Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
@Wim Kluck, há, geen denken aan. Die blijft hier, al weet ik nog niet waar ik hem voor zal gebruiken. Eerst maar eens zien hoe het geval uit elkaar gehaald kan worden en dan opknappen. Heb ik er geen werk voor dan loopt er wellicht iemand tegen aan die dat wél heeft. Nou die mag hem dan meenemen voor de aanschafprijs.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
@Wim Kluck, há, geen denken aan. Die blijft hier, al weet ik nog niet waar ik hem voor zal gebruiken. Eerst maar eens zien hoe het geval uit elkaar gehaald kan worden en dan opknappen. Heb ik er geen werk voor dan loopt er wellicht iemand tegen aan die dat wél heeft. Nou die mag hem dan meenemen voor de aanschafprijs.
Ik heb al enkele keren met zo'n schaaf in mijn hand gestaan. Moet ie wel of niet in de verzameling. Voor de prijs die jij hebt betaald is dat makkelijk. maar als je de nieuwprijs of een "antieke" stanley prijs moet betalen vind ik dat wel een afweging. Ik heb hem nog nooit nodig gehad en vind hem ook niet zo mooi dat ie in een display kan. Dan maar wachten tot Bridge City er een gaat maken. O ja of ik hem dan nog kan betalen is de vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Mooie schaven. Nee ik verzamel gereedschap. Of heb ik gewoon (te) veel gereedschap. Veritas Clinton Lee nielsen en bridge city. Deze merken hebben mijn voorkeur. Ik heb daar echter maar enkele kleinere schaven van. Vooral van bridge city vind ik de prijs te veel.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Ik verzamel oudere stalen Stanley schaven uit Engeland en J.N.IJ. , dus de oudere Nooitgedagt .
Ook heb ik wat van Veritas en Lie Nielsen .
Een paar weken geleden eindelijk de Nooitgedagt no. 6 kunnen kopen voor mn verzameling .
Mocht er nog iemand een schaafbeitel van de Nooitgedagt no.6 over hebben met het J.N.IJ. logo houd ik me aanbevolen .

Groeten Willem
IMG_5903.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Iemand bekend met deze boor? Er staat vaag iets van een merkteken op, kan het niet erg goed lezen, lijkt op "DIGKY..". De boor is 15 mm en ongeveer 300mm lang.

In de klimwereld werden boren gebruikt om handmatig ankerpunten (spitjes?) te plaatsen. Dat was een langdurige karwij, waarbij je na elke slag met een moker de boor een stukje draait. Misschien is het daarvoor?

IMG_20230501_085410k.jpg
IMG_20230501_085427k.jpg
IMG_20230501_085458k.jpg
IMG_20230501_085516k.jpg
IMG_20230501_085711k.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Ik heb ook nog ergens zoiets liggen. Volgens mij kun je door er met een hamer op te slaan al draaiende een gat in een muur maken. Zal eens zoeken waar hij is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ze gaan zelfs door beton heen kan ik mij herinneren van vroeger, alleen niet door metaal maar dat zal wel
Duidelijk zijn , was best wel hameren om door een kiezel (grind) heen te kommen ,
Lang leve de elektrische klop/ boormachiene en zo , zo lang er stroom is , zo nee dan komt dit gereedschap
Weer voor den dag ,hamertje tik
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
361
277
's-Hertogenbosch
Iemand bekend met deze boor? Er staat vaag iets van een merkteken op, kan het niet erg goed lezen, lijkt op "DIGKY..". De boor is 15 mm en ongeveer 300mm lang.

In de klimwereld werden boren gebruikt om handmatig ankerpunten (spitjes?) te plaatsen. Dat was een langdurige karwij, waarbij je na elke slag met een moker de boor een stukje draait. Misschien is het daarvoor?
Volgens mij een boor voor te gebruiken in een luchtboor. Die slaat en roteert.
Wordt oa ook gebruikt bij veiligheidsnetten op rotswanden (tegen vallend gesteente) te monteren
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Kijk maar naar de bovenste foto daar gaat geen boorkop op passen, maar mischen bestaan er
Andere modellen die wel in een boormachiene passen?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Nu ik dat kistje met boren zie, paar jaar geleden bij een oud mannetje gekocht in Zweden. Het merk kende ik niet, maar het zag er wel degelijk uit. Even opgezocht, het merk C.I.Fall blijkt nog steeds te bestaan en dat al sinds 1894, dan doe je blijkbaar iets goed.
Ze hebben daar veel rommelmarktjes aan huis, de z.g.n. 'loppis' afkorting voor loppmarknad. Kostte 50 kronen, toen ter tijd ong. 5 euro. Ik dacht lammedamaadoen.... :)
Bekijk bijlage 130518
Bekijk bijlage 130519
JUIST!!!!
Zo loop ik elke zomer ook alle LOPPIS af!!!
Ben je toevallig ook lid van de Zweeds-Nederlandse Vereniging???? Welkom - Zweeds-Nederlandse Vereniging
Kan ik zeer aanbevelen!!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Nee Jan, dat ben ik/zijn wij niet. Wel eens een Scandinavische dag ergens bezocht, maar we zijn niet zo van de georganiseerde dingen en beleven Zweden/Noorwegen/Finland/Denemarken op onze eigen manier. En dat al vele jaren met veel plezier. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Uit de nalatenschap van mijn oom deze prachtige Hoorn blok schaaf van …. Aluminium!!!
In mijn carrière nog nooit gezien of tegen gekomen..
Het kan zijn dat mijn oom deze zelf heeft gemaakt/gegoten maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Mijn oom was oa goudsmid met als hobby meubelmaken. De winkel inrichting van de zaak heeft ie ook zelf ontworpen en gemaakt (houtwerk en gesmeed onderstel) Zal eens zien of nog wat foto’s heb.
De man was echt een alles kunner.
581CAEC2-4612-443B-847B-BACE8843FF4B.jpeg

277BCB2A-BD2B-4488-AD72-32E2531D79BA.jpeg
3AB29DB9-AD21-4807-B204-7F13454A89C8.jpeg

De schaaf bestaat uit een alu body en een alu zool geschroefd. Van boven af een dubbel mes (keerbeitel en schaafbeitel en een dekbeitel ook alu met
vlinder schroef.

Het schaaft heel fijn en is goed af stelbaar enige nadeel je krijgt wel wat zwarte handen van het aluminium.
Dit is natuurlijk te verhelpen door er een matte vernislaag overheen te spitten.
Ik weet nog niet of ik dat doe.
Groetnis,
Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.