Hulp nodig bij keuze

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Zelf nog nooit met een vlak verdikte bank gewerkt ik denk dat ik de minste ervaringen hier heb
Ik raad je aan eens ergens te gaan kijken.
Wellicht dat je een dagje mee mag helpen, kun je wat ervaring opdoen.
Want om vele planken in het formaat 300x40 te vlakken, heb je een behoorlijke vandiktebank nodig.
Dat gaat niet lukken met mijn Makita NB2012 :)
Tenzij ik laagjes pak van 0,25mm maar dat is hobby, geen winstgevende productie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Misschien niet helemaal on-topic. Of het kan belerend overkomen. Maar ik moet het toch even kwijt.
Ik snap toch niet helemaal hoe jij een zaak wil gaan beginnen zonder enige ervaring...
Hoe kan je een offerte maken als je totaal geen idee hebt van wat er komt kijken bij het maken van een meubel. Je hebt nog nooit met een vlak/vandikte bank gewerkt en wil dan dadelijk met deze (en nog andere machines) professioneel aan de slag. Al deze bewerkingen hebben een leercurve die je niet alleen of met behulp van youtube kan volgen. Het is niet zo dat je in een stuk hout in de schaaf steek, dat deze er ook perfect vlak en haaks uitkomt. Deze en zoveel dingen moet je aanleren/aangeleerd krijgen.
Ik wens je veel succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: stevil85

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Ik raad je aan eens ergens te gaan kijken.
Wellicht dat je een dagje mee mag helpen, kun je wat ervaring opdoen.
Want om vele planken in het formaat 300x40 te vlakken, heb je een behoorlijke vandiktebank nodig.
Dat gaat niet lukken met mijn Makita NB2012 :)
Eens daarom ook voor de Jet en de Hamer aan het kijken kunnen 300 mm aan. Maar zal eerder 250 mm worden dan 300 maar wil wel de mogelijkheid hebben zeg maar.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Nu ben ik iemand die alles van 1 merk wilt hebben.
Doe ik alleen met accu gereedschap, omdat ik geen verschillende accu's en laders wil hebben.
Maar voor alles wat een snoer heeft, ga ik voor het beste product. En dat is bijna voor elke machine een ander merk. Een fabrikant is soms zeer succesvol in 'n bepaald product. Bijvoorbeeld een perfecte zaag, maar verder allemaal kl*te boormachines.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Misschien niet helemaal on-topic. Of het kan belerend overkomen. Maar ik moet het toch even kwijt.
Ik snap toch niet helemaal hoe jij een zaak wil gaan beginnen zonder enige ervaring...
Hoe kan je een offerte maken als je totaal geen idee hebt van wat er komt kijken bij het maken van een meubel. Je hebt nog nooit met een vlak/vandikte bank gewerkt en wil dan dadelijk met deze (en nog andere machines) professioneel aan de slag. Al deze bewerkingen hebben een leercurve die je niet alleen of met behulp van youtube kan volgen. Het is niet zo dat je in een stuk hout in de schaaf steek, dat deze er ook perfect vlak en haaks uitkomt. Deze en zoveel dingen moet je aanleren/aangeleerd krijgen.
Ik wens je veel succes.
Beste geen probleem en waardeer het alleen maar. Ik vraag ook geen advies over een offerte of wat dan ook. Ik vraag over dr machines of die het aan kunnen. Ik ben al 2 jaar timmerman / klusjesman en meerdere houten constructie gemaakt en ben best handig. Maar wil mijn werkzaamheden gaan verleggen nadat ik een aantal kasten etc heb gemaakt. Met een schaaf kan prima overweg en met alle andere gereedschappen ook, heb al meerdere tafels gemaakt maar het vlakken doe ik nu met een bovenfrees en een mal. Dus de beslissing gemaakt om te inverstering in goed gereedschap. En dan langszaam aan de tijd die ik tussen mijn huidige werkzaamheden heb gebruikt om bekend te raken met de Machines en dingen te maken / proberen. Maar zoals ook al eerder gezegd ik wil geen half bakken machines aanschaffen die over een jaar weer de deur uit gaan omdat het bevalt en goed gaat en ik alsnog deze machines nodig hebt. Dan maar in 1 x goed inversteren en direct goede machines. En qua offerte etc voor een meubel zal ik in het begin zeker verlies draaien, dat is ook niet erg dit is voor mij erbij en geen hoofd inkomen. Dat wil ik uiteraard wel dat het meer mee gaat tellen. En ik ga geen zaak beginnen dus dat is al volledig mis, ik werk nu al in het hout en maak kozijnen, ramen, deuren voornamelijk voor jaren 30 woningen en doe veel houtrot. Echter wil ik meer met meubels werken. Maar er is dus geen sprake van een nieuw bedrijf er is sprake van iets wat ik erg leuk vind om te doen verder uit te breiden maar dan met de juiste machines en al doende leren.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Doe ik alleen met accu gereedschap, omdat ik geen verschillende accu's en laders wil hebben.
