Interessante ontwikkelingen:
1. Oplossing van Bert 2, de master slave van Conrad, die had ik nog niet gezien, dus de Kemo Master/Slave-schakelaar M103N Module 230 V/AC. Als dat ding werkt, is dat wel erg aantrekkelijk. Ik zie in de specificaties dat er een relais in zit waarbij de slave belasting maximaal 16 Ampere mag zijn (anders gaat het relais defect, in de praktijk trekt de master (zaagtafel en zo) de meeste stroom, de totale stroomafname mag ook 16 Ampere zijn. Bij een zaagtafel van 2300 Watt ben je 10 Ampere kwijt, heb je 6 Ampere over voor de stofzuiger.
ik neem even aan dat je de vertraging niet kunt regelen, er is geen aansluiting voor een condensator of zo.
Heeft iemand ervaring met deze master slave schakelaar?
2. Bert 2 met de master slave van pop electronics. Die brandt zo door, de Host outlet, ik neem aan de slave, kan Max 2.5A, 550 W leveren. Bij mij was dit soort apparaat meteen defect.
3. Haashaashaas: kan je wat meer vertellen over die stroomtrafo, welk type, of draai je wat wikkelingen over de master stromkring?. De diode oplossing heeft, zoals ook Sang aangeeft, een maximaal spanningsverlies van 1.4 Volt, te verwaarlozen. als tweede punt, Je kunt inderdaad een Triac schakeling gebruiken, die zit ook in de solid state relais, alleen is een solid state relais eleganter, en juist gebouwd voor dit soort toepassingen.
4. Sang, helaas die de spanningsval over de 2 dioden te laag om een triac, solid state relais aan te sturen, zeker omdat je nog spannning verlies krijgt door de gelijkricht diode die er achter komt. Daar is dat kleine trafo'tje ook voor nodig, de lage spanning opkrikken..
Al met al, Die Conrad solid state master slave ziet er veelbelovend uit, de stroomtrafo van haas^3 kan als we wat meer weten kan ook interessant worden.
Ben benieuwd naar de ervaringen van de Conrad, en naar de stroomtrafo.
Joep