Kaart van Afrika

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
47
46
Bree, Belgie
Ik gebruik structan wood van rectavit om naden van mij huisjes te dichten, gaten te stoppen en snelle,delicate lijmklussen. Kan afgestoken en bijgeschuurd worden. Kleur als het droog is? Zo bruin als eikenhout. In onze plaatselijke houtwinkel betaal ik ongeveer 13€ voor 290 ml in tube voor kitspuit. Op Internet goedkoper.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.508
2.234
Terkaple
www.woodworking.nl
Sikaflex, dat voor kitnaden in teakdekken gebruikt wordt, laat zich prima schuren. Ik zou in alle gevallen, epoxy is ook een optie, met zwarte kleurstof er in, de houten deeltjes eerst lakken. Dat gebruik ik zelf graag schellak voor omdat het erg snel droogt en niet duur is . Zo voorkom je dat het zwartsel, de kit of epoxy, de nerven in kruipt.

jaap

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.875
557
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ondertussen aardig wat reacties mogen ontvangen, waarvoor dank!

Ik ga eerst rustig verder met het uitknippen van de landen op papier en daarna hout verzamelen. Tegen die tijd dat dat allemaal af is, is er wel een oplossing voor het kierprobleem.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Even heel kort, zorg dat je pistool de juiste temperatuur heeft. Krijg je belletjes in de kunststof dan zit er te veel vocht in je vul/lijmstaaf.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
509
Dordrecht
Woodfix werkt beter met wat grotere gaten, het is te dik om lekker in dunne openingen te vloeien. Ik zou ook voor epoxy gaan met een kleurstof.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.875
557
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Één van de dingen waar ik nog mee bezig ben zijn de houtsoorten die ik ga gebruiken. In één van mijn eerste berichten schreef ik dat ik zoveel mogelijk soorten wilde gebruiken. Daar ben ik wat op teruggekomen. In mijn kaart van Nederland die ik voor één van de challenges gemaakt heb, had ik 12 houtsoorten gebruikt, voor elke provincie één. Felle kleuren zoals padoek, Purperhart en Pau Amarillo voor een mooi kleurig geheel, maar nu een paar jaar later zijn de houtsoorten toch allemaal een soort van bruintint geworden. Dus voor de duurzaamheid van de kleuren hoef ik het niet meer te doen.

Onderstaande is nu mijn idee. Dit geeft mijns inziens wel een mooi levendig geheel.

Blank_Map-Africa.svg.png

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.508
2.234
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de donkere houtsoorten gaat het nog wel lukken, dat ze met de jaren hun kleur behouden, maar als je de fellere kleuren goed wil houden, zou ik ik overstappen op kleurbeits. Waarbij je dan weer de kans krijgt om de nerf door te laten lopen b.v. Eerder gaf ik de tip om Sikaflex te gebruiken als randje zwart tussen de landen. Maar schuren is geen succes met de op kleur gebeitste delen. Wel weer een geduld werkje dit Wilco!

jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Hout eerst stabiliseren in de kleur die je wil. Heb je ook geen last met het schuren van verschillende kleuren.
Nadeel het is best veel werk. Drogen naar nagenoeg nul procent. Vacuumstabisiseren en dan bakken.
Voor elke kleur moet je een eigen container hebben. Stabilisatievloeistof is maar beperkt houdbaar. Vacuumpomp en vat. Oven voor het drogen van hout die toch wel uren moet aanstaan.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
547
309
‘s-Hertogenbosch
Één van de dingen waar ik nog mee bezig ben zijn de houtsoorten die ik ga gebruiken. In één van mijn eerste berichten schreef ik dat ik zoveel mogelijk soorten wilde gebruiken. Daar ben ik wat op teruggekomen. In mijn kaart van Nederland die ik voor één van de challenges gemaakt heb, had ik 12 houtsoorten gebruikt, voor elke provincie één. Felle kleuren zoals padoek, Purperhart en Pau Amarillo voor een mooi kleurig geheel, maar nu een paar jaar later zijn de houtsoorten toch allemaal een soort van bruintint geworden. Dus voor de duurzaamheid van de kleuren hoef ik het niet meer te doen.

Onderstaande is nu mijn idee. Dit geeft mijns inziens wel een mooi levendig geheel.

Bekijk bijlage 151992
Ik gebruik voor mijn rood wit gele pennen Hulst welke ik kleur met Edding…. en verder afwerk met ca. Is dat misschien een idee voor de lichtere accenten?🤔

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.