Houtsnijden, mijn passie.

AnitaVvG

Nieuw lid
28 aug 2022
13
23
Drenthe
Hallo, mijn eerste bericht. Dit forum net gevonden en gelijk aangemeld.
Ik ben Anita, en sinds een jaar of 4 is houtsnijden mijn passie.
Ik ben ooit begonnen met een oud zakmes van mijn vader en een takje uit de tuin. Super relaxed werd ik daar van. Gelijk alle info gezocht over houtsnijden. En sindsdien zijn er niet veel dagen geweest, dat ik niet heb houtgesneden.
Ben nu vooral even bezig met het uitvogelen hoe het op dit forum allemaal werkt. 😊
 

AnitaVvG

Nieuw lid
28 aug 2022
13
23
Drenthe
Welkom Anita,

Prachtige poppetjes heb je gesneden. Kun je er iets meer over vertellen ?, Uit welk hout en met welk mes ?. Heb je ze zelf ontworpen of zijn ze naar een voorbeeld gemaakt.

Groet Edwin.
Hi! 👋
Ik snij mijn figuurtjes uit lindehout.
Grotere figuurtjes snijd ik uit het American basswood.
En qua mes heb ik ruime keuze.
Net waar ik dat moment zin aan heb om mee te snijden.
Flexcut, Helvie, Drake, Harley Refsal, Morakniv, OCCT enz.
Ik snij ook enorm graag met zakmessen.

Ik ben begonnen met het kijken naar Doug Linker, op YouTube. Maar gaande weg heb ik mijn eigen manier en ontwerp gecreëerd. Dat ging eigenlijk vanzelf. 😊
 

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Dit zijn mijn laatste figuurtjes die ik heb gesneden. Ben nu bezig met 2 nieuwe.

Leuke, gedetailleerde figuurtjes Anita! Ik ben net pas begonnen met houtsnijden en merk dat details nog erg lastig zijn. Tot dusver met 3 werkjes bezig, waarbij enkel de vorm van belang is. Het vergt best wat tijd lijkt me om de fijne greepjes te leren.
Houtsnijden maakt je inderdaad enorm relaxed. Je kunt je er echt in verliezen😬
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Leuk om te lezen. Het je relaxed voelen tijdens snijden herken ik. Ik ben sinds oktober 2021 bezig. Veel naar YouTube gekeken. Wat mij niet lukt is om de messen zo scherp te krijgen als op de filmpjes. Daar snijden ze hout net zoals een aardappel geschild wordt. Natuurlijk heb ik wetsteen en leren strops en informeer je bij de winkel. Ik snij met flex cut en morakniv. Zou graag leren ze nog scherper te krijgen.
 

Bijlagen

  • 20220416_104253.jpg
    20220416_104253.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 170
  • 20220416_104240.jpg
    20220416_104240.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 128

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
het ene hout is het andere niet.
en de techniek en de kracht in je vingers is ook iets dat even duurdt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Welkom. Je houtsnijwerk vind ik mooi. Iets grover dat spreekt mij wel aan geeft wat meer karakter.
Er zijn inmiddels wel wat meer houtsnijders actief dan vroeger.
Een lid maakt echt priegelwerk. Kijk maar eens naar de bijdrage van Meron. Hij staat ook ik de eerste uitgave van het huisblad van Baptist.
Sorry voor alle artiesten op het forum die ik vergeet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman en jaap

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Dank voor jullie reacties. Ik heb tot nu toe met 1 houtsoort gewerkt. Linde. Mijn messen gekocht bij Baptist. Ook advies gevraagd. Cursussen leren slijpen zijn er niet. Proefondervindelijk ervaren is het advies. Dus ik blijf proberen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Een kleine zoektocht op het www leverde vele slijpcursussen op. Ja meestal voor keukenmessen maar ze kunnen op zón cursus ook het slijpen van kleine messen uitleggen.
Het allerbelangrijkst is dat je de braam moet voelen en dan pas overgaan naar een fijnere steen.
 
Welkom Wim,

Prachtig jouw houtsnijwerken. Kun je vertellen waarmee jij ze verft en hoe groot (klein ) ze zijn.
Ook ik kan het hout wat ik snij , nooit zo snijden als in sommige filmpjes op YouTube.

Ik denk ook niet dat het aan de scherpte van het gereedschap ligt maar aan het soort hout wat wordt gebruikt.
Ooit het ik enkele werkstukken gesneden in bast van Acacia. Dit snijdt heerlijk maar........... Het is geen hout.

Groet Edwin.
 

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Hoi Edwin, leuk om je bericht te lezen. Ik verf met een heel goedkoop setje acryl verf. Droogt snel en soms help ik met een föhn. Dat zal ook zeker strakker kunnen. Vaak als laatste een beetje blanke was. Ik gebruik zoals eerder aangegeven Lindehout. Dit wordt volgens mij het meeste gebruikt. Ik snij nu een maandje of 7. Ik moet mijn werk ook niet vergelijken met mensen die al jaren snijden. Ben nu met giraffe bezig. Ook van YouTube. Mijn vrouw vindt hem veel op een koe lijken. Ook goed. Mvg, Wim
 

Bijlagen

  • 20221018_171658.jpg
    20221018_171658.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 91
  • 20221018_171641.jpg
    20221018_171641.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 145
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Ik wilde bij Baptist in Arnhem meedoen aan cursus houtsnijden. Ik was toen echter verhinderd en heb afgelopen vrijdag meegedaan aan cursus figuurzagen. Hier kon je treintje maken. Leuk om te doen, maar ik vind houtsnijden net iets leuker. Mvg Wim
 

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Die beren komen ook van YouTube, van Doug Linker. Deze heb ik na het snijden wel veel geschuurd, maar dat doe ik steeds minder. Het snijden zelf vind ik het leukst.
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Hallo, mijn eerste bericht. Dit forum net gevonden en gelijk aangemeld.
Ik ben Anita, en sinds een jaar of 4 is houtsnijden mijn passie.
Ik ben ooit begonnen met een oud zakmes van mijn vader en een takje uit de tuin. Super relaxed werd ik daar van. Gelijk alle info gezocht over houtsnijden. En sindsdien zijn er niet veel dagen geweest, dat ik niet heb houtgesneden.
Ben nu vooral even bezig met het uitvogelen hoe het op dit forum allemaal werkt. 😊
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Hi Anita,

Ik ben kort geleden met houtsnijden begonnen en probeer nu m.b.v. de filmjes van Kevin Coates en Doug Linker me de techniek eigen te maken. Maar het valt nog niet mee. Nu probeer ik aan Amerikaans lindehout te komen omdat dat schijnbaar zachter en daardoor beter te bewerken is, kun jij mij vertellen waar ik Amerikaans linde houten balkjes kan kopen? Alvast dank 'Basswood'
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.