Mijn 15m2 werkplaats

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
De Friese boeren zijn overigens bezig met het plan om een wolvenhek om Fryslân te plaatsen, een paspoort hebben we al.... overigens jullie mogen op het forum blijven omdat het woodworking is....

On topic: ik heb een ventilatieroostertje op het ene eind van de werkplaats en wat kieren bij de garagedeur aan het andere eind. Verder niets....

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Oei, ik zie nu pas dat ik alle berichten van zondag gemist heb. Fons, bedankt voor de foto!

Wat mij wel opvalt is het verschil in luchtvochtigheid. Bij Fons is de 58%, bij BoyS 75% en bij GH1 70 - 85 %. Dat is toch een groot verschil terwijl het in alle 3 de gevallen om een geïsoleerde werkplaats gaat die niet of nauwelijks verwarmd wordt. Kan iemand die verschillen verklaren?

Mijn plannen voor de isolatie zijn:
  • Dakisoleren met glas of steenwol
  • Muren isoleren met PIR
  • Nieuwe garagepoort (komt 8 februari)
  • Deur en raam aanpakken, want daar zit nu enkel glas in en hebben grote kieren.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het dak kan ik tussen de dakbalken isoleren en daar heb ik 15 cm ruimte. Dat is meer dan voldoende om met glas- of steenwol te werken. De balken liggen niet helemaal evenwijdig aan elkaar en met iets wisselende breedtes. Hierdoor is isoleren met een materiaal dat je iets in kunt duwen gemakkelijker. Mijn garage is al smal, vandaar dat ik de muren wel met PIR wil doen.
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Ik zou de keuze van materiaal voor dak en muur omdraaien of alles PIR isoleren. PIR heeft een veel hogere issolatiewaarde en aangezien de meeste warmte verloren gaat via het dak...
ik zou niet te snel voor PUR of PIR gaan. Je trekt dan een soort van plastic zakje om je schuur heen, waar het vocht in blijft hangen. dus moet je weer extra ventileren, en weer extra verwarmen.
De nadelen van deze materialen is dat ze niet ademen en bijna geen geluid dempen.
Ga liever voor steen of glaswol.

Maar beter nog, kies een minerale wol zoals Isovlas of hennep.
Deze materialen kunnen vocht bufferen en afgeven. Dit lijkt me met alle vocht opmerkingen hier zeker een aandachtspunt.
Ook blijft het met deze materialen koeler in de zomer. Als Pur of Pir eenmaal warmte door gelaten heeft koelt het niet snel meer af.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
ik zou niet te snel voor PUR of PIR gaan. Je trekt dan een soort van plastic zakje om je schuur heen, waar het vocht in blijft hangen. dus moet je weer extra ventileren, en weer extra verwarmen.
De nadelen van deze materialen is dat ze niet ademen en bijna geen geluid dempen.
Ga liever voor steen of glaswol.

Maar beter nog, kies een minerale wol zoals Isovlas of hennep.
Deze materialen kunnen vocht bufferen en afgeven. Dit lijkt me met alle vocht opmerkingen hier zeker een aandachtspunt.
Ook blijft het met deze materialen koeler in de zomer. Als Pur of Pir eenmaal warmte door gelaten heeft koelt het niet snel meer af.
Met steenwol of glaswol heb je toch hetzelfde? Dan moet ik een voorzetwand maken met een dampdichte folie en heb ik toch ook een “plastic zak”?

Isovlas of Hennep isoleert een stuk minder dan PIR, waardoor ik meer ruimte verlies. Bovendien wil ik iets aan de muren kunnen hangen, waardoor ik plaatmateriaal tegen de hennep moet plaatsen en daarmee de klimaatregulerende eigenschappen van hennep gedeeltelijk te niet doe. Bij PIR hoef ik geen luchtspouw te maken en ook dit scheelt ruimte.
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Met steenwol of glaswol heb je toch hetzelfde? Dan moet ik een voorzetwand maken met een dampdichte folie en heb ik toch ook een “plastic zak”?

