Ik heb zelf ook een rozenmes van Pfeil gehad ( was m'n eerste mes). Maar daar brak het puntje vrij snel vanaf. Of het komt vanwege de kwetsbaarheid van het mes of mijn (toen) belabberde snijtechniek weet ik niet, waarschijnlijk een combinatie van beide. Maar wel goed dat je aan het onderzoeken bent wel materiaal voor jou het beste werkt, want daar heb je dan het beste gevoel bij. Wat dan ook het meeste snijplezier geeft. Veel plezier en succes en laat eens wat resultaten zien.
Pfeil Rozenmesje is binnen, zo uit de verpakking snijdt het, maar daar is het wel mee gedaan. Het was best een ruw blad, en daar ben ik echt allergisch voor; ook bij zakmessen. Maar je ziet steeds vaker dat de afwerking van van alles en nog wat halve bak is. Maar goed, dan kun je er zelf wat van maken...
Dus maar wat ellebogenstoom aan het mesje besteed, en nu is het vlijmscherp. Kops europees linden gaat perfect.
Eerst met een Arkansas steentje het blad gedaan, toen met waterproof schuurpapier de rug en de kantjes, daarna op de waterstenen, toen op een Belgisch brok en als laatste gestropt.
Het heeft nu "mirror finish" en ik heb de rug opgeknapt en de kantjes van de rug gebroken en nu snijdt het echt heel veel beter. Ook de afwerking van het heft een upgrade gegeven, scherpe overgangen vloeiend geschuurd en opnieuw in de olie gezet. Op zich een heel fijn mes geworden, dus nog een projectje mee snijden....