Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.087
399
Prov. Groningen
Ik heb trouwens met heel veel pijn en moeite de houten moeren van de houten draadeinden kunnen krijgen, die zaten muurvast en eenmaal er af krijg ik de hoge moeren er niet meer dan een eindje op en dan lopen ze vast. Alles is super schoon, maar vergeet het maar. Dat moet toch niet altijd zo geweest zijn, kan niet.
DSCF5924.JPG
DSCF5964.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.804
2.906
Waar loopt het vast? Je hebt goede kans dat de moeren in de loop van de tijd wat gekrompen zijn. Dan zou je al een eind komen met het gat in de moer iets groter maken en de buitenkant van de schroefspindel iets kleiner.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.087
399
Prov. Groningen
Mmm, misschien is dat het wel. Ik zal de spindel in de draaibank zetten en eens kijken wat hier van kan worden. Klinkt wel logisch. Al blijft het wat vreemd want de twee dunne moeren lopen er soepel om heen.
 

wjordan

Actieve deelnemer
Had ik al bekeken zoals je hier boven kan zien. Duits lezen is te verkiezen boven de Nederlandse vertaling want die is ruk. Hobel wordt plane wordt vliegtuig....pffff.:confused:
Ja, dat weet ik. Maar ik denk ook dat het goed is om anderen te laten zien waar deze informatie te vinden is. Google kan echt verschrikkelijk zijn in vertalingen. Probeer deepl.com eens. Deze site is veel beter.
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
@Roel22 ik heb toevallig net dit draadje door gelezen/gescant Houten schroefspindels in gebruik.. Tuoh geeft daarin aan dat er best wat speling op houten schroefdraad moet zitten, maar ook dat het vastlopen bij hem minders wordt na het olien van de houten delen. misschien het proberen waard? Want dit zal inderdaad niet altijd het geval zijn geweest 😅.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.087
399
Prov. Groningen
Oliën? Ik heb het gevoel, en meer is het ook niet hoor, dat het hout dan de olie op zal nemen en dikker gaat worden. Met als gevolg dat e.e.a. nog dikker gaat worden. Ik denk dat ik eerst maar eens het idee van @chevy66 ga proberen en de olie nog even laat voor wat het is. Wordt vervolgt....;)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.087
399
Prov. Groningen
Ik zal het gaan combineren, Spindel in de draaibank en vijl in de draad en dat een paar keer. Dan grof schuurpapier er om heen en dan kijken hoe het gaat. En dan eventueel nog in de olie. We gaan het beleven, wordt vervolgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.804
2.906
De kleine moeren passen nog wel, dus ik zou beginnen met een schuurpapiertje door de grote moeren te halen. Je kan voor je iets weg haalt de schroefspindel met grafiet poeder insmeren. Als je dan de moer er op draait, kan je zien waar hij raakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.