Iconische houten brug bij Sneek niet te repareren

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
79
31
Hoekschewaard
Als buitenstaander vind ik het helemaal niet belangrijk wie de hele zaak bouwkundig doorrekent, als het maar gedaan wordt. En of dat nu de architect of een bouwkundige of een projectmanager of een aannemer is, is voor mij om het even, als er maar duidelijk vastligt dat iemand eindverantwoordelijk is dat een ontwerp qua bouwkundige veiligheid deugt. Als ik deze discussie volg, maar ook via andere media, dan is er men in deze tak van sport vaak wel erg snel met afschuiven en naar een ander wijzen. Wat ik ook vaak zie is dat men helemaal vanuit de eigen ideeen en kennis te werk gaat, maar niet begrijpt, of wil begrijpen, dat anderen, zoals bijvoorbeeld klanten, minder kennis hebben van de materie. Wat voor een architect of aannemer of project manager vaak duidelijk is, is bij een klant vaak onbekend. Met andere woorden, de communicatie is vaak te gebrekkig, niet voor een ingewijde maar wel richting niet ingewijde, ofwel de klant. Met iets meer zorgvuldigheid en inlevingsvermogen in deze gebreken kan volgens mij een heleboel ellende voor komen worden.

• Leuk
Waarderingen: ptklapwijk

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.581
626
Toch is de klant degene die uiteindelijk knopen moet doorhakken in de ontwerpfasen en een keuze maakt uit de soms tientallen opties.
En mag m.i. verwachten dat bij zoiets als een brug over een snelweg de klant in ieder geval kan aangeven in hoeverre er extra advies/garantie nodig is.
Communicatie doe je samen beide partijen zijn evenveel verantwoordelijk.

Het is wel belangrijk wie de zaak doorrekent
Zorg dat je rechtstreeks opdrachtgever bent van dat bedrijf
Dan vallen hun belangen grotendeels samen met die van jouw.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
985
384
Middelburg
Ik ben geen ingenieur, geen architect, geen bouwgoeroe, gewoon een simpele enthousiaste klusser, dus eigelijk heb ik geen recht van spreken, maar is het niet, dat het tegenwoordig met name gaat om prestige, zowel vanuit de gemeente alsook vanuit het bedrijfsleven. Prachig uitziende creatie's waar men nog jaren nadien over spreekt, dan een stevig/goed ontwerp die jaren meegaat maar iets minder prestigieuze uitziet? Wegwerp maatschappij als het maar mooi uitziet, korte termijn denken, daar zijn we goed in,....de belastingbetaler betaald🙈

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
79
31
Hoekschewaard
Je mag mijns inziens best verantwoordelijkheden bij een klant neerleggen, zeker als het om keuzes gaat en knopen doorhakken, maar je moet je als architect of aannemer wel afvragen of een klanr de kennis heeft om bepaalde beslissingen te nemen. Dus ja, communicatie moet van 2 kanten komen, maar een vakman heeft hier een extra verantwoordelijkheid ten aanzien van een klant, waarbij ik er gemakshalve van uitga dat de gemiddelde klant een leek is. En uiteindelijk kan een vakman altijd weigeren wanneer de klant met onverantwoordelijke wensen komt. laat me duidelijk zijn, ik heb heel erg veel respect voor vakmensen, maar communicatie is geen onderdeel van de opleiding.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.