Hulp nodig bij keuze

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beste ik kom graag een x langs hoor.
altijd welkom
vanuit rijswijk tot bij mij is een eindje
heb je nog geen ervaring met vlakschaven + vandikte, dan loop je beter bij een collega in de nabijheid langs
in jullie brabant wonen een paar kleppers

En ik wil een Hammer of een JET aanschaffen alleen word er gezegd dat deze geen hardhouten planken van 300x50 aan kunnen
260 is een standaardmaat
310 is een klein opstapje
jet is mij onbekend
robland-scm-hammer/felder kunnen dit aan
die merken werken meestal met landelijke/plaatselijke verdelers
ik raad je aan om daar (in nl) een afspraak te maken, nadat je bij een collega gezien hebt hoe dit allemaal werkt
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Update zojuist gebeld door Flelder group dealer van Hammer en die vertelde me dat de Hammer A31 met silent power op 230 4pK heeft en dat deze met gemaakt hardhouten planken van 300x50 aan kan, balken ook echter met diens verstande dat de aanvoer en uitvoer goed ondersteund word uiteraard en met wat zwaarder hout meerdere malen erdoor heen halen. Dus mm voor mm dit voor het mooiste resultaat en de duur van de machine. Nu wachten wat VDH Machines zal zeggen over de JET. Wat me wel opviel is dat ze wel duidelijk zeggen is dat Hammer voor de intensieve hobbyist / semi professionals zijn maar zeer zeker een goede basis is voor om te starten en dat Felder voor de professioneel is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik hoop dat je meerdere 220 groepen hebt. Als je een 4pk machine al opgestart krijgt op een 220 groep, kan daar zeker geen afzuiger bij.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Ik hoop dat je meerdere 220 groepen hebt. Als je een 4pk machine al opgestart krijgt op een 220 groep, kan daar zeker geen afzuiger bij.
Ja en anders kan er een groep erbij gezet worden ik huur een ruimte binnen een groot bedrijf. Met verschillende werkplaatsen. Dus een groep erbij zal geen probleem zijn en kan ook blijkt vandaag 400 volt aansluiting laten aanleggen echter geeft mij dat weer minder vrijheid indien ik intern wil verhuizen naar een grotere ruimte. Maar Felder zegt dat het geen probleem is qua groep omdat de machine Max 16 ampere trekt. Dus even de offerte afwachten, wel met silent as voor een beter resultaat en het schijnt dat deze as ook minder verbruikt in energie qua kracht. Maar de levertijd is medio maart/april op zijn vroegst, dus dat is wel minder.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ja en anders kan er een groep erbij gezet worden ik huur een ruimte binnen een groot bedrijf. Met verschillende werkplaatsen. Dus een groep erbij zal geen probleem zijn en kan ook blijkt vandaag 400 volt aansluiting laten aanleggen echter geeft mij dat weer minder vrijheid indien ik intern wil verhuizen naar een grotere ruimte. Maar Felder zegt dat het geen probleem is qua groep omdat de machine Max 16 ampere trekt. Dus even de offerte afwachten, wel met silent as voor een beter resultaat en het schijnt dat deze as ook minder verbruikt in energie qua kracht. Maar de levertijd is medio maart/april op zijn vroegst, dus dat is wel minder.
Die zijn elektriciteitsberekeningen mag je ook wel eens langs hier sturen hoor. 4PK op een zekeringen van 16A laten aanlopen?
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Nou de offerte is binnen, Hammer A31 met silent power as afzuiging S01 en de lintzaag N4400 en als extra 3 lintzagen onderhoud tas voor de as met reserve messen etc komt het totaal neer op € 6939 euro. Ik ken een hoop mensen maar ik ken geen enkele hobbyist die even 7000 euro betaald voor 2 machines. Pfff wat een geld zeg.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Die zijn elektriciteitsberekeningen mag je ook wel eens langs hier sturen hoor. 4PK op een zekeringen van 16A laten aanlopen?
Dus jij zegt dat dit niet kan ? Het lijkt me dat Fleder toch wel weet waar ze het over hebben ? Of zie ik dat verkeerd ? Ik ben totaal geen elektricien hoor maar mag toch aannemen dat als je 2 machines van bij elkaar 7000 euro aanschaft dat ze wel kunnen zeggen of het kan of niet.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Nu met die 7000 euro kan je inderdaad wel wat aan, maar dat je geen mensen kent die 7000 euro in een hobby steken ligt aan jou. Ik ken er een reeks die er veel meer in steken .
Maar je zwalpt van van het ene naar het andere.
Wat wil je nu eigenlijk gaan doen? Hobbymatig of toch eerder profeesioneel om die vierde week in de maand vol te krijgen?
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Dat schijnt ik ken ze niet in ieder geval, maar ik zal 1 meubel en de maand maken Max dat zie ik toch echt als hobby matig en niet als een professioneel.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Beste Forum leden,

Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar mening / input echter moet ik wel even wat zeggen. Ik ben redelijk helder geweest in wat ik wil gaan doen. En met voorstellen gekomen over de machines. Tot op heden heb ik het volgende terug ontvangen.

1. Kan niet
2. Duurdere machines
3. Onmogelijk
4. Bestaat niet
5. Beter 2e hands dan nieuw
6. Bestaat niet

dit zijn zo een beetje alle antwoorden die ik gehad heb in plaats van.

1. je kan beter naar deze machine kijken want....
2. Je kan beter dit doen want......
3. Je kan beter even contact opnemen met die of die
4. Of een ander positieve reactie waar ik wat mee kan.

Sorry dat ik dit zo zeg maar het is helaas wel zo, ik ga af van de informatie van de leveranciers van de betreffende machines. Met uiteraard de input van jullie hout zotten ( positief bedoeld ) en dan maak ik een afweging wat te doen, met welke machines etc etc. Maar met alleen maar commentaar en sommige moeten echt alles lezen voordat ze überhaupt wat zeggen voordat ze reageren. Het is nou niet echt bemoedigend geweest tot nu toe.
Uiteindelijk weet ik nu nog steeds niks, tenminste ik weet alleen dat wat ik wil doen onmogelijk schijnt te zijn tenzij ik voor 10.000 aan 2 machines uitgeef. Sorry dat ik dit zo zeg maar ik denk dat de meeste hobbyisten niet starten met machines van 7000 euro ( is dat wel zo dan sla ik de plank nu volledig mis en bied ik mijn excuus aan ).
Het lood zakt me letterlijk in de schoenen want ik weet uiteindelijk nog steeds niks en van hoe of wat.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Je kan ook starten met goedkopere of 2de hands machines en dit een een bepaalde tijd volhouden om dan te zien hoe de zaken lopen, ondertussen kan je wat geld bijeen sparen om dan eventueel wat betere, preciezere en duurdere machines te kopen.
Ik denk dat de meeste zo starten, want er zullen er idd weinig zijn die een kapitaal hebben om mee te starten.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Idd maar de machines die ik voor gesteld heb zijn de top in de hobby / semi professional daarna ga je richten de professionele machines. En tweedehands wil ik best doen maar 1000 euro voor een machine van 30 jaar oud waar geen onderdeel meer voor te krijgen is of versleten of wat dan ook is in mijn ogen letterlijk geld weggooien. Dan liever wat meer uitgeven voor nieuwe maar wel goede machines en mocht het goed gaan doorverkopen en als het toch niks is met een minimaal verlies verkopen. Als ik op diverse groepen of Facebook kijk zie ik bijna alleen maar machines van tussen de 300 en Max 500 voorbij komen en klachten over niet haaks etc etc etc. Dan ga ik op onderzoek uit en vind ik deze machines en word er hetzelfde eigenlijk gezegd. Zonder enige onderbouwing of meer informatie over het hoe of wat. In weet het nu echt niet meer om het zo maar even te zeggen.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Voor afzuiging van je machines kan ik je deze aanraden : HBM 200 Profi Stofafzuiginstallatie
Zal wss al een stuk goedkoper zijn dan diegene op je offerte

