Mijn 15m2 werkplaats

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.617
169
Als je de epoxy even warm maakt, haal je hem er zo weer af. De afdichting van de koperen buis, was dat met een knelring ? Als het stukje koper buis dat onder de knelring uitsteekt, te lang is voor je nieuwe koppeling krijg je hem vaak niet goed dicht. De oplossing is om het stukje koper dat onder de knelring uit steekt, iets in te korten.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Als je de epoxy even warm maakt, haal je hem er zo weer af. De afdichting van de koperen buis, was dat met een knelring ? Als het stukje koper buis dat onder de knelring uitsteekt, te lang is voor je nieuwe koppeling krijg je hem vaak niet goed dicht. De oplossing is om het stukje koper dat onder de knelring uit steekt, iets in te korten.
De epoxy is speciaal drukvast en hittebestendig. Dat laatste was nu natuurlijk niet nodig, maar het was wat ik had. Het maakt dat ik niet verwacht dat je het er gemakkelijk met hitte vanaf krijgt. Maar ik zal het zeker proberen als het nodig is.

De buis was een origineel vervangend onderdeel en was niet te lang. Het was gewoon flut gemaakt, wat met het aandraaien met de hand brak er al iets. En ik heb echt niet veel kracht gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerhard

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Klote zeg! Zou je inderdaad niet verwachten van zo'n bekend merk...

Ik heb een tijd terug ook nog deze overwogen (vanwege zijn stille karakter), ook vanwege de reviews hier op het forum. Maar omdat ik een compressor eigenlijk nooit gebruik, toen maar geen aangeschaft
Deze Airpress behoort tot een goedkopere serie is is misschien daardoor minder. Ik was er ook over te spreken en er zijn op dit forum meer gebruikers die er positief over zijn. Maar bij mij heeft Airpress afgedaan.
Ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn Airpress (wel ander type), enorme knal in de werkplaats (ik zat in mn kantoor ernaast) en koperen plunjer zat gewoon vast in plaat isolatie. Zou het een productiefout zijn?
Wel netjes oplost door bedrijf waar ik de airpres gekocht had.
Denk niet dat het een productiekost was. Ik had een nieuwe terugslagklep gekocht en dacht alleen het defecte onderdeel over te zetten. Bij het aandraaien brak ook dat. Ik had niet gezien dat de schroefdraad tussen de originele en vervangende terugslagklep anders was. Maar ook hier heb ik anymore kracht gezet. Het is een aluminium of aluminiumkleurige legering die koperkleurig is gespoten. Maar het zit vol luchtbellen en is daardoor erg zwak.

Mocht ik voor een nieuwe compressor gaan, dan wordt het een Senco AC8305 met mogelijk een extra 20 liter tank (Senco Sub 20 / AFN0027).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Ik ben aan het overwegen om mijn werkplaats te isoleren. Niet zo zeer voor de kou, want daar kan ik mij op kleden. Maar dat het nu te koud en te vochtig is. De temperatuur in mijn werkplaats was de laatste dagen onder de 10 graden, waardoor ik niet verder kon met het schilderen van het bureau van mijn dochter. Ook was de luchtvochtigheid op momenten boven de 90%. Hierdoor kan ik mijn hout niet droog genoeg krijgen om voor binnen te gebruiken.

Tot nu toe heb ik de garage nog niet willen isoleren, omdat de garage dan erg smal wordt. Die is nu al smal en door de extra isolatie wordt deze nog smaller en ik heb nu al plaatsgebrek. De oplossing is onze vouwwagen extern te stallen en de gehele garage als werkplaats te gebruiken. De muren worden geïsoleerd met PIR, om zo weinig mogelijk ruimte te verliezen. Er komt een rachelwerk (18 mm ), 5 cm PIR-plaat en dan 18 mm OSB/MDF/underlayment, zodat ik 86 mm verlies (per kant). Een stuk van de muur hoef ik niet te isoleren, want die zit tegen ons huis aan en heeft een geïsoleerde spouw. Het dak is van bituum en zal natuurlijk ook geïsoleerd worden. In de deur en in het (niet getekende) raam zit enkel glas en dat wordt vervangen door dubbelglas. Het komt er dan zo uit te zien:

Lege garage.png

De garage is enkelsteens en heeft een wat vreemde vorm. Het rechterstuk is de originele garage en ligt wat achter ons huis. Het linker stuk is later aangebouwd en is smaller doordat deze klem zit tussen ons huis en de erfgrens.

Hoe zouden jullie het isoleren? De buitenkant isoleren is op zich ook een optie. De lange kant (11460 mm) komt uit op een publiek voetpad en ik weet niet welk materiaal ik voor de buitenkant kan gebruiken ivm graffiti. Ook is deze manier van isoleren veel duurder (denk ik). Het zou binnen mij meer ruimte opleveren en is minder werk, omdat ik bv de electra en verlichting niet opnieuw hoed aan te leggen.