Isovlas of Hennep isoleert een stuk minder dan PIR, waardoor ik meer ruimte verlies. Bovendien wil ik iets aan de muren kunnen hangen, waardoor ik plaatmateriaal tegen de hennep moet plaatsen en daarmee de klimaatregulerende eigenschappen van hennep gedeeltelijk te niet doe. Bij PIR hoef ik geen luchtspouw te maken en ook dit scheelt ruimte.


ja, je isolatie met pur en pir kan dunner. dat is het voordeel. Persoonlijk zou ik voor een gezond binnen klimaat gaan en die 2 3 cm extra dikte voor lief nemen.

kijk eens naar de houtvezel isolatie plaat. kan je als voorzetwand gebruiken en hoeft geen damp dichte folie (zoals steenwol), maar een damp remmende folie (is een zeer groot verschil) om extreem vocht tegen te houden maar woon vocht door te laten.
bijv deze Houtvezel

Bovenal is de keus uiteraard aan jezelf.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Oei, ik zie nu pas dat ik alle berichten van zondag gemist heb. Fons, bedankt voor de foto!

Wat mij wel opvalt is het verschil in luchtvochtigheid. Bij Fons is de 58%, bij BoyS 75% en bij GH1 70 - 85 %. Dat is toch een groot verschil terwijl het in alle 3 de gevallen om een geïsoleerde werkplaats gaat die niet of nauwelijks verwarmd wordt. Kan iemand die verschillen verklaren?
Ik denk dat de situatie bij mij alleen in de vloer anders is. Deze is nl. van schuimbeton deels 50 cm en deels 80 cm. (Super geïsoleerd dus) Daarbovenop heb ik een houten vloer gelegd van 2cm dik Siberisch Lariks op SLS liggers. De wanden met 10cm glaswol en bovenop het dak deels 3cm en 6cm PIR-platen. Onder de dakbalken een plafond van Agnes One Step platen op rachels. Op de garagedeur ook 6 cm Pirplaat. HR++ glas in de ramen, deuren en dakkoepels. Zie hier voor de details: uitbreiding werkplaats


Fons
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Had het van de week met mijn pa over het isoleren. Zijn schuur heeft een betonnen fundering en dan tot kniehoogte gemetseld. Daarop alles hout. Nooit lastvan hoge vochtigheid en gereedschap blijft ook roestvrij.
wellicht dat een natuurlijke dampbuffer (hout isovlas ed zoals hierboven gemeld) meer zin heeft dan helemaal inpakken met dampdichte isolatie
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Bij mij betonnen vloer met vorstrand en geisoleerde wanden en dak. Geen verwarming, maar ook geen last van roest. Temperatuur stabiel op een graad of 6 a 7.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De betonvloer van mijn werkplaats isoleren zit er helaas niet in. Dat zou een flinke investering in tijd en geld zijn en dat gaat mij te ver. Ook is de hoogte van de ruimte nu al niet hoog, waardoor een verhoogde geïsoleerde vloer niet echt een optie zal zijn.

Mathieu, bedankt voor de link naar de folie. Het is zeker te moeite waard om een dergelijke folie te nemen in plaats van reguliere dampdichte folie.

Renze, voor het dak is houtvezel absoluut een optie. Voor de muren weet ik het nog niet. Ik kan muurplaten van max 60 mm vinden en dan is de isolatiewaarde niet geweldig. Ik zou het liefst voor iets meer gaan. Misschien kan ik bv 2 platen van 40mm of 50mm tegen elkaar zetten, maar ik moet nog uitzoeken hoe dat kan.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat mij wel opvalt is het verschil in luchtvochtigheid. Bij Fons is de 58%, bij BoyS 75% en bij GH1 70 - 85 %. Dat is toch een groot verschil terwijl het in alle 3 de gevallen om een geïsoleerde werkplaats gaat die niet of nauwelijks verwarmd wordt. Kan iemand die verschillen verklaren?
Ik verwacht dat het bij mij ook te maken heeft met het ontbreken aan structurele ventilatie.... dat is weer het nadeel van goed isoleren :). Achteraf was een verwarming en ventilatie bij de bouw wel zo handig geweest.
 
Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.