Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.045
377
Prov. Groningen
Wat ook bij de "Oale zut" zat is een dingetje wat ik nog niet heb kunnen thuis brengen.
Ik kan me er nog niets bij voorstellen. Je zou bijna denken aan iets om in een oor te steken om deze wat wijder te maken om er beter in te kunnen kijken.
Maar hoe het dan tussen de schaven, hamers en bankschroeven terecht is gekomen?
DSCF5942.JPG
DSCF5943.JPG
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.045
377
Prov. Groningen
Zou kunnen, maar als het erg oud is zou het misschien wel kunnen.
Maar we wachten af of er nog suggesties komen.
Ik heb op internet gezocht maar nog niets kunnen vinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.147
2.775
Gaanderen
De enige tang, die ik ken en in de buurt komt, is een tang om loden leidingen op te trompen. Dit lijkt mij meer medisch. Misschien iets uit de damens hoek.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
387
67
Beverwijk. Noord Holland
Zou kunnen, maar als het erg oud is zou het misschien wel kunnen.
Maar we wachten af of er nog suggesties komen.
Ik heb op internet gezocht maar nog niets kunnen vinden.
Door te zoeken op Google images leekt het het meest op een bivalve nasal speculum, geschikt om in de neus (of ook misschien oor) te kijken.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
591
314
Door te zoeken op Google images leekt het het meest op een bivalve nasal speculum, geschikt om in de neus (of ook misschien oor) te kijken.
Volgens degene bij wie ik het ophaalde was het ook voor de neus. Er zat wel meer raar spul bij hoor... Heb iemand anders nog blij gemaakt met een vooroorlogse gehaktmolen, bonensnijder en muizenval 😀
 
  • Haha
Waarderingen: Schaafnerd

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.045
377
Prov. Groningen
Ik denk @Nerf dat je gelijk hebt, neusdinges, deze lijkt er wel heel erg veel op.
Gehaktmolen en bonensnijder kan ik me nog iets bij voorstellen, die gebruiken wij nog steeds.
Maar hoe ziet een vooroorlogse muizenval er dan uit?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
591
314
vooroorlogse muizenval

Zo! Maar dan heel oud :) .... en met een luikje aan de zijkant.
swissinno-solutions-muizenval-classic-kooi.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
591
314
1721315387526.jpg

Ik heb deze gekocht. Beetje raar ding, het *lijkt* heel erg op een Stanley 20 maar dat *is* het niet. Ik kan geen merk vinden, behalve "Evostro" op de beitel
1721315512069.jpg

Op zich lijkt de schaaf in orde. De zool is goed, verstelling hol/bol gaat ook goed.

Wat anders is dan de Stanley is dat er niet zo'n mooie Bailey clip op de beitelhouder zit, en de hoogte van de beitel niet met een simpel schroefje te regelen is. Heb geen idee wat het merk is, er staat wel een "20" in de casting.

De "clip" is van aluminium één schroef is naar de mallemolen, de andere is nieuw en past niet in het schroefgat ( metrisch in Whitworth?)
1721316388015.jpg

Nu heb ik vragen:

* Weet iemand iets over dit merk?
* de beitelhouder is van aluminium, het achterste deel waar je de beitel in schroeft ook. Eenvoudigst is om die gaten uit te boren en een M8 er in te zetten. Of heeft iemand nog een adres / voorraad schroeven?

Grote schroef (onder) is buiten di 7mm, 26G thread volgens draadvoeler. Boven is 6mm, 32G
 

Schaafnerd

Nieuw lid
12 jul 2024
22
30
Vlijmen
@Nerf, deze toogschaaf lijkt ook erg op het model van record dat ik heb (zijn nagenoeg gelijk). Misschien hebben ze hetzelfde schroefdraad en kan je daar reserve onderdelen vinden? Zeker een leuke vondst! Ik gebruik de mijne niet super vaak, maar soms komt hij zeker van pas ☺️.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
591
314
Ja, hij lijkt erg op de Record 20, maar ook die heeft een handige lateraal verstelling.
De record heeft ook het vastzetschroefje om de hoogte vast te zetten aan de voorkant bij mij aan de zijkant. Alle gietonderdelen zijn ook super lelijk afgewerkt.
Misschien, gezien kwaliteit, onbekend merk en gietaluminium is het voormalig oostblok?
Bovenste schroefgat is trouwens gewoon M6, maar volledig uitgewoond.
 
  • Wow
Waarderingen: Schaafnerd

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.045
377
Prov. Groningen
Had ik al bekeken zoals je hier boven kan zien. Duits lezen is te verkiezen boven de Nederlandse vertaling want die is ruk. Hobel wordt plane wordt vliegtuig....pffff.:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.