor het schaven, ook de verlenging die een steunpoot heeft en veel langer is dan de aanhangende. Die gesteunde gaat aan de uitvoerkant als er langere delen geschaafd moeten worden en dat gaat heel goed.
Jouw ervaring aangaande het uitgelijnd bevestigen van de verlenging heb ik ook, maar het lukt met een goede rij redelijk vlot om het mooi in te regelen is mijn ervaring. Als het steunprofiel eenmaal goed aan de machine bevestigd is, gaat het daarna altijd goed. Omdat ik de ruimte heb, zit de verlenging er altijd op.
Voor zware en echt lange delen maakt twee personen aan de machine het veel makkelijker om een goed resultaat te bereiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.