Naar aanleiding van dit topic heb ik ook de Kemo master-slave schakeling besteld.
Ik ben een fan van The New Britworkshop en onderstaand filmpje heeft mij op het idee gebracht om een schakelkast te bouwen:
Het toont de Dust hub, een kast om de elektrische en afzuigkanalen te schakelen van meerdere apparaten.
Nu heb ik geen ruimte voor een afzuigsysteem, maar het elektrisch schakelen en voorkomen dat de groep eruit knalt heeft geleid tot de volgende kast:
Het heeft een schakelaar met Hand-O-Auto schakeling en een 1-2-3 schakelaar.
Mijn stofzuiger heeft wel een eigen automaat, maar de grote spanenzuiger bij mijn vader in de schuur niet, vandaar dat in deze kast een eigen Master/slave schakelaar is ingebouwd.
Wanneer de kast op Auto staat, kun je met de 1-2-3-schakelaar het apparaat kiezen die je wilt gebruiken.
Het lampje van het actieve contact brandt dan ook.
Wanneer het apparaat wordt ingeschakeld, start de zuiger die op het rode contact wordt aangesloten:
Door de schakelaar op Hand te zetten, kun je de stofzuiger gebruiken voor bijvoorbeeld het schoonmaken aan het eind van de klus/dag.
Om in de toekomst de zuigbuizen op de aarde te kunnen aansluiten, heb ik een aardaansluiting gemaakt.
Hier de binnenzijde met de Master/slave schakelaar, voor de andere schakelingen heb ik industriële nokkenschakelaars gebruikt. Ik heb het niet op huisschakelaars, die kunnen de inductieve last van een motor niet goed aan.
Voor de bevestiging van de Master/slave en de aardklem heb ik een kunststof plaat in de box bevestigd.
De aardklem is eigen makelij.
De behuizing heb ik ook zelf gefreesd, dat heb ik op mijn werk gedaan. De machine die ik gebruikt heb is geen straf om mee te werken.
Hier nog een detail van de deksel op de machine nadat de gaten erin zijn gefreesd. Het gat voor de thermische beveiliging heb ik er later nog met de hand bij geboord.
De kast is spatwaterdicht IP44, en kan dus veilig in mijn veels te kleine berging worden gebruikt. Ik sta daarbij namelijk buiten op straat te werken, en hiermee voorkom ik overbelasting van de spanningsgroep, die voor mij onbereikbaar in het appartementencomplex zit. Tevens kan de kast gebruikt worden bij mijn ouders, die een zuiger hebben zonder inschakelautomaat.
De thermische beveiliging heb ik op 15A gekozen, er staat ook nog wel eens een lamp, radio of acculader aan.