Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.116
4.137
1/4 duim 6,35mm is volgens mij de standaard maat voor pompschroevendraaier bits. Platte schroevendraaier rolt niet van je werkbank.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.633
757
Prov. Groningen
Er zit een worm op en 1/4 duim zou kunnen. Die kleinere heeft een gat van 6.1 mm. Die platte greep is me duidelijk, maar die vreemde platte steel met de uitsparingen is me niet duidelijk. En bij de schroevendraaier met de ronde greep is de eerste paar cm van de steel plat, maar die voorkomt niet het wegrollen en zal een andere functie moeten hebben.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.116
4.137
Zo'n schroevendraaier uit strip stansen is gewoon eenvoudiger. Als je met dun rond begint, dan heb je niet genoeg dikte als je het plat drukt. Dan moet je een extra stap maken om materiaal naar de bevestiging te verplaatsen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.633
757
Prov. Groningen
Ben ik nog niet met je eens. Het ziet er wat de dikte betreft ook niet uit alsof het ergens in één keer is uitgestanst. De verhouding zou dan niet kloppen. Ik blijf het hoe dan ook vreemd vinden, zelfs als je gelijk mocht hebben, die eerst paar cm onder greep hebben een functie, zo niet dan zou het verspilling van materiaal zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.116
4.137
100 jaar later kun je hem nog gewoon gebruiken. In die tijd moest gereedschap ook gewoon een mooie vormgeving hebben. Ik heb ook nog oude gesmede stalen schroevendraaiers met aan weerskanten een geklonken stukje hout als handvat. Ook minstens 100 jaar oud. Nog steeds goed bruikbaar. Kijken over 100 jaar, hoeveel van je huidige schroevendraaiers nog bruikbaar zijn.

PBA

Actieve deelnemer
10 okt 2021
39
25
Diepenveen
De schroevendraaiers zijn Engels en worden daar meubelmakers schroevendraaiers genoemd
zover mijn kennis streks zetten ze een tang of baco op het platte gedeelte om meer kracht uit te oefenen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.116
4.137
Ik heb nog veel gereedschap dat van mijn opa, naar mijn vader en nu naar mij is gegaan. Sla ik ook mijn initialen weer in. En ik gebruik het ook weer. Ik vind het wel wat hebben, zo'n stukje familie geschiedenis.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.017
735
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ben ik nog niet met je eens. Het ziet er wat de dikte betreft ook niet uit alsof het ergens in één keer is uitgestanst. De verhouding zou dan niet kloppen. Ik blijf het hoe dan ook vreemd vinden, zelfs als je gelijk mocht hebben, die eerst paar cm onder greep hebben een functie, zo niet dan zou het verspilling van materiaal zijn.
Misschien om er een wrikijzer op te zetten? Een hand wrikken en de andere duwen.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.