Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Ze worden gebruikt bij kleine beschadigingen in een gefineerd oppervlak. Je zet de stans over het beschadigde fineer en slaat met een hamer op de stans. Met een beiteltje steek je het beschadigde deel uit tot de rand van de stans vorm. (Iets minder diep dan het in te brengen nieuwe fineer). Uit een bijpassend stuk fineer stans je de zelfde vorm, en lijmt dit in het beschadigde deel. Voorzichtig afwerken met schraapstaal en/of schuren. Bijkleuren, aflakken en je ziet er bijna niets meer van.
Zo is het mij geleerd en ik heb het vaak toegepast met een mooi resultaat.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Vr.gr. Nico Oosthoek
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Renault, die gebruik je om gebreken in het fineer bijvoorbeeld: open noesten in wortelnoten te herstellen je "stanst" het gebrek er uit en van een zelfde stukje fineer zonder gebrek stans je dezelfde vorm uit nu kan je dat stukje in het eerdere gestanste vlak leggen.
Door de grillige vorm van de stans zal het nauwelijks opvallen dat het fineer op die plek hersteld is.
hele kleine schade of open noestjes vult men met schellak staafjes op kleur die je met behulp van een soldeerboutje laat smelten.

Roeland
 

C. Zaballa

Nieuw lid
17 okt 2013
9
0
Omdat alleen meelezen ook zo ongezellig is, bij deze wat plaatjes van mijn zojuist opgepikte Record No 4.
Voor 15 euro had ik het idee dat ik mezelf hier moeilijk aan kon miskopen. Het is de eerste schaaf die ik als beginnend houtbewerker op de kop tik en ben van plan hem netjes te gaan restaureren/gebruiks klaar te maken. Heeft iemand enig idee uit welk jaar deze ongeveer dateert?
Ik weet dat het geen premium schaaf zoals Lie-Nielson of Veritas is, maar er wel mee in mijn nopjes :) Bij deze de plaatjes:

23u7s05.jpg


24w5xft.jpg


65abtj.jpg


8wxdfd.jpg


2vwwzn9.jpg


2zyc1si.jpg


dm4dtx.jpg


vieg5d.jpg


6f31ud.jpg


214xj02.jpg


33dv2pc.jpg


nbqk95.jpg


2n6sz6r.jpg


Excuses voor de stortvloed aan beeldmateriaal ;)
Alle tips voor het opknappen zijn overigens welkom. Naast het slijpen van de beitel, wilde ik in ieder geval de beitel en 'chipbreaker' van roest ontdoen, en wellicht het handvat (tote) en knop wat opschuren en opnieuw lakken. Daarnaast zit er een heel klein beetje speling op het handvat, ik had ergens gelezen dat je dit kon verhelpen door de bout, waarmee hij vast zit, wat in te korten. Klopt dit? Ook de laterale versteller, weet hier de officiële naam niet van, zit erg losjes. Als je schaaft klappert hij een beetje, hoe zou ik dat nog kunnen oplossen?

Alvast bedankt,

De student-op-zijn-appartement-woodworker
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nooitgedagt dagje vandaag! In de kringloop voor vijf euro :p het volgende gescoord:

Schaaf Nooitgedagt 02 14.jpg

Nooitgedagt sponningschaaf in perfecte staat en helemaal compleet! Even wetten en ik kan er mee aan de gang!

Nooitgedagt beitel.jpg

Nooitgedacht verstekhaak en.... een schitterende steekbeitel 50mm! Die laatste stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Moet even een nieuw heft op en opnieuw geslepen en gewet maar dan is hij weer helemaal bruikbaar.

Helemaal blij!

Groet, Rob.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De student-op-zijn-appartement-woodworker
Hallo Zaballa
Ik zie al dat jij nieuw bent met schaven. We zijn namelijk OOK heel erg geintreseerd in de ZOOL. Is deze mooi vlak, is de mond mooi gaaf en vierkant. Ach dat zijn dingen die je vanzelf leert en begint te zien en aanvoelen. Schaven is voor sommige een geloof andere doen het gewoon. Wat ik je als tip kan geven is te zorgen voor een vlijm scherp mes/ beitel. Als je de schaaf echt wil opknappen dan heb ik een leuk filmpje voor je.
http://www.majorpanic.com/Slide_Show.htm
Niet dat je zo ver moet gaan hoor. Gewoon leuk om te kijken.

hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ja terug in de doos kan altijd nog. Meer voor in een vitrine. Als je eenmaal zover met het opknappen bent gegaan dan is het bijna zonde om hem te gaan gebruiken. Ik denk wel dat er 30 of 40 uur in gaan zitten om hem zo te krijgen.
Ach ieder zijn hobby
hg Hugo
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Een Stanley 4.
Met net iets minder inspanning krijg je ze ook best mooi.
Ik heb het gewoon met zwarte verf en een kwastje gedaan. Eventueel geknoei met een lapje wegvegen.
Alleen al dat afplakken van die schaaf in dat filmpje moet uren gekost hebben!
DSC_0008.jpg
DSC_0012.jpg
De zool is inmiddels vrijwel vlak; voor mij vlak genoeg.
Alleen nog wat speling in het handvat. Daar moet ik nog wat op verzinnen.
 

Bijlagen

  • No4-1.jpg
    No4-1.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 493

C. Zaballa

Nieuw lid
17 okt 2013
9
0
Ik zie al dat jij nieuw bent met schaven. We zijn namelijk OOK heel erg geintreseerd in de ZOOL. Is deze mooi vlak, is de mond mooi gaaf en vierkant. hg Hugo

Hallo Hugo,

Het desbetreffende filmpje heb ik al eens zien passeren. Bij deze nog wat plaatjes van de zool:

2hyl1xl.jpg


e84orb.jpg


uvk1w.jpg


De zool ziet er volgens mij nog wel redelijk goed uit.
 
P

Pylk

Guest
Bij een erfenisje een wetsteen gescoord hij hoorde bij een scheersetje. Mijn vader had een brok die hij gebruikte om te wetten: zijn spuugsteentje
Wat voor soorten steen zijn het. En kan ik hem gebruiken om mijn beitels te wetten?

P2260008.JPG
P2260009.JPG
P2260009.JPG
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Lijkt op een Coticule, of zoals sommige dit noemen een Belgische wetsteen.
Die grote Coticules zijn er niet of bijna niet meer, is het een harde of een zachte steen?
Als laatste Fase van het afweten is dit denk ik een mooie steen, maar kan dit alleen met zekerheid zeggen als ik hem in handen heb gehad :p
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.478
556
Dat is inderdaad een Coticule, en dat heeft 4 sterren voor het afwerken van beitels, als fijnste wetsteen ( korrel is ongeveer 7000) . Op de cremekleurige kant water of spuug en je beitel afwerken. Het papje dat vrijkomt moet je laten zitten. Dit zorgt ervoor dat je veel sneller kan slijpen.

groeten
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Vandaag een afgeragde Stanley 5 1/2 binnengekregen - stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, omdat ik qua formaat wel iets miste tussen een no4 en een no7 in. Ik heb wel een andere no5, maar daarvan kan ik de kikker verstellen en deze 5 1/2 wil ik zoet (soet?) mee gaan schaven.

Weet iemand of de handvatten van Peaktool ook op de schaven van Stanley passen? Want het handvat is gebroken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.