Maar voor alles wat een snoer heeft, ga ik voor het beste product. En dat is bijna voor elke machine een ander merk. Een fabrikant is soms zeer succesvol in 'n bepaald product. Bijvoorbeeld een perfecte zaag, maar verder allemaal kl*te boormachines.
Eens en idd. Het lastige in dit verhaal is dat ik echt nergens iets kan vinden over alle machines die ik hier gepost hebt. Heel internet al afgestruind maar nergens een echte review over JET, Hamer of Robland. Alleen de goedkopere machines. Dat maakt de keuze nog moeilijker.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Beste mede forum lezers. Nog even voor de duidelijkheid ik wil ruwe balken hout kopen van 250x250 deze worden op maat gekapt op de benodigd maat dan door de lintzaag heen voor de juiste dikte planken zeg 250x40 dan door de vlaktebank en dan door de verdikte bank en dan zijn deze machines te ligt ervoor ???? Graag meer uitleg want welke machines zijn er benodigd dan om planken van maximaal 300x50 te verdikken te vlakken ?
Voor het verzagen heb je zware lintzaag nodig, daarbij vraag ik me af hoe je dat met drogen precies voor je ziet? Ga je nat hout verzagen en dan zelf drogen? Gedroogt zijn dergelijke maten nauwelijks te vinden.
Schaven van 300 breed is best zwaar, maar niet onmogelijk op de schaafbanken mits met beleid en je over de nodige kracht beschikt. Het scheelt je wel een sportschoolabbo als je het regelmatig doet...😁
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Voor het verzagen heb je zware lintzaag nodig, daarbij vraag ik me af hoe je dat met drogen precies voor je ziet? Ga je nat hout verzagen en dan zelf drogen? Gedroogt zijn dergelijke maten nauwelijks te vinden.
Schaven van 300 breed is best zwaar, maar niet onmogelijk op de schaafbanken mits met beleid en je over de nodige kracht beschikt. Het scheelt je wel een sportschoolabbo als je het regelmatig doet...😁
Ja dat zeker en dat is nu al hoor met al dat kozijn hout en volhouten deuren 🤪. Nee ik zal meer planken door de vlak verdikte bank heen halen. Maar mocht het aanslaan zeg maar wil ik wel de mogelijkheid houden om wel balken van dat formaat te zagen. Maar ik maak ook bedden en bestel nu al het hout op maar en deze bedden worden van vuren gemaakt dus gedroogd vuren balken zijn dan wel weer interessant zeg maar. Dus vandaar. Maar mocht ik uiteindelijk geen lintzaag nodig hebben dan scheelt dat weer een hoop.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Ja dat zeker en dat is nu al hoor met al dat kozijn hout en volhouten deuren 🤪. Nee ik zal meer planken door de vlak verdikte bank heen halen. Maar mocht het aanslaan zeg maar wil ik wel de mogelijkheid houden om wel balken van dat formaat te zagen. Maar ik maak ook bedden en bestel nu al het hout op maar en deze bedden worden van vuren gemaakt dus gedroogd vuren balken zijn dan wel weer interessant zeg maar. Dus vandaar. Maar mocht ik uiteindelijk geen lintzaag nodig hebben dan scheelt dat weer een hoop.
Ik zou eerst een goede en zo zwaar mogelijke schaafbank kopen, verzagen doen anderen snellen en die 100 euro per m3 gaat je daarbij de kop niet kosten.
