ik zou niet te snel voor PUR of PIR gaan. Je trekt dan een soort van plastic zakje om je schuur heen, waar het vocht in blijft hangen. dus moet je weer extra ventileren, en weer extra verwarmen.Ik zou de keuze van materiaal voor dak en muur omdraaien of alles PIR isoleren. PIR heeft een veel hogere issolatiewaarde en aangezien de meeste warmte verloren gaat via het dak...
Met steenwol of glaswol heb je toch hetzelfde? Dan moet ik een voorzetwand maken met een dampdichte folie en heb ik toch ook een “plastic zak”?ik zou niet te snel voor PUR of PIR gaan. Je trekt dan een soort van plastic zakje om je schuur heen, waar het vocht in blijft hangen. dus moet je weer extra ventileren, en weer extra verwarmen.
De nadelen van deze materialen is dat ze niet ademen en bijna geen geluid dempen.
Ga liever voor steen of glaswol.
Maar beter nog, kies een minerale wol zoals Isovlas of hennep.
Deze materialen kunnen vocht bufferen en afgeven. Dit lijkt me met alle vocht opmerkingen hier zeker een aandachtspunt.
Ook blijft het met deze materialen koeler in de zomer. Als Pur of Pir eenmaal warmte door gelaten heeft koelt het niet snel meer af.
Met steenwol of glaswol heb je toch hetzelfde? Dan moet ik een voorzetwand maken met een dampdichte folie en heb ik toch ook een “plastic zak”?
Isovlas of Hennep isoleert een stuk minder dan PIR, waardoor ik meer ruimte verlies. Bovendien wil ik iets aan de muren kunnen hangen, waardoor ik plaatmateriaal tegen de hennep moet plaatsen en daarmee de klimaatregulerende eigenschappen van hennep gedeeltelijk te niet doe. Bij PIR hoef ik geen luchtspouw te maken en ook dit scheelt ruimte.
Ik denk dat de situatie bij mij alleen in de vloer anders is. Deze is nl. van schuimbeton deels 50 cm en deels 80 cm. (Super geïsoleerd dus) Daarbovenop heb ik een houten vloer gelegd van 2cm dik Siberisch Lariks op SLS liggers. De wanden met 10cm glaswol en bovenop het dak deels 3cm en 6cm PIR-platen. Onder de dakbalken een plafond van Agnes One Step platen op rachels. Op de garagedeur ook 6 cm Pirplaat. HR++ glas in de ramen, deuren en dakkoepels. Zie hier voor de details: uitbreiding werkplaatsOei, ik zie nu pas dat ik alle berichten van zondag gemist heb. Fons, bedankt voor de foto!
Wat mij wel opvalt is het verschil in luchtvochtigheid. Bij Fons is de 58%, bij BoyS 75% en bij GH1 70 - 85 %. Dat is toch een groot verschil terwijl het in alle 3 de gevallen om een geïsoleerde werkplaats gaat die niet of nauwelijks verwarmd wordt. Kan iemand die verschillen verklaren?
Ik verwacht dat het bij mij ook te maken heeft met het ontbreken aan structurele ventilatie.... dat is weer het nadeel van goed isoleren . Achteraf was een verwarming en ventilatie bij de bouw wel zo handig geweest.Wat mij wel opvalt is het verschil in luchtvochtigheid. Bij Fons is de 58%, bij BoyS 75% en bij GH1 70 - 85 %. Dat is toch een groot verschil terwijl het in alle 3 de gevallen om een geïsoleerde werkplaats gaat die niet of nauwelijks verwarmd wordt. Kan iemand die verschillen verklaren?
Is dat vergelijkbaar met 'klimaatfolie' van bijvoorbeeld miofol?Als het een plat (roofing) dak is dat je aan de binnenzijde wil isoleren moet je toch goed opletten met condens in je isolatiemateriaal. Ik zou dan geen dampdichte folie gebruiken, maar een 'intelligente' folie zoals deze:
Met zulk een folie kan de isolatie tijdens de zomer terug opdrogen.
wat voor meter is dit? (merk / type)Dit is het momenteel, terwijl het buiten miezerig enigszins mistig weer is...
Fons
Bekijk bijlage 96886