Vanmiddag kwam, niet onverwacht
, een cadeau van mijn vrouw: een Metabo TS254 tafelcirkelzaag. In ruil daarvoor maak ik de trap dicht voor komende winter. En voor de verandering gewoon geleverd uit voorraad vanuit Nederland.
Hoewel ik ook veel heb gedaan met mijn invalzaag, stond een tafelcirkelzaag al een paar jaar hoog op mijn wensenlijst.
Vorig jaar met een GTS10XC gewerkt, fantastisch ding maar wat een stof. Het zit nog steeds op de vreemdste plekken.
Mijn criteria waren
- kleine footprint, vooral bij het opruimen
- makkelijk te verplaatsen,
- goede stofafzuiging, liefst ook op de beschermkap
- zaagbreedte minimaal 630mm
- 254mm zaagblad
- goede geleider
Eerste indruk:
Ik heb hem vanavond even uitgeprobeerd en ben heel blij met het cadeau, alleen de geleider ben ik nog niet helemaal gerust op dat die net zo makkelijk en snel evenwijdig aan het blad te krijgen is als de GTS10XC.
De afzuiging was in combinatie met de kleine accu stofzuiger best goed te nomen toen ik een paar proefstukken zaagde. Morgen de grote stofzuiger aansluiten
Het onderstel werkt goed, is niet te laag en je hebt de boel zo ingeklapt of uitgeklapt.
Het is wel het nieuwe model, dus zonder de afzuiging op de beschermkap, maar de tafel heeft nog wel de haak om de slang aan vast te maken. Ik heb al even bij Kruis gekeken en daar kunnen ze de oude kap leveren voor iets van €15, moet alleen nog de slang met Ystuk vinden.
Verder lijkt hij af fabriek goed afgesteld, met de bevelbox was het blad op 0.1graad van haaks en met de waterpas als referentie leek de geleider met wat zorg ook mooi parallel te lopen met het blad. Ik heb wel een afwijking van 0,20mm over 30cm gemeten, maar dat was met een plaatje uit de afvalbak. Morgen nog een keer proberen nadat ik de boel nagelopen ben.
Met de bijna 90mm zaaghoogte heb ik ook genoeg ruimtye om zelf een "cross cut sled" te maken wanneer ik niet met afkortzaag wil of kan werken.