Mijn 15m2 werkplaats

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Bedankt voor de link.

En besteld !
Vooral besteld voor het maken van 45 graden zaagsneden. Het wil nog wel eens voorkomen dat een plaat een klein beetje bol staat en daardoor de schuinte niet overal gelijk is.

Ik heb al een paar Magswitches.
Het is nog steeds leuk om bezoekers verbaasd te laten staan, als ik ze vertel dat er aan- en uitschakelbare magneten bestaan ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N. en Joost79

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Gisteren een bezoekje gebracht aan Mappa Tools, het nieuwe bedrijf van Bas & Jaap. Ze spreken met veel enthousiasme over hun producten en dat is ook terecht. Op de foto’s zien de kloppers er mooi uit, maar in het echt zijn ze nog mooier. Met name de diepte in het hout is op foto’s niet echt te zien.

Ik vind het leuk om dergelijke initiatieven te steunen, dus ik heb een klopper gekocht. De ”gewone“ versies zijn mooi, maar ze hebben nog mooiere. Ik ben voor deze gegaan:

CE4C522F-EDC0-4E75-8467-F1BC914C4092.jpeg

Het handvat is van African Blackwood en de rest van beuken met slaap.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
hoe groot zijn die platen(delen) die je in 45° zaagt ?

Maximale lengte is ongeveer 1m. Bij gebruik van mooie vlakke platen is er geen enkel probleem, maar soms staat een plaat redelijk bol. Maar zelfs met een 1mm bol, zie je gelijk dat de hoek niet mooi aansluit in het midden.
Ik gebruik een formaatzaag. Ik zaag eerst de plaat redelijk op maat en haal voor het op 45graden zagen er nog een smalle streep vanaf. Aan de rechterkant van het zaagblad is er dus voldoende ruimte om de "babyfeeder" (zo noem ik het apparaat in mijn hoofd) te zetten.
Werkt redelijk. Belangrijk is het apparaat parallel aan de formaattafel te zetten. Anders wil het aanvoerapparaat de plaat in een bepaalde richting weg drukken. Tot nu toe gebruikte ik een aandruk-balk boven op de plaat. Dat werkt prima en voor een enkele plaat werkt het zelfs een stuk sneller.

Ik heb de babyfeeder ook op de vlakbank gezet en daar werkt hij handig. Niet met dunne latjes (die buigen door), maar met balkjes zeg vanaf 3 cm gaat het prima.

Bestellen ging erg snel. Binnen een paar dagen thuis ontvangen.
Het is wel een "schattig" apparaat. Een stuk kleiner dan ik had gedacht en zo licht dat je het makkelijk snel kunt plaatsen. Vooral met de aan-uit magneten.
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N. en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je een formaatzaag + roltafel hebt, kan je dan die 45° niet met de roltafel zagen, waarbij je bovenop de plaat een gewicht legt ?
of komt dat in praktijk neer op het gebruik van een aandrukbalk, zoals je tot nu toe deed ?
in de rand: ik denk dat felder zo'n pneumatische heeft

nu gaat de plaat tussen het zaagblad en de langsgeleider, en gebruik je de baby-aanvoerder om de plaat voort te bewegen ?

de platen zijn maximaal 60 cm breed ?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik zaag de 45-graden met de roltafel. Gewicht zou ook kunnen, maar dan heb je maar druk op één punt. Met de aandrukbalk over de hele lengte. Omdat ik de roltafel gebruik, gebruik ik de langsgeleider niet.

Ja, maximaal 80cm breed en meestal 12mm dik.

Aan drukken met de hand kan ook, maar soms moet je net te ver rijken om handig te werken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zaag de 45-graden met de roltafel.
blijkbaar ben ik nog aan het ontwaken
bij de 45° ligt de plaat op de roltafel & komen de rollen van de aanvoerder links van de zaag
(links = gezien vanuit de richting van voortbewegen)
omdat de aanvoerder naast de zaag staat, duwt die op de juiste plaats de plaat tegen de roltafel
tegelijk duwt hij de roltafel vooruit
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ja, inderdaad.

Maar als het aanvoerapparaat schuin staat richting zaag, dan wordt de plaat heel langzaam iets naar rechts geduwd (richting zaag). Dus plaat goed vasthouden aan het eind.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag kreeg ik corpusklemmen van IGM Tools binnen. Deze lijken zeer op de Juuma klemmen die o.a. verkocht worden door Dieter Schmid/Fine Tools. Toch zijn ze niet helemaal hetzelfde, want die van IGM hebben 100 KG meer klemkracht (800 KG tegenover 700 KG) en hebben een draaibare handvat. De Juuma's zijn wel goedkoper.

Het draaibare handvat, waarmee je extra kracht kunt zetten:
IMG_2686.jpeg

Ik heb de klemmen van IGM naast die van Bessey gezet. De Bessey's zijn een stukje duurder en klemmen 2% meer. Ze wegen evenveel.

IGM Tools:
IMG_2683.jpeg

Bessey:
IMG_2684.jpeg

Ze zijn ook even hoog, waardoor je ze door elkaar kun gebruiken:
IMG_2685.jpeg

Het handvat heeft een beetje rare grip door de iets uitstekende rode delen (bij mijn vinger). Dat maakt de grip minder fijn, maar je hebt wel meer grip. Door het kantelmechanisme van de greep zit er ook wat meer beweging in.

