Houtsnijden, mijn passie.

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Hoi Basswood, welkom op het forum. Ik zou zelf niet zo 123 weten waar je specifiek Amerikaans linde hout kan kopen. Maar er zijn wel een paar winkels waar ze lindehout specifiek voor houtsnijders verkopen, dat is ook prima lindehout. Ik haal het zelf bij de beeldhouwwinkel met vestigingen in o.a. Den Haag en Zutphen (niet echt in jouw buurt). Daar loop ik binnen, bekijk de stapel en pak er een paar mooie mee. Ze kunnen ook versturen overigens. Maar er zijn vast wat beeldhouwwinkels / hobbywinkels / fijnhout winkels bij jou in de buurt die dit hebben of voor je kunnen leveren. Bij Aduis kan je bv ook Lindehout online bestellen, en zo zijn er nog wel meer.

Ik zou me niet specifiek blind staren op het type lindehout, lijkt me dat als een houtsnijwinkel het met dit doel verkoopt, je er prima mee uit de voeten kan. Succes!
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Dank je wel voor je reactie. Ik heb laats wat lindehout gekocht maar dat is me nog iets te hard en best lastig om te snijden. Als ik de filmpjes op youtube bekijk van Doug Linker en Kevin Coates dan lijkt het wel of het hout van hun veel zachter is, of wellicht gebruiken ze wat betere messen. Toch jammer dat de betere messen bv. Drake, OCC en Helvie niet in Europa leverbaar zijn, en dat we het hier moeten doen met Beavercraft, Flexcut of Pfeil gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Ik snap je helemaal, ik had ook dat gevoel. Ik kan me herinneren dat Doug Linker een keer een video heeft gemaakt waarin hij het 1 en ander uitlegt over het hout dat hij gebruikt. Wat me is bijgebleven is dat hij voor zijn video's echt zacht hout gebruikt om de video ook wat korter te laten duren, ik denk dat hij daar specifiek hout op selecteert. Het nadeel van dat hout is dat het sneller butst, breekt en minder fijn detail aankan. Daarnaast zijn zijn messen volgens mij echt scheerscherp, lijkt mij toch ook echt wel met ons Europese gereedschap mogelijk, gewoon vaak stroppen :) Ik heb hier een mora mes en een stuk linden, daar snij ik met gemak een flinke hap uit. Daarnaast hebben zij natuurlijk een uitzonderlijke techniek, ik denk dat er best wat details zijn die je in een video niet zo snel ziet, de hoek van het mes, de snij beweging van het mes en de kracht die hij slim uitoefent door hefboom beweging, richting van het hout, etc. Allemaal ervaring wat ik zelf overigens ook nog moet opdoen.

Ik zou zeggen, gewoon lekker beginnen, hou je mes scherp, zorg voor snijhandschoenen / bescherming. Heb ik te weinig gebruikt in het begin. Ik begon trouwens regelmatig met simpele takken, sneed daar paddestoeltjes, eikeltjes, uiltjes en dergelijke uit. Op het moment richt ik me wat meer op lepels en spatels uit vers hout. Ik prepareer mijn hout dan met een bijl, want anders ben ik 8 uur met een lepel bezig en zijn mijn handen compleet beurs haha.
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Inderdaad, hij heeft natuurlijk al vele jaren ervaring de juiste techniek, prima gereedschap en het juiste hout. Dit alles maakt dat het er in de filmpjes heel gemakkelijk uitziet, wat niet is kom ik er door het nu zelf te doen achter. Het lepelsnijden van vers hout, doe ik nu ongeveer 1,5 jaar en dat gaat me (al zeg ik het zelf) best goed af, maar ook hier ben ik achter gekomen dat goed gereedschap heel veel verschik uitmaakt. Een goed bijltje, ik heb er een van Woodtools (Robin Wood) is het begin om de ruwe lepel vorm te geven . Verder ben ik begonnen. met en sloyd mes van Mora (Mora 106) wat een prima mes is. Maar toen ik een sloyd mes van Adam Ashworth had besteld merkte ik het verschil tussen. een goed mes en een TOP! mes. Ook met lepelmessen ben ik begonnen met die van Mora, maar toen ik met de lepelmessen van Woodtools ging werken, ging het allemaal zoveel gemakkelijker én het resultaat was fraaier. Kortom ik merkte gelijk dat goed gereedschap toch wel een verschil maakt. Vandaar dat ik het jammer vindt dat je voor goed 'whittling' gereedschap (Drake, Helvie of OCC) gelijk iets helemaal uit Amerika, of Canada moet laten komen. En ik weet inmiddels wat dat kost wat het mes van Ashworth kwam uit Australie en koste een 'rib uit mijn lijf' Voor het fijne werk waar ik dus nu mee bezig ben werk ik met messen van Flexcut, maar heb het idee dat ik ze nu scherp genoeg kan krijgen, én vanmiddag zat er een lemmet los! in een mes dat ik twee weken geleden besteld heb waardoor ik gruwelijk in mijn vinger gesneden heb (idd handschoen aandoen, ik weet het hahaha). Maar ik blijf oefenen, maar als ik de kans krijg om andere mes(sen) op de kop te tikken tegen een schappelijke prijs dan stap ik met veel plezier over.

P.s. vers berkenhout gaat prima, maar ik heb nu een paar stukken kersenhout, en daar kun je toch fraai getekende lepels van snijden, echt heel fraai!

