Ik ben aan het overwegen om mijn werkplaats te isoleren. Niet zo zeer voor de kou, want daar kan ik mij op kleden. Maar dat het nu te koud en te vochtig is. De temperatuur in mijn werkplaats was de laatste dagen onder de 10 graden, waardoor ik niet verder kon met het schilderen van het bureau van mijn dochter. Ook was de luchtvochtigheid op momenten boven de 90%. Hierdoor kan ik mijn hout niet droog genoeg krijgen om voor binnen te gebruiken.
Tot nu toe heb ik de garage nog niet willen isoleren, omdat de garage dan erg smal wordt. Die is nu al smal en door de extra isolatie wordt deze nog smaller en ik heb nu al plaatsgebrek. De oplossing is onze vouwwagen extern te stallen en de gehele garage als werkplaats te gebruiken. De muren worden geïsoleerd met PIR, om zo weinig mogelijk ruimte te verliezen. Er komt een rachelwerk (18 mm ), 5 cm PIR-plaat en dan 18 mm OSB/MDF/underlayment, zodat ik 86 mm verlies (per kant). Een stuk van de muur hoef ik niet te isoleren, want die zit tegen ons huis aan en heeft een geïsoleerde spouw. Het dak is van bituum en zal natuurlijk ook geïsoleerd worden. In de deur en in het (niet getekende) raam zit enkel glas en dat wordt vervangen door dubbelglas. Het komt er dan zo uit te zien:
De garage is enkelsteens en heeft een wat vreemde vorm. Het rechterstuk is de originele garage en ligt wat achter ons huis. Het linker stuk is later aangebouwd en is smaller doordat deze klem zit tussen ons huis en de erfgrens.
Hoe zouden jullie het isoleren? De buitenkant isoleren is op zich ook een optie. De lange kant (11460 mm) komt uit op een publiek voetpad en ik weet niet welk materiaal ik voor de buitenkant kan gebruiken ivm graffiti. Ook is deze manier van isoleren veel duurder (denk ik). Het zou binnen mij meer ruimte opleveren en is minder werk, omdat ik bv de electra en verlichting niet opnieuw hoed aan te leggen.
Dit is een mogelijke inrichting. Hierbij heb ik al rekening gehouden met een vandikteschuurmachine, een extra werkbank en een grotere/betere vandiktebank. De machines zijn niet helemaal zoals ik ze heb en ik heb ze wat moeten uitrekken zodat ze exact de afmetingen hebben van mijn machines. Met deze inrichting zou ik alleen vandiktebank of vandikteschuurmachine verplaatsen om te gebruiken. Sommige machines lijken dicht bij elkaar te staan, maar er zit altijd minstens 80 cm tussen.