Met sneller en zuiverder schaven verdien je dat meer dan terug...
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Ik zou eerst een goede en zo zwaar mogelijke schaafbank kopen, verzagen doen anderen snellen en die 100 euro per m3 gaat je daarbij de kop niet kosten.
Met sneller en zuiverder schaven verdien je dat meer dan terug...
Helder en idd. Dat zou betekenen dat ik geld over hou voor een zwaardere vlak verdikte bank. Heb jij nog advies daarin ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste collega's,
in dit draadje gaat het best snel
als jordi enkel nieuwe machines wil & van dezelfde leverancier & op termijn grotere machines van hetzelfde merk wil kopen, dan zie ik in mijn horizon robland of scm of hammer/felder
gelieve aan te vullen
heeft jordi met machines van dat formaat geen of weinig ervaring, dan zou een bezoekje aan een collega die deze staan heeft, nuttig zijn
helaas woon ik niet tegen rijswijk
het is ook aan jordi om de optelsom te maken zodat hij weet of hij binnen zijn budget blijft
tijd brengt raad
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
beste collega's,
in dit draadje gaat het best snel
als jordi enkel nieuwe machines wil & van dezelfde leverancier & op termijn grotere machines van hetzelfde merk wil kopen, dan zie ik in mijn horizon robland of scm of hammer/felder
gelieve aan te vullen
heeft jordi met machines van dat formaat geen of weinig ervaring, dan zou een bezoekje aan een collega die deze staan heeft, nuttig zijn
helaas woon ik niet tegen rijswijk
het is ook aan jordi om de optelsom te maken zodat hij weet of hij binnen zijn budget blijft
tijd brengt raad
Beste ik kom graag een x langs hoor. Dat is voor mij geen probleem. En ik wil een Hammer of een JET aanschaffen alleen word er gezegd dat deze geen hardhouten planken van 300x50 aan kunnen. Dus bij mij slaat te twijfel toe van hoe of wat. En dan bedoel ik met de huidige keuze zeg maar. Maar stuur me maar een pb dan kom ik zeker een x langs 👍💪
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
beide zijn aardig zwaar zoals ik lees, gemiddeld tussen de 230 en 270 kilo
ja, als je hout wil verwerken waartegen je 'U' zegt, dan heb je machines nodig waartegen je 'U' zegt
lang geleden was mijn 2de machine een scheppach vlak&vandikte
op zich een goede kwaliteits-prijs-verhouding
wanneer ik er een grote balk doorstak, hing die niet aan de machine vast, maar pakte die de machine mee
de robland-combinatie die later binnenstond, woog 400 kg
die had met zo'n balk geen moeite
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
ja, als je hout wil verwerken waartegen je 'U' zegt, dan heb je machines nodig waartegen je 'U' zegt
lang geleden was mijn 2de machine een scheppach vlak&vandikte
op zich een goede kwaliteits-prijs-verhouding
wanneer ik er een grote balk doorstak, hing die niet aan de machine vast, maar pakte die de machine mee
de robland-combinatie die later binnenstond, woog 400 kg
die had met zo'n balk geen moeite
De tandjes. Dat is een aardig gewicht. Maar de balken daar ben ik al vanaf dat word hem idd niet. Ik hou het bij planken en die redelijk op maat laten zagen door de houthandel en zelf verder afwerken en op maat maken. Dus uiteindelijk maximaal om hardhouten planken van 300x50 mm. Nu nog de machine ervoor vinden die dat aankan 👍💪
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Kende ik nog niet. Zou ik me voor moeten schamen. Maken mooi spul met goede recensies.
En worden ook nog eens vlakbij gemaakt. Bij onze zuiderbuurtjes! (y)
Ik ook niet inmiddels gevonden, en een mail gestuurd voor een prijs. Alleen wat mij opvalt is dat de Robland, Hammer en de Jet allemaal rond de 3 pk zitten op 230. Pas bij 400 volt is het echte verschil. Dan is de Robland 5 pk. Dus voor mij omdat ik alleen 230 volt aansluiting heb. Maakt het geen verschil tenminste zo lees ik het dan. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.