Als vlak-vandiktebank ben ik met deze gestart : Homepage - Producten - Machines - Schuurmachines, schaven, frezen - Vlak- en vandiktebank - VandiktebankVandiktebank - DEWALT
De grotere stukken liet ik bij de houthandelaar schaven (die paar euro gaan het verschil niet maken), de rest kon ik op deze dewalt

Als lintzaag had ik initieel de Inca, mooie machines voor 2de hands mooie prijs. En alle onderdelen zijn nog perfect te krijgen als ik me niet vergis

Hangt allemaal beetje af van wat je start kapitaal is natuurlijk
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je machine keuze op zich is prima. Mooie machines, kan je in jouw situatie prima mee uit de voeten. Ik zou alleen alles op krachtstroom nemen. Enkelfase machines in de hogere vermogens geven vaak problemen. Uitgefikte condensatoren met daarna uitgefikte elektromotoren. De grenzen opzoeken van wat er op een groep kan, is vragen om problemen. Het is met machines kopen net als met auto's kopen, iedereen heeft een mening en ze zijn meestal ook nog steek houdend. Dus maak gewoon een keuze op basis van jouw eigen voorkeuren.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik denk dat je iets te veel wilt:

- een machine met grote capaciteit
- voor niet te veel geld

Als het dan toch hobby is en de verdiensten niet voorop staan, ga dan voor een degelijke vlak vandikte en laat die lintzaag schieten. Hout kun je ook elders laten zagen. Of draai het om: ga voor de lintzaag en laat je hout elders vlakken en op dikte brengen. Als het allemaal bevalt, kun je gaan rekenen wat de machine mag kosten, om het weer een beetje terug te verdienen.

En zoiets als een spiraalas is leuk, maar miet perse nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Op een forum kan je vanalles verwachten wat goede raad betreft , allemaal goed bedoeld het is de kunst er het goede er tussen uit te zoeken , wat ik een goed punt vond is kijken bij een collega die een machiene heeft staan
En samen dan kijken of deze machiene aan je verwachtingen voldoet ,of dat nu een vlak vandiktebank is of een
Lintzaag , van wat je nu denkt dat is een kans hebber om aan te schaffen,

Die goedkope machines staan vaak te koop om dat ze niet aan de verwachtingen voldoen ,
Wat jij er in een vandiktebank er in eerste instantie door heen wouw doen werd ook in meerdere maalen gezegd
Dat dat bedenkelijk is , dat daar dan ook een beest van een machiene voor nodig is wil je het goed doen,
Dat daar voor geen merk genoemt kan worden dat nieuw bij je past is het prijs kaartje wat aan zo een machine zit,
Is ookniet zo verwonderlijk , in ja het gaat hard hier met invo
 
  • Leuk
Waarderingen: Jordi78

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Dus jij zegt dat dit niet kan ? Het lijkt me dat Fleder toch wel weet waar ze het over hebben ? Of zie ik dat verkeerd ? Ik ben totaal geen elektricien hoor maar mag toch aannemen dat als je 2 machines van bij elkaar 7000 euro aanschaft dat ze wel kunnen zeggen of het kan of niet.
Een verkoper gaat dit altijd zeggen. Maar nogmaals , theorie en praktijk zijn twee totaal verschillende zaken.
Denk dat deze reactie er niet meer toe doet.
Maar had ze blijkbaar vanmorgen niet verstuurd
 
  • Leuk
Waarderingen: Jordi78

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Met verkopers goede afspraken maken en op papier zetten , een woord zegt niet zo veel,
Lullen kunnen ze allemaal wel ,of ze er verstand van hebben ,is weer wat anders,
Niets op papier dan weg wezen hoe mooi de machiene ook is
Hun kennen jou stroom netwerk niet en daar kommen ze dan mooi mee weg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.