Hulp nodig bij keuze

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Hou er dan wel rekening mee, dat zulke dikke balken meestal winddroog zijn. Ze zullen dus na het zagen nog een x aantal maanden/jaren moeten drogen, voordat je ze kan gebruiken voor meubels binnenshuis. Het lijkt dan wel goedkoper, maar op het eind ben je denk ik goedkoper uit om hout redelijk op maat te halen. Ruw gedroogd (rond de 10 procent) hout is dan een goedkopere optie voor je denk ik. Of je moet veel geduld hebben ;)
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Dit wil ik gaan bewerken en tot meubels maken. Misschien dat het zo beter is. En als ik een x een eiken houten balk kan kopen laten drogen maar wel dat ik deze kan bewerken zeg maar. Maar ik begrijp dus dat de machines te ligt zijn ? Welk raden jullie dan aan ?
 

Bijlagen

  • 5250BA71-9E90-4397-A98D-AFD39DDAFB9D.png
    5250BA71-9E90-4397-A98D-AFD39DDAFB9D.png
    1,9 MB · Weergaven: 30

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Met zo’n Jet of Hammer kom je er ook wel, maar je hebt meer gangen nodig. En tijd is geld, als het je je boterham er mee moet verdienen. Juist in het hogere segment zal je makkelijker een occasion vinden.
 

Wim_1945

Nieuw lid
3 mrt 2017
17
1
Booischot, Belgium
Ik heb de Robland NXSD 310 - 400V met Tersa as en ben er zeer tevreden van, zware eiken boolplanken zijn geen enkel probleem.
Hieronder de prijzen:

Robland NXSD310 400volt 2350

Tersa schaafas 230,-

Langgatboor met klem 500,-

Handwiel met klok 205,-

Wielstel 155,-

Afzuiger 2pk 349,-

Afzuigslang 3 meter 45,-

====

Totaal 3834,-

Totaal netto 3700,- ex btw thuis bezorgd in Belgie
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelman

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Dus om planken te schaven en verdikken van 300x40 zijn deze machines te licht ??? Welke adviseer je dan ?
Het gaat hem niet zo zeer over de dikte.
planken, ze zijn natuurlijk heel zwaar , maar het is de breedte die telt.
Een halve millimeter is een absoluut minimum dat je moet kunnen afnemen, anders laat de doorvoerrol sporen achter.
Om een halve millimeter af te nemen is drie pk zeer weinig en het gewicht van de machine zorgt ook niet voor voldoende stabiliteit.
Wat je wel kan doen is een oude Danckaert, in gietijzer , zoeken, aangedreven met platte riemen en een zwevende motor op 240 , 3 pk.
Dat kan heel veel helpen
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Helder maar ik wil dus geen tweedehandse. Dan blijft er niks anders op dan dit niet te gaan doen. Helaas maar ik ga geen 4500 euro uitgeven aan machines als ik geen planken kan bewerken en ik ga ook geen 10000 euro uitgeven aan machines en over 3 maanden denken van hmmm dit is het toch niet. Dan maar weer verder met wat ik nu doe.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Ik heb de Robland NXSD 310 - 400V met Tersa as en ben er zeer tevreden van, zware eiken boolplanken zijn geen enkel probleem.
Hieronder de prijzen:

Robland NXSD310 400volt 2350

Tersa schaafas 230,-

Langgatboor met klem 500,-

Handwiel met klok 205,-

Wielstel 155,-

Afzuiger 2pk 349,-

Afzuigslang 3 meter 45,-

====

Totaal 3834,-

Totaal netto 3700,- ex btw thuis bezorgd in Belgie
Kan geen 400 volt nemen.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Met zo’n Jet of Hammer kom je er ook wel, maar je hebt meer gangen nodig. En tijd is geld, als het je je boterham er mee moet verdienen. Juist in het hogere segment zal je makkelijker een occasion vinden.
Helder dan houdt het op. Een tweedehands machine zal ik nooit doen. Beetje zonde ok risico te lopen voor 4500 zonder enige garantie
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Helder dan houdt het op. Een tweedehands machine zal ik nooit doen. Beetje zonde ok risico te lopen voor 4500 zonder enige garantie
Voor iemand die al in het vak zit is garantie geen ver.plichting.
Die Danckaert hebben geen garantie nodig om dat ze onverslijtbaar zijn.
En mochten er problemen mee zijn die merk je direct wanneer ze hem opstarten.
Voor 750 lever ik je hem compleet.
Afhankelijk van waar je woont nog installatie kosten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
Je kan best eerst even alles op een rijtje zetten. Beperkingen die de werkplaats meebrengen en wat je precies wil gaan maken. Een werkplaats van 25 m2 is niet groot. Een werkbank, enkele machines, wat voorraad en het staat al aardig vol. In die werkplaats wil je dan ook nog kasten, bedden en tafels gaan maken. De afgewerkte meubels moeten er dus ook nog bij. Dan blijft er maar heel weinig ruimte meer over. Je moet er ook rekening mee houden dat je voor en achter de machine minstens evenveel plaats nodig hebt als de lengte van de werkstukken, tenzij je naar buiten kan. Maar (gedeeltelijk) buiten werken is als pro niet ideaal want dan kan je niet werken als het het slecht weer is. Kleine meubels en dergelijke gaan prima lukken in die werkplaats en de machines die je daar voor nodig hebt zullen er prima in passen.
Drie pk (of twee Kw) motorvermogen voor een vlakbank is al aardig wat. Het gaat wat trager en de afname zal maar enkele mm zijn (maar in ieder geval meer dan 0,5), maar voor kleine werkstukken is dat prima te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beste mede forum lezers. Nog even voor de duidelijkheid ik wil ruwe balken hout kopen van 250x250 deze worden op maat gekapt op de benodigd maat dan door de lintzaag heen voor de juiste dikte planken zeg 250x40 dan door de vlaktebank en dan door de verdikte bank en dan zijn deze machines te ligt ervoor ????
in herhaling val ik zeker, maar mogelijks is het nodig
als je planken van 40 dik wilt hebben, dan koop je daar investering-verantwoord op korte termijn geen lintzaag voor, tenzij je die reeds staan hebt
bijkomende reden is dat je bij een balk van 250x250 veel meer kans op windscheuren hebt + de onzekerheid over het doorgemaakte droogproces
koop dus planken van 2 duim dik
dan zie je direct hoe de barsten zitten + spaar je de nieuwe lintzaag uit
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en McTucker

