Ik weet dat er meerdere meningen bestaan over het gebruik van epoxy. Ik was in eerste instantie ook wat terughoudend om het te gebruiken. De eerste strips zijn inderdaad met resorcinol gelijmd. Het verwerkt goed en makkelijk, een van de voorwaarden voor de juiste verwerking is echter een flinke aandrukkracht om de verbinding goed te lijmen.
De strips goed laten aansluiten zonder spleten is al moeilijk genoeg met de tosie en buiging van de strips. Of met het aanduwen van de strips de juiste druk uitgeoefend kon worden valt te betwijfelen. Ik ben ondertussen overgestapt op epoxy voor de verlijming. Tot nu toe zeer positief over de kracht en de sterkte van de lijmverbinding. Ik lijm nu de strips eerst en boor daarna de de gaten voor de schroeven. Boren vooraf heeft als gevolg dat de lijm door het gat kruipt en de passing van de prop verprutst.
Het coaten van de romp is een ander onderwerp, ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken. Het onderwaterdeel moet dekkend, verder wil ik de romp transparant afwerken. Het kan best zijn dat hier ook epoxy aan te pas zal komen. Eerst maar eens zorgen dat de romp mooi dicht is en glad geschuurd dan zien we wel verder. Tegen die tijd zal ik nog wel een vraag uitsturen om te kijken wat de opties zijn.
Over het keren van de boot heb ik wel een idee het frame is voorzien van wielen. ik dacht de boot buiten te rollen en een halfrond frame aan de buitenkant te maken om het hele zaakje om te rollen. Wat eventueel ook nog kan is het optakelen in de schuur en dmv stroppen de boot langzaam te keren. Komt tijd komt raad.
Groet Serge
De strips goed laten aansluiten zonder spleten is al moeilijk genoeg met de tosie en buiging van de strips. Of met het aanduwen van de strips de juiste druk uitgeoefend kon worden valt te betwijfelen. Ik ben ondertussen overgestapt op epoxy voor de verlijming. Tot nu toe zeer positief over de kracht en de sterkte van de lijmverbinding. Ik lijm nu de strips eerst en boor daarna de de gaten voor de schroeven. Boren vooraf heeft als gevolg dat de lijm door het gat kruipt en de passing van de prop verprutst.
Het coaten van de romp is een ander onderwerp, ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken. Het onderwaterdeel moet dekkend, verder wil ik de romp transparant afwerken. Het kan best zijn dat hier ook epoxy aan te pas zal komen. Eerst maar eens zorgen dat de romp mooi dicht is en glad geschuurd dan zien we wel verder. Tegen die tijd zal ik nog wel een vraag uitsturen om te kijken wat de opties zijn.
Over het keren van de boot heb ik wel een idee het frame is voorzien van wielen. ik dacht de boot buiten te rollen en een halfrond frame aan de buitenkant te maken om het hele zaakje om te rollen. Wat eventueel ook nog kan is het optakelen in de schuur en dmv stroppen de boot langzaam te keren. Komt tijd komt raad.
Groet Serge