Een andere veel voorkomende oorzaak is dat er een te dikke laag Osmo is aangebracht. Osmo hardwax moet in een dun laagje worden opgebracht. Nu kun je dat ook weer enigszins overdrijven (kijk voor de lol maar eens naar het vermakelijke en niet per se verkeerde filmpje van Matt Estlea over hoe hij Osmo toepast), maar het is sowieso verstandig om kort na het aanbrengen de overtollige hardwax met een niet-pluizende lap weg te vegen.
Zeker als je de laag met een kwast of roller hebt opgebracht is de kans *erg groot* dat die laag te dik is. Het is niet voor niets dat er heel expliciet op de verpakking staat dat het dun moet worden opgebracht. Als ik afga op wat ik om me heen zie, dan is wat veel mensen dun noemen nog steeds een aardig rijke laag als het om hardwax gaat. Te dikke lagen hebben de neiging veel tijd nodig te hebben om uit te harden. Ik heb die fout in het begin zelf ooit een keer gemaakt en heb toen 3 dagen moeten wachten, want ik was toen al te laat om er nog met een lap overheen te kunnen gaan. Dat heb ik dus snel afgeleerd.
En voor het geval je denkt dat een dun laagje te weinig bescherming biedt: dat valt mee. Ik heb zelf ooit een testje gedaan met wat plankjes waarop een heel dun laagje zat en daar kwamen geen vlekken op van chocolademelk, koffie of thee. Wijn drink ik niet, dus dat heb ik niet kunnen testen. Wat wel een licht vlekje opleverde was doodgewoon water (dat hout was trouwens eiken, wat daar sowieso erg gevoelig voor is). Maar dat is bij heel veel van deze producten zo. Een laagje onderhoudsolie later en dat vlekje was niet meer terug te vinden.
[Edit: nou ja, vergeet ik nog te schrijven waar ik de post mee wilde beginnen.
Dat is een mooi kasje geworden!]