Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.087
399
Prov. Groningen
Heeft iemand een idee wat de functie kan zijn van het vaste deel van deze oude verstelbare sleutel, ik bedoel het stukje boven dat schuin staat, ik heb er al dagen WD40 en Rustico op gespoten, maar verder als dit gaat ie niet en kan misschien ook niet, geen idee.
DSCF6004.JPG
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
45
34
Den Haag
Heeft iemand een idee wat de functie kan zijn van het vaste deel van deze oude verstelbare sleutel, ik bedoel het stukje boven dat schuin staat, ik heb er al dagen WD40 en Rustico op gespoten, maar verder als dit gaat ie niet en kan misschien ook niet, geen idee.
Bekijk bijlage 146132
Het lijkt er op dat dat de 'onderkaak' van de bek is/hoort te zijn. Vergelijk met deze foto (trimont pipewrench 14 inch) :TRIMONT 14.png
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.087
399
Prov. Groningen
Dat is um, Trimo. Ik ga kijken want het asje waar die bek op kan scharnieren zit hier ook op.
Bedankt. Oh ja, deze stond er ook op zag ik.
Mijn god wat een prijzen...:confused:
Maar goed, er is altijd wel iemand die het wil betalen.
DSCF5988.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Sparrows

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.087
399
Prov. Groningen
Er zijn heel kleine verschillen die meer hebben te maken met de plaats van de naam Trimo, dan iets anders.
En ik denk dat de mijne een 10" is in plaats van 14" Dat meen ik tenminste op te maken uit iets wat in de handgreep staat.
DSCF6006.JPG
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
Een tijdje geleden alweer een collectie schaven gekocht via MP, maar nu pas de tijd gevonden om er wat mee te doen. 223A791E-4052-4C3F-9BB3-6A91B35D7A24.jpeg
In totaal 12 houten schaven voor 40 euro. Geen slechte deal, aangezien er een zeer mooie sponningschaaf (links onder) bij zat van EC Emmerich (ECE).B29E68C4-1658-4F90-A73E-1BE8B939C436.jpeg Inmiddels is deze sponningschaaf toegevoegd aan mijn eigen collectie en ben ik aan de slag gegaan om de rest op te knappen. Ze kwamen allemaal van een school in Belgie, dus aardig toegetakeld, en bedekt met een dikke laag roze (!?!?) verf.
A52DDEB3-1466-4284-96DE-90B5E1D4F37C.jpeg
Inmiddels zijn de 5 blokschaven allemaal gestript van de verf, gevlakt en de beitels geslepen en gewet. Hier en daar nog wat moeten repareren, maar geen onmogelijkheden tegengekomen gelukkig. Nu kunnen ze er in ieder geval weer even tegenaan.
2F3BD0CB-607A-4A46-AE5B-F11DBB3BB46A.jpeg
De oplettende kijker heeft bij de eerste foto een 2de verstelbare sponningschaaf van ECE zien liggen, maar dan een ouder model. Hiervan waren beide geleiders kapot. Maar gelukkig is ECE nog altijd een operationeel bedrijf. Een email aan hen leidde tot een zeer vriendelijk reactie en aanbod om een set geleiders van hun huidige model kosteloos op te sturen (dit model is sinds 1958 niet meer in productie). Wat een service! Deze is nu onderweg en met een paar kleine aanpassingen kan ook dan deze schaaf weer even mee.
8B7EA071-7975-4398-9E77-231CBD08FA65.jpeg
 

jorisvh

Post veel
Ze kwamen allemaal van een school in Belgie, dus aardig toegetakeld, en bedekt met een dikke laag roze (!?!?) verf.
Grappig, dan weet ik waar ze vandaan komen.
Onze docent gaf zijn eigen materiaal altijd een lik roze verf.
Dat verkleinde de kans dat een leerling het “per ongeluk” als zijn/haar materiaal zag aanzienlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
418
154
Mooi spul zeg! Zo'n koopje is je gegund als ze zo zorgvuldig worden hersteld om weer gebruikt te worden. Je doet je naam eer aan.

Zijn die 5 schaven die rechts boven elkaar staan allemaal hetzelfde type (zoetschaven)?
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
@jorisvh leuk dat je dit herkend! Was dit ook in belgie? Zo ja, is deze persoon ermee gestopt dat de schaven daar weg gingen naar jij weet?

@Paul90, ja klopt allemaal zoetschaven van het merk HBS. De andere schaven zijn (linksboven) sponningschaven met verstelbare zool (kan je de mondopening afstellen), een profielschaafje en een rei schaaf
 

jorisvh

Post veel
@jorisvh leuk dat je dit herkend! Was dit ook in belgie? Zo ja, is deze persoon ermee gestopt dat de schaven daar weg gingen naar jij weet?
ja, België, Berchem meerbepaald.
er zijn hier meerdere oudstudenten van de opleiding bij CVO Encora actief.
bij mijn weten werkt mijn docent daar nog maar zeker ben ik er niet van.
de opleiding is enkele jaren geleden verhuisd een volledig nieuw gebouw, in Hoboken. ik kan me inbeelden dat bij die verhuis wat oud spul achtergebleven is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
ja, België, Berchem meerbepaald.
er zijn hier meerdere oudstudenten van de opleiding bij CVO Encora actief.
bij mijn weten werkt mijn docent daar nog maar zeker ben ik er niet van.
de opleiding is enkele jaren geleden verhuisd een volledig nieuw gebouw, in Hoboken. ik kan me inbeelden dat bij die verhuis wat oud spul achtergebleven is.
Dat zal het dan wel zijn inderdaad, dank voor de toelichting. Altijd leuk om de herkomst van de schaven erbij te weten.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.070
437
hilversum
De buit van vandaag.
Ging voor iets anders maar kwam met dit thuis:

Zaagklem van Turnus
Schaaf stanley handyman is 34.5cm lang kan geen aanduiding vinden op made in england na.
20240811_142718.jpg
Spaakschaaf die ik apart vond maar geen merk kon opmaken.
20240811_142735.jpg
20240811_143231.jpg

En ik dacht een zettang voor zagen.
20240811_143406.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wjordan

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
259
62
Grönnen
Heeft iemand een idee wat de functie kan zijn van het vaste deel van deze oude verstelbare sleutel, ik bedoel het stukje boven dat schuin staat, ik heb er al dagen WD40 en Rustico op gespoten, maar verder als dit gaat ie niet en kan misschien ook niet, geen idee.
Bekijk bijlage 146132
Ook deze sleutel heb ik, als erfstuk.
Is een pijpensleutel, het beweegbare deel zorgt voor zelfklemmendheid.

Staat in een land op de borden langs de weg voor pechhulp, ik meen Frankrijk.
Het is nou niet het eerste stuk gereedschap wat ik zou willen gebruiken voor een auto maar goed.
 
  • Haha
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.