Houtsnijden, mijn passie.

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Ziet er goed uit. Goed van je dat je er wat tijd en moeite in gestoken hebt om er een scherp mes van te maken. Er gaat niet boven een scherp mes. Ik ben ben benieuwd wat je ervaring met het mes is als je je eerste projectje gemaakt hebt. Het lemmet is vrij dun en mijn ervaring was dat ik het gevoel daardoor kreeg dat ik er wat minder controle over had, maar goed iedereen heeft zo zijn voorkeur. Veel snijplezier en laat maar weten wat jou ervaring is.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ziet er goed uit. Goed van je dat je er wat tijd en moeite in gestoken hebt om er een scherp mes van te maken. Er gaat niet boven een scherp mes. Ik ben ben benieuwd wat je ervaring met het mes is als je je eerste projectje gemaakt hebt. Het lemmet is vrij dun en mijn ervaring was dat ik het gevoel daardoor kreeg dat ik er wat minder controle over had, maar goed iedereen heeft zo zijn voorkeur. Veel snijplezier en laat maar weten wat jou ervaring is.
Nou..... Mijn persoonlijke mening over het Pfeil Rozenmes....
Zoals gezegd is het mes na wat slijp en polijstwerk vlijmscherp te krijgen, hetgeen wel nodig is want uit de doos is het maar lala..
Ik heb er twee projectjes mee gesneden ( Wizzard en Man on the Moon van Doug Linker) en dat ging uitstekend. Het mesje snijdt als een tierelier en in mijn beleving beter dan mijn Flexcutjes.... Of mag ik dat zo niet zeggen?
Enniewee, voor wat jij zei over het gebrek aan controle over het mesje; Wat mij betreft is dat te wijten aan het iele heft. Tenminste... het heft van een `flexcut ligt voor mij veel prettiger in de hand dan het rozenmes. Wellicht ook omdat het rozenmes van Pfeil meer is bedoeld als kerfsnijmes dan een whittling mes.
Het mes op zich komt misschien wat dun over als je Flexcut bent gewend, maar dat komt denk ik omdat dit vlek is geslepen terwijl de Flexcut een bevel heeft. In elk geval is de dikte van de rug van het Pfeil mes iets dikker dan dat van Flexcut.
Ik zat eraan te denken om het mesje uit het Pfeil heft te halen en het in een soort van Flexcut model heft te zetten om te kijken wat dat zou brengen, maar toen zag ik het " Canard" model van Pfeil, en dat heeft een dergelijk heft, dus wat is wijsheid? Misschien maar eens eentje bestellen om te zien wat dat is....
Vooralsnog voldoet het Pfeil rozenmes uitstekend, maar customisen kan altijd toch?
 
Laatst bewerkt:

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
idd belangrijk om gereedschap te gebruiken wat je past en waar je je prettig bij voelt. Ik ben begonnen met het rozenmes waarbij zoals ik al zei snel het puntje afbrak, toen een Beavermes maar daar kon ik niet mee door het hout komen, en daar door voelde ik me niet zeker en heb me toen ook twee keer fiks gesneden. Toen messen besteld van Flexcut, ook omdat de messen van OCC, Drake en zeker Helvie moeilijk aan te komen is. Ging op zich wel goed, maar toch iets geprobeert, nm. het aan laten passen van een Mora 122 mes. En nu heb ik iets waar ik me prettig bij voel, vlijmscherp stevig mes, scherp puntje en goed te stroppen om het scherp te houden. Dus je ziet het was voor mij ook een zoektocht om uiteindelijk iets te vinden wat bij mij past. Succes met het vinden van het voor jou perfecte mes.
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Hi Vurenhout,

Ziet er goed uit, is het inderdaad gesneden uit vurenhout of heb je een andere houtsoort gebruikt?
Wel gaaf om zo'n eekhoorn te snijden, en het resultaat is ook wel fraai. Hou ga je hem afwerken, of laat je hem zo? Ben benieuwd naar je volgende projecten.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hi Vurenhout,

Ziet er goed uit, is het inderdaad gesneden uit vurenhout of heb je een andere houtsoort gebruikt?
Wel gaaf om zo'n eekhoorn te snijden, en het resultaat is ook wel fraai. Hou ga je hem afwerken, of laat je hem zo? Ben benieuwd naar je volgende projecten.
Het is Lindenhout en nu is ie af (zie foto).
In de Lijnolie gezet en een paar zwarte oogjes.
Het moet ergens buiten komen bij een kennis die helemaal in de Eekhoorn stijl is.
20230403_071258.jpg
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Mooi man, idd lindehout is prima om houtsnijwerkjes te maken, ik gebruik het zelf ook. Hoewel ik laatst op zoek ben geweest naar Jelutong hout, schijnt nog zachter te zijn als lindehout waardoor het nog iets makkelijker te snijden is. Maar het is een Maleisische tropische houtsoort die niet te krijgen is, tenminste ik heb nergens iets kunnen vinden. Maar goed lindehout is ook prima om mooie resultaten te krijgen, zie de eekhoorn van je. TOP! Hieronder een greep wat ik zoal maak, met behulp van. de youtube tutorials van Ddalo, want zonder voorbeeld lukt het me niet.
 

Bijlagen

  • IMG-20230328-WA0002.jpeg
    IMG-20230328-WA0002.jpeg
    70,5 KB · Weergaven: 16
  • IMG-20230324-WA0002.jpeg
    IMG-20230324-WA0002.jpeg
    65,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20230303-WA0004.jpeg
    IMG-20230303-WA0004.jpeg
    42,9 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: Geopotes

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Mooi man, idd lindehout is prima om houtsnijwerkjes te maken, ik gebruik het zelf ook. Hoewel ik laatst op zoek ben geweest naar Jelutong hout, schijnt nog zachter te zijn als lindehout waardoor het nog iets makkelijker te snijden is. Maar het is een Maleisische tropische houtsoort die niet te krijgen is, tenminste ik heb nergens iets kunnen vinden. Maar goed lindehout is ook prima om mooie resultaten te krijgen, zie de eekhoorn van je. TOP! Hieronder een greep wat ik zoal maak, met behulp van. de youtube tutorials van Ddalo, want zonder voorbeeld lukt het me niet.
Leuk gedaan. Ja, zelf voorbeelden verzinnen is ook niet echt mijn ding. Lijf gaat nog wel maar gezicht vind ik een uitdaging.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Hier ook een paar werkjes uit de 2" serie van Doug Linker.
Super simpel en hartstikke leuk om in een verloren uurtje te snijden!
 

Bijlagen

  • IMG_7898.JPG
    IMG_7898.JPG
    188,2 KB · Weergaven: 14
  • IMG_7928.JPG
    IMG_7928.JPG
    132,8 KB · Weergaven: 13

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Welk snij mes kan ik als beginner het beste aanschaffen? Ik wil proberen figuurtjes als van Ostheimer een beetje te maken in eigen stijl. Ik heb niet veel kracht in mijn handen denken jullie dat het dan toch kan? Deels figuurzagen, deels snijden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.