Nadat de voorkant redelijk in lijn met de vorm van de sloep was volgde een grotere uitdaging, de achtersteven.
Ondanks dat er een buitenboord gemonteerd moet worden wilde ik wel een klassieke en mooie achtersteven maken. Na wat gepuzzel besloten om de achtersteven op te trekken tot de hoogte van de romp. Ook wilde ik de motor niet op de mormale manier ophangen maar "achter" de sloep monteren en besturen op afstand...
De voorlaatste spanten #16 raakten maar net de kiel maar onvoldoende om bevestigd te worden. De laatste spanten#17 zaten nog een stuk lager en konden alleen bevestigd worden in de constructie van de achtersteven.
Om de krachten naar de kiel te kunnen leiden een centrale balk gemaakt die onder een hoek van 12graden gemonteerd moet worden.
Op de werkbank de centrale balk uitgelijnt en de spanten 17 onder een hoek van 6graden gesteld. Omdat alle lijnen anders lopen en de delen gebogen zijn was het uitlijnen een hele uitdaging. Op het punt waar deze lijnen samenkomen loopt de achtersteven vlak. Door het verschil in de hoek van de balk en de spanten loopt kromming van de achtersteven op.
Voor de verbinding en bevestiging van de spanten drie gelamineerde balken gemaakt. Hier wel een denkfout gemaakt door drie dezelfde balkjes te lamineren. Terwijl de kromming steeds meer toeneemt..
Gevolg flink wat schaven en bijwerken om alle mooi vlak te krijgen.
De centrale inkeping is gemaakt voor een eiken montage plaat waarop de buitenboord motor via een steun bevestigd kan worden.
Op de werkbank dit deel gelijmd en pas gemaakt voor de bevestiging aan de kiel.
Groet Serge