Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Gegrepen door de "kolomboor-rage" heb ik er ook eentje gekocht. Gisteren binnengekregen, hij loopt perfect lijkt het. Van het weekend maar eens kijken hoe dat in de praktijk bevalt.

Ik heb wel even moeten zoeken hoe het ding nou precies werkt. Mijn conclusie: boren doe je puur met de zwengel, het vliegwiel draait dan niet mee en doet niks. Ben je onderin je gat dan gaat het vliegwiel meelopen, je geeft nog even een flinke zwaai aan de zwengel en de boor loopt automatisch terug. Zijn er hier ervaringsdeskundigen die me kunnen vertellen of dat klopt?.

$_85-2.JPG
$_85-3.JPG

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.830
194
Rotterdam
@ArtHarg: Mooie boormachine!

Op zo'n model heb ik op Marktplaats ook nog geboden, maar het is die andere geworden.
Als ik aan de slinger draai, draait het vliegwiel direct mee en loopt de boor naar beneden. Er zit nog een extra wieltje op om iets in te stellen, maar ik zie niet direct wat dat doet. Hij ligt nu nog half uit elkaar omdat ik hem aan het schoonmaken ben.
Verder heb ik er geen instellingen op zitten.
Maar op die van jou zitten allemaal extra knoppen. Ik zie zelfs een soort noodschakelaar?

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Er zitten twee vierkante knoppen op waar je de hendel op kunt zetten. Het verschil is de versnelling. Tussen die twee in zie je nog het einde van een as. De rode "knop" is het afdekdopje voor de smeeropening. De sterknop daar tegenover drukt een veertje tegen iets aan. Heb nog niet kunnen ontdekken wat dát doet maar ik denk dat dat bepaalt hoe makkelijk de boorkop weer omhoog komt.

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
323
29
Ik heb er ook zo eentje en die draait linksom, rechtsom en verder doet hij helemaal niks.
De kop zit vast in de onderste stand en het vliegwiel draait altijd mee.
Maar nu toch weer wat inspiratie opgedaan, vanavond thuis nog maar even wat proberen.
Volgens mij is die 'noodknop' een dopje over een smeernippeltje.

Misschien moeten we een keer een 'help mijn Ixion-kolomboormachine aan de praat' workshop organiseren. :cool:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
4
Ouderkerk aan den IJssel
Die 'knop' is een smeerpotje. Kom je op schepen ook veel tegen. Je draait het deksel eraf, en vult dat tot net onder de rand met vet. Dop weer op de schroefdraad draaien, maar niet doordraaien. Af en toe een kwart slag aan het dopje duwt het volgende beetje vet het glijlager in.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
227
20
66
Drachten - Buitenpost.
Enige kans dat we een foto te zien krijgen waar het deksel met etiket eraf is?
En wat houtenklaas al melde, het is inderdaad een smeerpotje voor vet.
Ik heb hier nog een as op de schudzeef waar er ook 2 opzitten.

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ah, een smeerpotje! Ik was niet op het idee gekomen om dat dopje met vet te vullen, goede tip @houtenklaas!

Stomme vraag misschien, maar wat voor soort vet moet daar in en waar haal ik dat?

En ja @Hed, denk dat ik morgen het deksel er even afschroef.

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
4
Ouderkerk aan den IJssel
Tja, bij mij aan boord stop ik overal schroefasvet in. Alleen niet in mijn ankerlier, die heeft 'echte' smeernippels, daar pers ik met de vetspuit een of andere Molycote in. Je draait geen hoge toerentallen met dat ding, dus ik denk dat de meeste soorten vet wel kunnen. Neem niet te dun vet, dat pers je er ook langs de schroefdraad van het potje weer uit.

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wel, het is nog beter dan ik dacht: als de boor het hout raakt geeft dat wat tegendruk zodat het vliegwiel wél mee gaat draaien. Het werkt echt als een speer dat ding! En, voor de liefhebbers: een naaktfoto ;)

image.jpg

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
5
Ha ha!

Mooi machientje Art. Werkt dat nou net zo goed of beter dan een electrische?

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Kan ik nu nog niet zeggen. Ik heb gister wat gaten geboord variërend van 4 tot 19mm in grenen. Het verbaasde me hoe makkelijk dat ging. Voor Forstner-boren is de draaisnelheid denk ik te laag. Maar ik denk dat ik voor het overgrote gedeelte van de gaten geen electrische nodig zal hebben.

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
144
4
Almere
Vandaag even naar rottum geweest om mijn Filters op te halen bij Kor en drie beuken plankjes met slaap meegekregen
Op de terug weg even via hereveen gegaan.
Daar op de plaatselijke rommerlmarkt een Nooitgedacht verstekhaak, voor luttele 3 euro's op de kop getikt.
Al met al een geslaagd dagje en nu aan de slag met de filterunit.

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Wel, het is nog beter dan ik dacht: als de boor het hout raakt geeft dat wat tegendruk zodat het vliegwiel wél mee gaat draaien.

Ik was nieuwsgierig genoeg om naar de Amerikaanse tegenpool te kijken de post drill. Op een paar details is dat dezelfde opstelling en toch is deze veel slimmer. Bij hen is de schroef los van de as en om te zakken moet het topwiel gedraaid worden. Hier is de schroef vast aan de as en zakt alles totdat de tegendruk op de boor het topvliegwiel opheft en laat meedraaien met de as. Zodra de boor weer zakt draait het topvliegwiel weer aan. Stopt men hier op het einde met draaien dan trekt het topvliegwiel de boor zelfstandig weer naar boven.
Het meest opvallend verschil tussen beiden is het tussenwieltje, die in dit geval eerste en tweede versnelling in dezelfde richting zet. En bij de post drill de toevoeging van een tragere zijvliegwiel in plaats van een tweede versnelling. En daarnaast een bijkomende verbinding tussen draaiwiel en aandraaiwiel.

CBFD_post.jpg

Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat lijkt bijna hetzelfde als bij mij hoor. Als je goed kijkt zit er bij mij ook een tussenwiel. Aan het einde trekt het vliegwiel ook de boor omhoog.

Ik zie trouwens niet waar op die post drill die tweede versnelling zit. Is dat een hendeltje ergens of verplaats je de zwengel ook?

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
20
Artharg

zou je een filmpje kunnen plaatsen hoe het precies gaat ik kan mij zo geen voorstelling van maken
Ben wel nieuwsgierig

Menno

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.