Het 'nadeel' van veel verschillende houtsoorten is dat er altijd wel eentje tussenzit die overeenkomt met de achtergrond. En dat die inderdaad wat wegvalt.
Het is al bewust dat de lichte landen (die je noemt) omringt worden door donkere kleuren zodat ze niet overvloeien in de achtergrond.
Verder zijn de kleuren die je nu ziet van versgeschaafd hout. Veel kleuren zullen de komende tijd onder invloed van het licht vervagen naar bruintinten. Het vurenhout zal onder invloed van de olie en het licht juist wat donkerder worden.
Zie hieronder de kaart van Nederland, die ik jaren geleden gemaakt heb. Het verschil tussen padoek, purperhart, redwood en Laura Faja valt bijna niet meer op. Het grenen, kersen en Pau Amarillo lijkt nu ook op elkaar.
De belangrijkste reden dat ik de achtergrond maak zoals nu, is dat vuren- en grenenhout mijn favoriete houtsoorten zijn.

. Dit hele project is een ode aan de houtsoorten en vurenhout moet daar een prominente plaats in nemen.
Ik zal nog een foto sturen van het complete verhaal. Ik denk dat je dan ziet dat het in balans is.