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
Je kan best eerst even alles op een rijtje zetten. Beperkingen die de werkplaats meebrengen en wat je precies wil gaan maken. Een werkplaats van 25 m2 is niet groot. Een werkbank, enkele machines, wat voorraad en het staat al aardig vol. In die werkplaats wil je dan ook nog kasten, bedden en tafels gaan maken. De afgewerkte meubels moeten er dus ook nog bij. Dan blijft er maar heel weinig ruimte meer over. Je moet er ook rekening mee houden dat je voor en achter de machine minstens evenveel plaats nodig hebt als de lengte van de werkstukken, tenzij je naar buiten kan. Maar (gedeeltelijk) buiten werken is als pro niet ideaal want dan kan je niet werken als het het slecht weer is. Kleine meubels en dergelijke gaan prima lukken in die werkplaats en de machines die je daar voor nodig hebt zullen er prima in passen.
Drie pk (of twee Kw) motorvermogen voor een vlakbank is al aardig wat. Het gaat wat trager en de afname zal maar enkele mm zijn (maar in ieder geval meer dan 0,5), maar voor kleine werkstukken is dat prima te doen.
Ik begrijp je volledig, en ik ga maar 1 ding tegelijk maken dan pas als die weg is de volgende en als het goed gaat dan intern verhuizen naar 48 of 60 m2 die mogelijkheid is er wel ik wil alleen eerst kijken of het gaat. Zelf nog nooit met een vlak verdikte bank gewerkt ik denk dat ik de minste ervaringen hier heb. Echter weet ik wel wat ik kan en wat ik al gemaakt heb met de gereedschappen ( Festool ) die ik nu heb. Ik heb de laatste paar maanden de vraag gekregen van diverse mensen om een meubel te maken, daarmee begonnen met tafels te maken en ik merk dat ik meer kan doen zeg maar. Ik wil absoluut geen machines aanschaffen om te starten die ik straks aan de straat stenen niet kwijt kan. En ik verwacht wel meer werk daaruit maar ik wil ook weer niet te groot worden. Dit is meer een aanvulling op mijn bestaande werk en ik heb circa 1 week verspreid per maand over zeg maar. In deze periode wil ik dus meubels maken. Buiten dit om wil en hou ik gewoon van kwaliteit machines dus haaks moet echt haaks zijn. Dat ik niet direct 3 mm eraf kan schaven prima, doe ik met de schaaf van Festool ook niet. Mm per mm. Dus als ik de plank er 3 x erdoor heen moet halen prima. Ik wil voor nu machines hebben met bon en garantie en services hebben dat zodra ik wel meer werk krijg en grotere machines moet aanschaffen en een grotere ruimte heb, dat ik voor de huidige machines ook nog een leuke prijs krijg. Tweedehands is mij al zoveel aangeboden, alleen zonder garantie, vraag is of de onderdelen nog te krijgen zijn en raak ik ze straks nog wel kwijt indien nodig. Dus nee een tweedehands machine zal ik nooit kopen. Dan liever kleiner starten en langszaam aan groeien en dan door pakken.
 

Jordi78

Actieve deelnemer
1 nov 2020
41
0
Rijswijk
in herhaling val ik zeker, maar mogelijks is het nodig
als je planken van 40 dik wilt hebben, dan koop je daar investering-verantwoord op korte termijn geen lintzaag voor, tenzij je die reeds staan hebt
bijkomende reden is dat je bij een balk van 250x250 veel meer kans op windscheuren hebt + de onzekerheid over het doorgemaakte droogproces
koop dus planken van 2 duim dik
dan zie je direct hoe de barsten zitten + spaar je de nieuwe lintzaag uit
Kijk daar kan ik wat mee, maar dan een vraag een plank van 5 dik zal toch door de lintzaag moeten of kan ik met deze machines met meerdere keren erdoor heen halen van beide kanten 0,5 mm eraf halen ? Ben een totale leek en beginneling op het gebied van deze machines. Dus vergeef mij als ik dom over kom of me vraag herhaal zeg maar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.