Dit is een mogelijke inrichting. Hierbij heb ik al rekening gehouden met een vandikteschuurmachine, een extra werkbank en een grotere/betere vandiktebank. De machines zijn niet helemaal zoals ik ze heb en ik heb ze wat moeten uitrekken zodat ze exact de afmetingen hebben van mijn machines. Met deze inrichting zou ik alleen vandiktebank of vandikteschuurmachine verplaatsen om te gebruiken. Sommige machines lijken dicht bij elkaar te staan, maar er zit altijd minstens 80 cm tussen.

Garage 3.png
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
29
3
Deurne (Nl)
Je kunt aan de buitenzijde isoleren met tempex en daar dan bijvoorbeeld overheen stucadoren.. Kost wel ruimte aan de buitenzijde
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
121
52
Limburg
Ik ben aan het overwegen om mijn werkplaats te isoleren. Niet zo zeer voor de kou, want daar kan ik mij op kleden. Maar dat het nu te koud en te vochtig is. De temperatuur in mijn werkplaats was de laatste dagen onder de 10 graden, waardoor ik niet verder kon met het schilderen van het bureau van mijn dochter. Ook was de luchtvochtigheid op momenten boven de 90%. Hierdoor kan ik mijn hout niet droog genoeg krijgen om voor binnen te gebruiken.
Ik heb mijn garage tijdens het bouwen al geïsoleerd (vloer, spouwmuur met isolatie, dak en deuren). De garage is niet verwarmd dus daar is het nu ook gewoon koud.
F5E82300-0E9D-47CF-BCDF-3CC07A0419BF.jpeg

Hoe wil je het dak isoleren als je via de buitenkant gaat isoleren? Een maat van mij heeft zijn garage via de binnenkant geïsoleerd. Zo ook het dak. Hij gebruikt het niet als werkplaats maar als extra ruimte. Geen/weinig last van vocht.

Qua elektra is het wel wat meer werk maar als je via binnen gaat isoleren dan kun je alles makkelijk via opbouw doen. Als je dan een keer iets wilt aanpassen (verwijderen/toevoegen) is dat zo gepiept.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Je kunt aan de buitenzijde isoleren met tempex en daar dan bijvoorbeeld overheen stucadoren.. Kost wel ruimte aan de buitenzijde
Stucadoren zie ik minder zitten door de kosten en de gevoeligheid voor graffiti.
Ik heb mijn garage tijdens het bouwen al geïsoleerd (vloer, spouwmuur met isolatie, dak en deuren). De garage is niet verwarmd dus daar is het nu ook gewoon koud.
Bekijk bijlage 96463

Hoe wil je het dak isoleren als je via de buitenkant gaat isoleren? Een maat van mij heeft zijn garage via de binnenkant geïsoleerd. Zo ook het dak. Hij gebruikt het niet als werkplaats maar als extra ruimte. Geen/weinig last van vocht.

Qua elektra is het wel wat meer werk maar als je via binnen gaat isoleren dan kun je alles makkelijk via opbouw doen. Als je dan een keer iets wilt aanpassen (verwijderen/toevoegen) is dat zo gepiept.
De dakrand steekt uit, waardoor ik een verbinding met de isolatie van het dak kan maken. Ik moet zien of ik daar elke koudebrug mee kan voorkomen. Maar koudebruggen heb ik bij het isoleren aan de binnenzijde ook (bv bij de overgang van de garage naar ons huis).

De elektra is nu al opbouw en kan gedeeltelijk verplaats worden. Het stuk dat ik nu niet gebruik heeft bijna geen WCD's en ook te weinig lampen, dus daar moet ik meer elektra voorzien.
Waarom rachelwerk? Als je purplaten met alufolie gebruikt en alles goed dichttapet, kun je daar de wand opschroeven. Levert een beetje koudebrug op, maar scheelt wat cm's.
Ik vroeg mij ook al af waarom rachelwerk nodig is bij PIR. Wat ik kon vinden is vanwege het doorslaan van vocht, maar dat zou met PIR geen probleem mogen zijn.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
984
31
prov Utrecht
Je kan ook PIR platen bovenop je dak leggen en daar een laag EPDM overheen, heb ik hier ook gedaan en afgelopen zomer kon ik dat heel goed merken kan ik je zeggen.
Met rachelwerk heb je ook de ruimte om je electra beter weg te werken, je kan dan gewoon inbouwdozen tegen de muur vastzetten.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
157
8
Zuidoost Brabant
Misschien kun je bij de gemeente vragen of je een deel van de naastgelegen ruimte parallel aan de garage kunt bijkopen. In onze gemeente kan dit vrij makkelijk als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

En is het misschien een optie om er een spouwmuur van te maken? Huidige muur wordt dan de binnenmuur?

