Mijn 15m2 werkplaats

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
dat ziet er een stevige tafel uit! Mijn profielen komen ook van aluxlprofiel, welke verbinders bedoel je juist? Diegene die ze infrezen, of de hoekverbinders zoals op je foto?

Succes met de upgrade van ratrig! Ik zou de mijne ook moeten doen, de wieltjes beginnen te barsten, al houden ze het wel al lang uit :)

Christophe
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Christophe, met name de hoekverbinders waren minder goed (bedoel deze:

1639993839597.jpeg

Die zijn redelijk ruw gegoten en afgewerkt, waardoor ze minder goed passen en de bijbehorende boutjes laten sneller los. Maar ook de profielen waren niet allemaal exact even lang.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
aahzo, ja die heb ik niet gebruikt, bij mij zit alles binnenin voor bevestiging op 0 of 90 graden....
De slechte afwerking/onjuiste lengte van de profielen daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt, kan toeval zijn of ik kan geluk hebben gehad :D
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
aahzo, ja die heb ik niet gebruikt, bij mij zit alles binnenin voor bevestiging op 0 of 90 graden....
De slechte afwerking/onjuiste lengte van de profielen daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt, kan toeval zijn of ik kan geluk hebben gehad :D
Of ik heb pech gehad ;) .
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
En dan is de tafel af.

09F28D12-01AB-4F82-9282-91EEEADD0388.jpeg

De verf nog een nachtje laten drogen en dan kan ik beginnen met de upgrade van de CNC. Maar eerst wat opruimen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De tafel is ondertussen af en ben begonnen aan de Ratrig-upgrade van mijn CNC. Hiervoor moet de CNC eerst een groot stuk uit elkaar. Gelijk de profielen voor het spoilerboard lager gezet, zodat ik een grotere Z-hoogte heb.

IMG_2392.jpeg

Dan heb je natuurlijk een hoop onderdelen over.

IMG_2394.jpeg

Een aantal van deze onderdelen moeten nog verder uit elkaar. Maar dat doe ik op het moment dat het nodig is. De lineaire rails heb ik voorzien van boutjes met drop-in moertjes. Daar ben ik een dik uur mee bezig geweest.

IMG_2395.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mooi klusje die drop-in moertjes van de lineaire rails haha! Ik heb sinds een aantal weken de Ratrig Killerbee 1510 hier draaien. Het is mijn eerste CNC dus ik moet nog veel leren, maar ik ben er zeer content mee. Kleine tip voor de lineaire rails. Bij de Z-as kun je niet meer bij de middelste moertjes als alles is gemonteerd. Deze zou ik met locktite vastzetten. Bij mij is precies dat moertje los gekomen waardoor de machine vastliep. Toen kon ik dus de hele Z-as weer demonteren voor 1 boutje :LOL:..
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Weer een aantal uur aan de upgrade gewerkt en de nut blocks zitten op de X/Y/Z-as.

IMG_2401.jpeg

De lineaire geleiders zijn gemonteerd en afgesteld

IMG_2402.jpeg

Dan de platen voor de X- en Y-as erop gezet. Dat is even afstellen, zodat ze soepel lopen. Er zit een hele dunne tape van metaal bij om op te vullen zodat alles goed loopt. Dat heb ik bij 1 as moeten doen. Er loopt er nog 1 niet soepel genoeg, dus die ga ik nog aanpassen.

IMG_2405.jpeg

De Z-as is al bijna klaar.

IMG_2403.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Weer wat verder….

99FE726B-4580-47E7-A6BC-41735337F2D1.jpeg

AAEBCF79-1A30-474B-9310-5E971BFF1DF0.jpeg

De verschillende assen bewegen zo veel gemakkelijker dan met de wielen. Een heel groot verschil! De diverse metalen plaatjes zullen vast ook sterker zijn dan de originelen van aluminium. Maar dat is in deze fase nog lastig te merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Even een klein klusje tussendoor:

IMG_2566.jpeg

IMG_2569.jpeg

Weten jullie al wat het wordt?

IMG_2572 2.jpeg

IMG_2573.jpeg

Het is een kleine power feeder! Ik kwam niet uit met een hele grote, omdat ik ook een freesmodule in mijn zaagtafel heb zitten. Bovendien was ik dan al snel meer dan €1000 kwijt. Dus dan is dit handigere oplossing. Het geheel weegt maar 12 Kg en zit door de magneten heel stevig vast. En door het lage gewicht haal je deze zo weg. Volgens mij zijn de 4 magneten die elk 68 Kg kunnen houden overkill. Het is niet te zien, maar aan de onderzijde zit nog een laagje kurk. Zo werkt het:

 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Nee, die is veel te duur! De feeder kost €300 en de 4 magneten kosten samen €155. Je kunt waarschijnlijk ook 3 minder sterke magneten werken en dan kom je op €96.

In deze video wordt een combinatie van een klem en magneten gebruikt. Maar het kan natuurlijk ook enkel met klemmen. Dan is het nog goedkoper.


Het aanvoerapparaat wordt gefabriceerd door Co-matic en vervolgens onder meerdere merknamen verkocht. Overigens worden verreweg de meeste aanvoerapparaten door Co-matic gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Mag ik vragen waar je die magneten hebt gekocht?

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb ook een automatische doorvoer die ik vaak gebruik op mijn freestafel. Deze zit ingebouwd in mijn zaagtafel.
Ik heb de doorvoer met 4 bouten aan de zaagtafel vast, maar moet deze er steeds afhalen, wil ik de zaagtafel kunnen gebruiken. Met magneten is dit een stuk makkelijker.
Ik neem aan dat je deze magneten draait, dat ze dan "uit" zijn?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@jelmer Bij Dictum. Je kunt de magneten inderdaad "aan" en "uit" zetten door aan de knop te draaien. Magswitch heeft meer producten die handig kunnen zijn voor woodworkers, zoals featherboards en geleiders voor herzagen van materiaal op een lintzaag. Deze maken ook gebruik van magneten.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dit vind ik nou altijd leuk. Net ff anders en betaalbaar, maar toch doeltreffend. ook leuk om zelf nog wat er aan doen om het werkend te maken voor je eigen applicates.
De magneetjes zien er handig uit en kunnen met wat creativiteit op nog heel veel andere handing toepassingen worden ingezet! dank voor het delen van de link.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.