Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
vroeger was een vijlbok maken een werkstuk op de LTS
het voordeel was dat je hem langer maakte als de gemiddelde handzaag, zodat je onder het vijlen niet de zaag hoefde te verzetten.

Klopt, mijn vader heeft er ook een gemaakt, simpel en doeltreffend. een keer de zaag er in per kant en vijlen maar. Nu staat hij bij mij.

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
gewoon de bok omdraaien, of lees ik het verkeerd.;)

In de vijlbok van mijn vader zitten schoren en dat is vervelend voor je knieen. het zou inderdaad kunnen maar is niet comfortabel.
Met de schoren aan de achterzijde heb je beenruimte maar omdraaien is wel een goed idee natuurlijk.;)

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@ houtkever: Kan je eens een foto posten? Ik kan mij geen goed beeld vormen van jouw zaagbok. Mijn huidige zaagbok heeft nogal wat tekortkomingen, als ik ooit een nieuwe maak wil ik zoveel mogelijk problemen aanpakken.

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag even naar een rommelmarkt in de buurt. De teleurstelling was groot toen bleek dat het enige spatje roest dat opgepikt werd door mijn "roest-radar" afkomstig bleek te zijn van een oude bajonet. De hele rommelmarkt viel tegen en toen ik bij het laatste kraam was zag ik plots deze liggen:

DSC_0251.jpg

DSC_0252.jpg

Prijskaartje: 5 euro :D Alsnog niet met lege handen naar huis gegaan. Het hele ding is met een dikke laag vet/wax ingesmeerd, echt verschrikkelijk. Ik zal nog wel even zoet zijn alvorens ik hier een krul mee kan maken. Op het eerste zicht ziet het er niet slecht uit maar de verwachtingen zijn niet heel erg hoog gespannen. Voor 5 euro kan er echter niet veel misgaan.

Mijn verbazing was bijzonder groot toen de dame die mij deze verkocht meteen daarna een identieke schaaf tevoorschijn toverde en opnieuw een 5 euro prijskaartje bovenhaalde. Ik heb nog even overwogen om er meerdere mee te nemen, maar dan toch maar niet gedaan. Geen idee hoeveel ze er zo nog had.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
227
20
66
Drachten - Buitenpost.
Het viel mij ook al een paar keer op dat er baar weinig gereedschap is te vinden op rommelmarkten en vooral ook bij kringloopwinkels.
Waar blijft dat spul eigenlijk?.

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.298
157
Enkhuizen
Ik heb een paar keer 'achterom' kunnen kijken bij enkele kringloopwinkels in de buurt. Het gebeurd vaak dat medewerkers bij binnenkomst van dit soort spullen (hand- en elektrische gereedschappen) deze direct zelf in beslag nemen en via hun eigen circuitjes en voor eigen gewin verkopen.
Daarom komt er bar weinig, behalve wat echte troep, in de kringloopwinkels terecht.

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik stond te twijfelen. Nu, ik heb deze verkoopster nog al op rommelmarkten in de streek gezien. In de toekomst waarschijnlijk dus ook. Daarnet een eerste poging ondernomen om alle vettigheid te verwijderen, zonder succes. Ik heb echt alle mogelijke ontvetters geprobeerd die ik in huis heb, maar het komt er héél moeizaam af.
De kwaliteit is zoals verwacht niet om over naar huis te schrijven. Als je gewend bent aan Stanley schaven is dit echt speelgoed. Afwerkingsniveau nul. Op verschillende plaatsen porositeiten in het gietwerk, onder andere aan de punt van de zool. De beitel heeft iets wat van ver op een vouw moet lijken, van héél erg ver. De keerbeitel sluit totaal niet aan.
Ik ga in elk geval proberen om er iets werkbaars van te maken, maar ik zal nog wel even bezig zijn.
Het merk? Chinese rommel incorporated natuurlijk.
Al bij al zal het z'n vijf euro wel waard zijn, al was het maar omdat je die oude Stanleys alleen maar meer leert waarderen.

@ Hed
al dat gereedschap komt meestal niet eens de kringloopwinkel binnen
al het mooie spul(niet enkel gereedschap trouwens) wordt meteen door het persooneel zelf achter gehouden en verkocht

op rommelmarkten ben je meestal al te laat want de handelaars en opkopers gaan soms om 6 uur smorgens al de kraampjes langs en pikken het moois in:(

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.197
450
probeer eens diesel of benzine om dat vet van die schaaf te verwijderen. (alleen het metaal uiteraard)

goed gereedschap gooi je niet weg.
en er wordt ook aardig wat ingeleverd bij gereed gereedschap voor de derde wereld.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.605
3.038
Gaanderen
Wasbenzine moet het doen. Met de schaaf wens ik je veel succes. Ik heb eens een goedkoop schaafje geprobeerd te fatsoeneren. Gevlakt zool kikker e.d. als laatste de beitel geprobeerd te slijpen. Het ijzer was zo zacht dat ik het niet scherp kreeg. Je leert er wel van.