(heb geen verstand van bouwkunde trouwens...)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Je kan ook PIR platen bovenop je dak leggen en daar een laag EPDM overheen, heb ik hier ook gedaan en afgelopen zomer kon ik dat heel goed merken kan ik je zeggen.
Met rachelwerk heb je ook de ruimte om je electra beter weg te werken, je kan dan gewoon inbouwdozen tegen de muur vastzetten.
Dan moet ik het hele dak vernieuwen en dat is behoorlijk prijzig. Ik kan het dak tussen de draagbalken isoleren. Dat is sneller en goedkoper. In de zomer wil ik een Douglas overkapping neerzetten in de tuin en onder het EDPM van het dak komt zeker isolatie om de hittedoorslag te verminderen.
Misschien kun je bij de gemeente vragen of je een deel van de naastgelegen ruimte parallel aan de garage kunt bijkopen. In onze gemeente kan dit vrij makkelijk als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

En is het misschien een optie om er een spouwmuur van te maken? Huidige muur wordt dan de binnenmuur?

(heb geen verstand van bouwkunde trouwens...)
Dat heb ik al gevraagd, maar mag niet vanwege de nutsvoorzieningen die er liggen. Ik wilde de garage een kleine 1,5 breder maken. Maar helaas mag dat niet. Een spouw maken zou net kunnen, maar is een dure oplossing vanwege het fundament en de metselkosten. Zoiets kan natuurlijk wel, maar weet de kosten niet:

 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Mijn Airpress blijft lekken. Niet heel erg, maar genoeg dat ik er klaar mee ben. Als vervanging heb ik een Senco AC8305 besteld, want die zou bijna net zo stil zijn als mijn Airpress L6-95. Deze is net zo mobiel als de Airpress en hopelijk is de bouwkwaliteit beter. Met maar 5 liter is de de Senco een litertje kleiner dan de Airpress. Om dat een beetje op te vangen heb ik er een aanvullende luchttank van 20 liter (Senco Sub 20) bij besteld.
 

Mark84

Nieuw lid
20 mrt 2018
11
0
Dan moet ik het hele dak vernieuwen en dat is behoorlijk prijzig. Ik kan het dak tussen de draagbalken isoleren. Dat is sneller en goedkoper. In de zomer wil ik een Douglas overkapping neerzetten in de tuin en onder het EDPM van het dak komt zeker isolatie om de hittedoorslag te verminderen.

Dat heb ik al gevraagd, maar mag niet vanwege de nutsvoorzieningen die er liggen. Ik wilde de garage een kleine 1,5 breder maken. Maar helaas mag dat niet. Een spouw maken zou net kunnen, maar is een dure oplossing vanwege het fundament en de metselkosten. Zoiets kan natuurlijk wel, maar weet de kosten niet:

Blijf dit even volgen want zit met zelfde vraagstuk.. garage niet geïsoleerd maar wil ik wellicht deze zomer wel gaan aanpakken. Ben ook nieuwsgierig hoe je zelf kijkt naar verwarmen van de ruimte. Bij mij staat de garage los (tegen huis van achterburen) waardoor ik geen verwarming makkelijk aan kan leggen dus zat zelf te denken te werken met een losse verwarming (elektrische) of airco (dus zomer meteen ook koelen)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Mijn garage ligt tegen ons huis aan en via de kruipruimte onder ons huis zou ik onze C.V.-installatie kunnen verlengen. Toch kies ik een andere oplossing (voorlopig in ieder geval). Ik wil de verwarmings- en installatiekosten laag houden en ik heb geen problemen mee met werken in de kou. Het gaat er bij mij vooral om om de luchtvochtigheid laag te houden en alle werkzaamheden te kunnen doen (incl verven). Ik zit daarom te denken aan 1 of 2 kleine en verplaatsbare infraroodpaneeltjes die ik kan richten op de plek waar ik werk. Mocht ik willen verven, dan kan ik ze richten op het hout dat ik wil verven en ze aan laten tot de verf droog is. Het isoleren zal de luchtvochtigheid flink omlaag brengen hoop ik. Mocht de luchtvochtigheid toch te hoog blijven, dan is een absorptie ontvochtiger er een optie.

Een airco is natuurlijk geweldig om te hebben en zou de problemen ook oplossen. In onze slaapkamers hebben we sinds vorig jaar een airco en weet dus hoe fijn het is bij hitte. Maar mijn werkplaats blijft mijn hobby en vanuit financieel en ecologisch standpunt vind ik het vooralsnog te ver gaan om daar een airco te installeren. Misschien verander ik van mening in de toekomst. We zitten in een woonwijk, waardoor ik een hout- of pelletkachel geen optie vind. Een gaskachel zou kunnen, maar is dat een goede oplossing voor de lange termijn gezien we in de toekomst allemaal van het gas af zullen moeten?
 