IMG_2688.jpeg

Mijn eerste gevoel over deze klemmen is positief. Ik heb ze nog net gekocht voor een prijsverhoging, waardoor ze ongeveer 1/3 goedkoper waren dan vergelijkbare Bessey klemmen. De afwerking lijkt heel goed en ze bewegen heel soepel. Soepeler dan mijn Bessey's. Het profiel is gezandstraald en heeft daardoor een mooie afwerking en maakt het schuiven gemakkelijker. Het klemmen gaat ook gemakkelijk en er zit geen beweging in. Ze zijn in Taiwan gemaakt. Een nadeel is dat de kappen op de klemkoppen bij de Bessey weg te halen zijn. Dat kan bij deze klemmen niet. De echte test is natuurlijk hoe goed ze blijven klemmne na de 1000e klus. Bij de Bessey's weet je dat dit goed zit en bij deze is het even afwachten.
 

Bijlagen

  • IMG_2687.jpeg
    IMG_2687.jpeg
    98,9 KB · Weergaven: 6

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
1/3e goedkoper is mooi. Ik vind het spijtig dat Bessey deze voor de Amerikaanse markt houdt:


Zou een mooi, en meer prijsgunstig alternatief zijn voor de gewone K-body klemmen. Slechts de helft van de klemkracht, maar als je veel klemkracht nodig hebt kan je ook gewoon opteren voor een klassieke TGK of iets in die aard. Ik merk dat ik zelf zelden echt veel kracht moet zetten met lijmklemmen, dus die JR's zouden hier zeer welkom zijn.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mooie review, dit type kende ik nog niet! Zelf gebruik ik deze:

Ook erg tevreden over, ben wel benieuwd of die ook dezelfde hoogte hebben als Bessey klemmen. Izzy Swan heeft ook iets briljants (en zo simpel) bedacht voor parallel klemmen: X-CLAMP SYSTEM

Hierdoor heb je altijd een gelijke verdeling van je klemmen op je werkstuk, en het werkt volgens mij gewoon handig bij panelen etc.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@Petrolhead: Ja, het zou fijn zijn als die in Europa ook verkrijgbaar zijn, want de klemkracht heb je vaak niet nodig. De klemmen zijn al gebruikt bij een eerste projectje (4 klemmen van IGM en 4 Bessey klemmen).

IMG_2693.jpeg

@ferdydesmet Dat ziet er handig uit. Maar is wel duur voor wat je krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb een chronisch plaatsgebrek in mijn werkplaats. Dat is geen kwestie van te veel gereedschap, maar van een te kleine werkplaats ;). Daarom wil ik een aantal aanpassingen doen. De CNC is al gedaan en er komt een andere werkbank in de plaats van de huidige. Omdat de nieuwe werkbank minder opslagruimte heeft dan de huidige, moet ik iets verzinnen voor alle spullen. Hierdoor wil ik de hoek naast de afkortzaag aanpakken, zodat er meer opslag komt en tegelijk ruimte voor de corpusklemmen en mogelijk een andere compressor.

Als eerste stap in dit geheel heb ik een karretje gemaakt voor mijn systainers. Die kun je natuurlijk kopen, maar maken is veel leuker. Je begint met het zagen van wat plaatmateriaal:

EE017884-32DE-46E2-90A7-95F22D8B164B.jpeg

Het is van allemaal reststukken, vandaar dat het 3 soorten multiplex is. Dan de plaatsing van de lades bepalen:

AC03D06D-5028-42DD-902A-20A07A4F9F96.jpeg

De locatie van de gaten voor de bevestiging van de ladegeleiders heb ik direct afgetekend. Dat is veel handiger dan dit pas te doen als alles gelijmd is.

B23F33F3-4CDB-45D7-9AF0-F1E0BC08655E.jpeg
Dan lijmen en tegelijk de eiken randjes erop gezet:

A9000F30-D5B4-40FB-B232-4521A0DD0D7E.jpeg

De eiken randjes in de olie gezet.

9B4913F1-3635-44C6-A9F2-EC55D3CC0449.jpeg

Het eiken was te breed, dus mooi gelijk frezen.

E7E30D21-B569-4FCB-ACED-8EF04F4F5CD6.jpeg

Wielen eronder en schilderen.

A4FCC9AD-F555-43D6-98D0-F5E8ABB6D04C.jpeg

De al eerder gemaakte gaten voor de schroeven voor de ladegeleiders zijn nog zichtbaar en maken het installeren van de ladegeleiders heel gemakkelijk.

48FD446F-1426-4DAD-ADE2-22E6A4D947C1.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
En dan de lades erin en dan is het klaar…..

741582F4-79A0-4263-B5FA-230C43B69837.jpeg

23E0D547-7C4C-4698-BCB0-37FCE67EBCAE.jpeg

253A1082-0062-4D5A-80BE-260B376D1E96.jpeg

Ik heb opzettelijk de ruimte tussen de lades in de hoogte wat groter gehouden, zodat de T-loc knop blijft zitten als ik deze vergeet terug te draaien en de lade erboven open doe. Dat is mij al heel vaak gebeurd bij de oude lades….

7619A70B-A7F0-4BEB-B30D-20BD70FF32F1.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Festool verkoopt lades met geleiders (Festool SYS-AZ 500692) en die heb ik gebruikt. Zelf lades maken is natuurlijk goedkoper.

De hoogte van het geheel is precies even hoog als mijn Beta gereedschapswagen en beiden komen samen onder een nieuwe tafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.