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Vandaag een rommelmarkt bezocht. Een kleine buit.

IMG_20140316_145725.jpg
Volgens mij een Kunz 100 schaafje.
Alleen deze heeft een groene dekbeitel en de nieuwe versie heeft een rode.

Leuk om schaven weer gangbaar te maken. Alles vlakken, slijpen etc.
Tevens heb ik de "adjusting lever" vervangen van m'n record 4 schaaf voor een oerdegelijke, van een oude Stanley kikker die ik van Sunrayes gekregen heb.
Bedankt nog daarvoor!

IMG_20140316_145822.jpg

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
5
@ Hed
al dat gereedschap komt meestal niet eens de kringloopwinkel binnen
al het mooie spul(niet enkel gereedschap trouwens) wordt meteen door het persooneel zelf achter gehouden en verkocht

op rommelmarkten ben je meestal al te laat want de handelaars en opkopers gaan soms om 6 uur smorgens al de kraampjes langs en pikken het moois in:(

Daar was een jaar of twee terug een grote rel over hier in Leiden. Een compleet dealers netwerk rond de achter ingang van de kringloop winkel. Het zou nu netjes moeten gaan?

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Nou, daar zit ik dan, met een whiskey en een sigaret, te mijmeren in het half schemerige licht, welk van de meerdere beloofde 'nieuwe' items ik het eerst hier plaats.

En de winnaar is:

Een houten blokschaaf van Nooitgedacht, om precies te zijn een 'Amateur blokschaaf Nr. 1310' 44mm. Vorige week binnen gekomen, van MP, in een doosje met de originele omschrijving er nog op:). Kijk, daar hou ik van!

Ik vind het een mooi schaafje, de zool is vlak, de beitel en keerbaitel zijn volgens mij niet origineel want ik mis een stempel, maar voor de rest... Ik heb het idee dat 'ie uit 1961 komt. Er staat namelijk links onderin op de sticker W. 6-6-'61. Is dit inderdaad de productiedatum, of meer een andere code?

Genoeg ge***d, tijd voor foto's:

1 (Medium).JPG2 (Medium).JPG3 (Medium).JPG4 (Medium).JPG5 (Medium).JPG6 (Medium).JPG7 (Medium).JPG

Let niet op de kleur, iets met camera en pokkeding :p, maar het idee zal duidelijk zijn.

Voor zover ik nu heb kunnen ontdekken is het een kwestie van beitel slijpen, wetten en gaan met de schaaf.

Even off-topic (excuus!): ongetwijfeld is er een manier om sneller meerdere foto's te uploaden, maar ik kan het nergens vinden. Heeft iemand een linkje of korte uitleg?

Groet,
Marthijn

Via een advertentie heb ik vandaag de trotse bezitter van een (voor mij) leuke sortering oud handgereedschap, hoewel ik nogal euforisch kan worden van een goed stuk gereedschap waar een stekker aanzit, ben ik door dit forum ook zeer gecharmeerd geraakt van oude handgereedschappen.
Het echtpaar waar ik vandaag langs ben geweest waren zelf half in de 60 en schoonvader was in zijn goede jaren een timmerman en later doorgegroeid in de uitvoering maar was nog steeds in bezit van z'n oude handgereedschap.
Begin 2001 is de man overleden en is het gereedschap wat nog in z'n bezit was in de door hem zelf gemaakte kisten in een vergeten hoek van de garage gegaan en nu tijdens een verhuizing weer gevonden.

Alle beitels die ik heb zijn allemaal nog erg scherp net als alle schaven, maar veel gereedschap kan wel een opknapbeurtje gebruiken. (wat ik ook nog wil gaan doen)

De foto met het groene "blokje" kan helemaal opengeschroefd worden en ik elk compartiment zit een scheermesje, maar wat het is en waar het voor dient,... géén idee.
Maar ach,... voor 1 euro per stuk gereedschap kan je niet echt een buil vallen denk ik.
Hier volgen wat foto's.

Een paar zagen

Beitels

Logo op een van de beitels (JNJ garantie) en daarboven een kroontje

Het logo op de blokschaaf

Het logo op een van de zagen

De spookschaafjes

En de blok en sponningschaaf

Hét groene "doosje"

Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.599
822
Emst
Het groene doosje kan je mee schrapen.
De scheermesjes steken er een klein stukje uit.
Ik dacht dat er nog een beschermkapje bij hoorde.

Nick91

Nieuw lid
13 jul 2013
13
0
Vandaag bij een 2e hands gereedschap winkel geweest, de aanwinst:

rjp3.jpg
5 stuks hoekklemmen 7 beitels en 3 zagen

1a3o.jpg
zes nieuwe snel spanners van een meter ( niet zo oud, wel goedkoop)

fwov.jpg
en een zweihaakje en een paar vijltjes

Dit alles voor 35 euro!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.