Veel (lepel) snijplezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Wat leuk om te lezen! Maar dan ben je al veel ervarener dan ik uit je post haalde en loop je met lepelsnijden toch echt wat voor op mij :) Ik ben al een poos blij met mijn mora, maar misschien moet ik dan ook echt iets anders een keer erbij proberen. Ik heb zelf ook wel een keer op etsy gekeken naar een ijzersmit, kwam vonkenstaal tegen die ook hout snij messen maakt, maar de vorm van het mes op zijn site maakte met twijfelen of het geschikt is voor lepels. Asworth ook al eerder naar gekeken, maar haakte toch een beetje af op Australie afstand / shipping costs.. ik heb zelf een beavercraft set (beetje hetzelfde als flexcut), maar ook bij mij komt het lemmet los, heel apart. Toch besteld bij baptist..

Kersen wil ik ook graag proberen, maar nog niet op mijn pad gekomen. Heb wel het e.e.a. uit pruim gesneden, ook erg mooi hout. Vond het wel erg hard, maar dat maakte dan ook wel weer dat het resultaat erg mooi ook qua tekening is. Bedankt voor je tips in elk geval :D
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Toch jammer dat de betere messen bv. Drake, OCC en Helvie niet in Europa leverbaar zijn, en dat we het hier moeten doen met Beavercraft, Flexcut of Pfeil gereedschap.
Het is een beetje van " achter mijn oren krabben " als ik dit lees
Wereldwijd is Pfeil toch wel echt gekend als een A- merk. En zoveel A-merken met een volledig gamma aan gutsen en (ook messen hebbende) zijn er niet. Voor zover ik weet allemaal uit the UK, Duitsland , Zwitserland, Oostenrijk.
De Spaanse en de Franse merken hielden op te bestaan.
Ik zie geen Amerikaanse of Canadese A - merken op de wereldmarkt. Indien er zouden bestaan, lees ik het graag

En als ik die gutsen van OCC gutsen bekijk dan zie ik zoiets als Flexcut gutsen, uit een plaatje gestamd.

Hebben jullie die ooit op de werkbank van bij professionele houtsnijders gezien? Ik niet.

Kunnen die de echte , professionele, traditionele gerenommeerde , gesmede, gereedschappen proberen te evenaren? Neen

Hun gutsen zeggen niets rechtstreeks over de kwaliteit van hun messen, wel over het segment van de markt ze willen bedienen.

Laat jullie niet meeslepen door marketing, en betaalde YouTube helden die zich tot de beginners richten.

Een link over ervaringen met gereedschap, misschien ook interessant.

Welke houtsnij messen?

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Twijfel niet aan je gereedschap. Dat is kwalitatief goed. Slijpen is een ding en echt vlijmscherp is toch een kunst. Het duurt gewoon een tijd voor je het onder de knie hebt.
Dit is exact ook wat er eerst in mij opkwam. Naast het vlijmscherp krijgen is ook de volledige geometrie, vorm, van de vouwen (en snede ) van belang.

Indien men niet door ons lindehout geraakt zal men waarschijnlijk, ook niet door de Amerikaanse geraken: gewoon niet scherp, geen juiste geometrie, of een groot gebrek aan techniek.

Groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Wim Kluck

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
TOPPIE! ik ben ook bezig van die kleine poppetjes te maken. Erg leuk om te doen, en met wat oefening en wat pleisters snel een aardig resultaat. Ik ben er wel achter dat een scherp mes erg belangrijk is. Dus stroppen, stroppen en nog eens stroppen. Veel snijplezier
 

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Ik heb gelukkig nog weinig pleisters hoeven plakken. Gebruik ook regelmatig snijhandschoenen. Fijner om zonder te doen maar je voorkomt wel het een en ander.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Wat mijn ervaring inmiddels is, is dat de mesjes die je koopt als scherp zeker nog niet op zijn scherpst zijn. Met wat time, love and care in de vorm van wetsteen en strop zijn ze meestal nog scherper te krijgen. En dat is dan net het verschil tussen snijden en verdomd goed snijden.
Ik wet messen en beitels meestal met een Coticule en gutsen vaak ook met Arkansas steentjes. Daarna nog ff polijsten met een strop of viltschijf en het is weer goed scherp.

De poppetjes die ik naar voorbeeld van Doug Linker heb gesneden zijn stuk voor stuk met een flexcut mesje gedaan. Prima mesje.....mits scherp. Zelfde geldt voor een Beavercraft mesje wat ik heb. Was uit het doosje ook zo scherp als een oude klomp.

Maar ja, ik zoek ook naar het ultieme mesje..... het ideale aantal mesjes wat je hebt = het huidige aantal mesjes +1.
Zodra ik meer tijd heb wil ik ook zeker zelf wat messen maken aangezien ik ook graag wat smeed en ik ook een paar draaibeitels heb gemaakt die prima voldoen.
 
Laatst bewerkt:

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
idd scherpe mesjes is erg belangrijk. Zelf snij ik momenteel ook de poppetjes van Doug Linker ook met een Flexcut mes nr. 13. Het gaat wel mits goed scherp. Maar zelf gebruikt hij altijd de messen van OCC, Drake of zijn favoriete mes het Helvie 1 3/4 mes. Ik zou graag ook eens een van deze drie mesjes aanschaffen om het verschil te ervaren met de Flexcut of Beavercraft mesjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.