Mark84

Nieuw lid
20 mrt 2018
11
0
Mijn garage ligt tegen ons huis aan en via de kruipruimte onder ons huis zou ik onze C.V.-installatie kunnen verlengen. Toch kies ik een andere oplossing (voorlopig in ieder geval). Ik wil de verwarmings- en installatiekosten laag houden en ik heb geen problemen mee met werken in de kou. Het gaat er bij mij vooral om om de luchtvochtigheid laag te houden en alle werkzaamheden te kunnen doen (incl verven). Ik zit daarom te denken aan 1 of 2 kleine en verplaatsbare infraroodpaneeltjes die ik kan richten op de plek waar ik werk. Mocht ik willen verven, dan kan ik ze richten op het hout dat ik wil verven en ze aan laten tot de verf droog is. Het isoleren zal de luchtvochtigheid flink omlaag brengen hoop ik. Mocht de luchtvochtigheid toch te hoog blijven, dan is een absorptie ontvochtiger er een optie.

Een airco is natuurlijk geweldig om te hebben en zou de problemen ook oplossen. In onze slaapkamers hebben we sinds vorig jaar een airco en weet dus hoe fijn het is bij hitte. Maar mijn werkplaats blijft mijn hobby en vanuit financieel en ecologisch standpunt vind ik het vooralsnog te ver gaan om daar een airco te installeren. Misschien verander ik van mening in de toekomst. We zitten in een woonwijk, waardoor ik een hout- of pelletkachel geen optie vind. Een gaskachel zou kunnen, maar is dat een goede oplossing voor de lange termijn gezien we in de toekomst allemaal van het gas af zullen moeten?
Goede vraag.. ik zit al op stadsverwarming dus heb geen gas. Vond een turbo kachel wel mooi om meteen van hout snippers af te komen maar in een woonwijk voelt het niet helemaal als top idee om dit te stoken, ondanks dat het waarschijnlijk droger is dan hout wat mensen hier in de buurt in hun haard stoken😁.
Dacht al meerdere malen gelezen /gezien te hebben dat isoleren zonder verwarmen weinig tot geen nut heeft, ook niet voor je lucht vochtigheid.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Isoleren zonder verwarmen heeft maar beperkt nut. Het brengt de luchtvochtigheid en temperatuur natuurlijk niet naar de niveaus van binnen. Maar het zou wel de meest extreme waardes moeten verlagen. Nu is het klimaat in mijn garage door de stootvoegen en kieren bij de deuren ongeveer hetzelfde als buiten (temperatuur, vochtigheid). Dat verander je wat door de isolatie. Daarnaast heb ik de temperatuur en vochtigheidsgraad in de geïsoleerde werkplaats van mijn vader gemeten en die is toch een stuk lager. Hetzelfde geldt voor de werkplaats van Petrolhead. Hoe dat precies komt weet ik niet. Mogelijk omdat die op momenten wel verwarmd worden. In mijn overweging om te isoleren heb ik meegenomen dat alleen isoleren niet voldoende is en dat er ook soms verwarmd moet worden. Die kosten hoop ik te voorkomen, maar zijn wel meegenomen in mijn overweging.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.954
194
Leeuwarden
Mijn geïsoleerde werkplaats heb ik de eerste 10 jaar nooit gestookt en nagenoeg geen last gehad van roestvorming op de machines en gereedschappen. Inmiddels na de uitbreiding van de werkplaats 10 jaar geleden heb ik de garagedeur ook geisoleerd. Ik heb af en toe de verwarming aan, maar die heeft een zeer geringe opbrengst. Nooit last van vliegroest en de temperatuur zakt eigenlijk nooit beneden de 7 graden in de huidige winter. In de strengere vorstperiode enkele jaren terug was de laagste temperatuur rond de 3 graden.

Fons
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.489
175
Fons, goed om te horen! Weet je ook wat de luchtvochtigheid in jouw werkplaats is (zomer en winter)?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
760
47
Ter referentie.... mijn geïsoleerde garage naast mijn huis heeft de afgelopen weken/maanden een temperatuur die schommelt tussen 7-10 graden en een luchtvochtigheid van 70-85%. Met 2 kleine lucht ontvochtigers.

Maar om lekker te werken en je spullen op te slaan is dat toch wel aan de erg hoge kant, ik moet dus ook maar eens aan wat verwarming gaan denken. IR ligt het meest voor de hand, maar dat doet het minste voor de RLV.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.