Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ondertussen is het rek geschilderd en hangt het. achteraf had ik het liever niet geschilder, maar in de olie gezet. Nu is het een wit rek tegen een witte achtergrond en dat is minder mooi.

Er hangen 10 klemmen in en er is plek om er nog 2 aan toe te voegen.

3822D1B2-0276-4206-AC54-2559D57DB47F.jpeg

425C1296-2D1B-4E91-BEFE-CEF4A7B8ABE4.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Gisteren ben ik begonnen aan onze nieuwe eettafel. Het hout heb ik geschaafd besteld bij Rick in Zwolle. Nu heb ik wel een vlakvandiktebank. Maar dat is een relatief kleine Metabo en daarmee niet echt geschikt voor de planken van 250 cm lang en ruim 4 cm dik.

Eerst de planken op de mooiste volgorde gelegd:

IMG_2862.jpeg

Natuurlijk daarbij op de richting van de groeiringen gelet.

IMG_2863.jpeg

Vervolgens met de Domino wat sleuven gemaakt. Dat is vooral voor het uitlijnen en tegen het kromtrekken tijdens het lijmen.

IMG_2864.jpeg

Dan natuurlijk het lijmen. Vanwege de temperatuur in mijn werkplaats heb ik dat in de woonkamer gedaan. Het is in 2 helften gelijmd.

IMG_2865.jpeg

We need more clamps!

IMG_2867.jpeg

Mooi hout!

IMG_2866.jpeg

De tafel wordt 100 cm breed en de 2 helften zijn samen 105 cm. Mijn klemmen zijn 100 cm breed, waardoor ik de 2 helften niet kon klemmen. De tafel wordt 100 cm breed, dus ik heb er een stukje vanaf gehaald, zodat het wel in de klemmen past.

IMG_2884.jpeg

Maar mijn Festool linialen zijn ook niet lang genoeg. Daarom maar een stuk liniaal op het hout geklemd en de Festool linialen verschoven voor de rest van de zaagsnede.

IMG_2886.jpeg

En dan past wel alles in de klemmen.

IMG_2887.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@L.N. Als je die zwarte plastic 'stoppertjes' aan het eind van de corpusklemmen eraf drukt heb je net een paar cm meer klembereik…
Klopt! Die had ik er ook afgehaald, want ik had 100 cm plus 2 cm van de domino nodig. Daarna geklemd en de stoppertjes er weer op gezet.

die kan je toch met een inschuifstaaf in de lengte aan mekaar koppelen
Ja, maar ik heb maar 1 koppelset. En met liniaal van 1400mm en van 950mm kom ik tekort.

Prachtig hout hoor! Note to self: Nooit meer hout kopen bij prutsers maar gewoon direct naar massave.
Het is mansonia. Dat lijkt op noten, maar is iets minder duur.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.168
868
Ulvenhout
Als ik naar de foto van de groeiringen kijk zie ik dat de balken best wat krom zijn getrokken en het hoogte verschil op de uiteinden soms wel 5mm is? Is dat gezichtsbedrog omdat de planken niet vlak liggen of is dat normaal en krijg je die kromming door gebruik van de domino's en klemmen er wel uit?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Als ik naar de foto van de groeiringen kijk zie ik dat de balken best wat krom zijn getrokken en het hoogte verschil op de uiteinden soms wel 5mm is? Is dat gezichtsbedrog omdat de planken niet vlak liggen of is dat normaal en krijg je die kromming door gebruik van de domino's en klemmen er wel uit?
De planken lagen op een dikke deken met met vouwen erin, waardoor ze misschien krom lijken. Maar ze zijn echt recht.
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Gisteren ben ik begonnen aan onze nieuwe eettafel. Het hout heb ik geschaafd besteld bij Rick in Zwolle.
Zelf ooit een tafel maken staat ook op mijn (lange) lijst met projecten.
Begrijp ik dat er een Rick uit Zwolle hier op het WW zit die in goed hout handelt?

Ik zit trouwens regelmatig te watertanden op Woodworking. Maar ik heb echt niet de tijd om alles te lezen.
Heb gisteren en vandaag wel veel tijd verspild met het doorlezen van de 34 pagina's over je garage. Dat kun je als een compliment beschouwen. :)
 
  • Haha
Waarderingen: Count Chocula

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zelf ooit een tafel maken staat ook op mijn (lange) lijst met projecten.
Begrijp ik dat er een Rick uit Zwolle hier op het WW zit die in goed hout handelt?

Ik zit trouwens regelmatig te watertanden op Woodworking. Maar ik heb echt niet de tijd om alles te lezen.
Heb gisteren en vandaag wel veel tijd verspild met het doorlezen van de 34 pagina's over je garage. Dat kun je als een compliment beschouwen. :)
Rick uit Zwolle is een forumlid die een aantal jaar geleden een fijnhouthandel is begonnen: Masave.

Bedankt voor het compliment over mijn werkplaats!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Rick had geen noten, omdat het te duur was. Dit hout was €1150, maar de onderverdeling weet ik niet precies. Denk €800 voor het hout, €200 voor het schaven en €150 transport.

Vandaag heb ik de tafel op maat gezaagd:

B125BDDD-AD96-448C-ACB6-4824074D01D5.jpeg

En de onderkant geschuurd tot grit 180. De bovenkant is al een stuk geschuurd en de noesten en kleine spleten zijn opgevuld.

IMG_2902.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en ferdydesmet

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@KMvrtr

Waarschijnlijk komen deze poten er onder:

Schermafbeelding 2022-03-03 om 12.50.58.png

Schermafbeelding 2022-03-03 om 12.50.44.png

Ik twijfel alleen of het blad dik (ruim 4 cm) genoeg is om doorbuigen in de lengte en breedte te voorkomen. De overspanning tussen de poten is circa 190 cm. De bovenkant van de poten is een strip en die houdt het geheel ook wat recht. Maar ik weet niet hoeveel stijfheid die strip toevoegt, omdat die strip maar 1 cm is. Wat denken jullie?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
strip komt dwars op de lengterichting, dus die heeft praktisch geen positieve invloed om niet door te buigen
tafel opdikken, doodzagen of strippen in de lengte
Een tafelblad kan in de lengte of breedte doorbuigen. Op doorbuigen in de lengte heeft deze strip inderdaad geen invloed. Een bladspanner kan het blad in de lengte recht houden, maar ik weet dus niet of dit nodig is.

Profielen, zoals onderstaand kunnen het blad in de breedte recht houden. Maar die verzwakken de constructie in de lengterichting als je deze in de tafel freest.

Schermafbeelding 2022-03-03 om 13.30.29.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.