Kaart van Afrika

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.887
587
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ga je je puzzel ergens op lijmen, zo ja, hoe doe je het met eventuele eilanden????.
Is het anders een idee om het geheel met epoxy in te gieten? Ik weet niet hoe het verkleurd, maar het lijkt me wel dat het dan één geheel wordt en de naden zijn ook meteen dicht.
Wil je er een wandornament van maken of een plateau???

Het idee is op alles op een plaat hout te lijmen, dus ook de eilanden inderdaad. Volledig volgieten met epoxy heb ik over nagedacht, maar dan wordt het letterlijk zo plastic-achtig.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.887
587
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Technisch vraagje: ik twijfel of de achtergrond (het doek) van het 'schilderij' populieren multiplex wordt of dat ik zelf een paneel ga samenstellen van 5mm dik grenen/vuren. Het laatste heeft de voorkeur. Panelen maken is een mooi klusje, ik heb jou mooi hout liggen en ik denk dat hey een mooier geheel wordt dan het vrij saaie populieren.

Ik moet alleen niet teveel werking in de breedte hebben. Dat kan dit delicate kleine werk niet hebben. Ik heb in het begin van m'n hobby wel eens panelen gemaakt waar 5mm werking zat tussen zomer en winter.

Zou een massief paneel samengesteld uit plankjes van 70x5mm, totaal 600mm breedt problemen gaan geven als ik alles erop lijm?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.887
587
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Toch maar voor het 5mm vurenhouten paneel gegaan dat ik nu aan het samenstellen ben. Kwartiersgezaagt, mooi blank vurenhout zonder grote opvallende noesten. Dat wordt mooier dan populieren multiplex. Het werken zal in die dikte wel meevallen.

Hieronder een voorschot op het eindresultaat. Alle landen individueel gelakt. Het paneel moet nog verlijmd, geschuurd en gelakt worden. De lijst zal van een donkere houtsoort worden. Ik zit te denken om in de onderste lijst 'Afrika' te graveren met de bovenfrees en in te spuiten met goudkleurige verf. Dat lijkt me eenmaal gelakt een mooi effect.

Bijlagen

• 20250324_192507.jpg
    20250324_192507.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 78

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
148
99
Tilburg
De landen zien er prachtig uit.
De achtergrond doet daar niet geheel eer aan vind ik. Wellicht een iets specialere achtergrond zoeken?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
551
254
Dit is prachtig geworden! En wat een werk zeg, respect daarvoor.

Ik snap de opmerking van @Houtsoort wel. Op de foto vind ik de houten achtergrond teveel afwijken. De lichte houtsoorten (Niger, Botswana, Malawi, Ethiopië) vallen optisch weg. Zonde vind ik, dit werk mag er echt uitspringen.

Misschien een wild idee: het geheel lijmen op dik, wit of gebroken wit karton, verstevigd met multiplex, en het geheel in een baklijst. Dan wordt het een duidelijk omkaderd kunstwerk en spatten de kleuren van het hout van het vel.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.887
587
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het 'nadeel' van veel verschillende houtsoorten is dat er altijd wel eentje tussenzit die overeenkomt met de achtergrond. En dat die inderdaad wat wegvalt.

Het is al bewust dat de lichte landen (die je noemt) omringt worden door donkere kleuren zodat ze niet overvloeien in de achtergrond.

Verder zijn de kleuren die je nu ziet van versgeschaafd hout. Veel kleuren zullen de komende tijd onder invloed van het licht vervagen naar bruintinten. Het vurenhout zal onder invloed van de olie en het licht juist wat donkerder worden.

Zie hieronder de kaart van Nederland, die ik jaren geleden gemaakt heb. Het verschil tussen padoek, purperhart, redwood en Laura Faja valt bijna niet meer op. Het grenen, kersen en Pau Amarillo lijkt nu ook op elkaar.

De belangrijkste reden dat ik de achtergrond maak zoals nu, is dat vuren- en grenenhout mijn favoriete houtsoorten zijn. 😅☺️. Dit hele project is een ode aan de houtsoorten en vurenhout moet daar een prominente plaats in nemen.

Ik zal nog een foto sturen van het complete verhaal. Ik denk dat je dan ziet dat het in balans is.

Bijlagen

• 17428941735191208741693275658901.jpg
    17428941735191208741693275658901.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 53
  • Leuk
Waarderingen: hansth en Petrolhead

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.887
587
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Alles is verlijmd en de naden zijn opgevuld. Nu het klaar is, ziet dat er superstrak uit. Precies zoals ik in gedachten had maar dat ga ik nooit meer zo doen, wat een werk. Het nadeel van waterdunne vulling is dat het inderdaad ook overal in en onder kruipt, en ik bleef aan het vullen.

Het paneel is geolied. De kaart zelf wordt gelakt. Het individuele lakken van alle landen vooral bleek verloren tijd want ik heb alles vlakgeschuurd met de bandschuurmachine.

Straks de olie van het paneel nog bijwerken, en lak op de landen en dan nog de lijst.

Bijlagen

• 20250403_195522.jpg
    20250403_195522.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 29

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.