Houtsnijden, mijn passie.

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Hallo houtsnijder Basswood, misschien een idee ook eens naar de YouTubes van Barn the Spoon te kijken om het lepelsnijden te leren kennen. Je vindt de links naar Barn the Spoon ook in mijn bijdragen. Fijn om weer een houtsnijder op deze site te leren kennen. Veel plezier.
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Voor iedereen die op zoek is naar prima tutorials voor het snijden van kleine poppetjes die moet eens kijken op youtube bij: ddalo. Die gast maakt toffe filmpjes die prima te volgen zijn.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ik zag hem ook ja, hij maakt hele coole dingetjes. De zandloper en Halloween Skull zijn erg gaaf!
Zelf heb ik inmiddels een behoorlijk aantal Doug Linker items gesneden en die vind ik makkelijk vanwege de tekst en uitleg en nu ik een beetje een basis heb wil ik ook zeker aan de werkjes van ddalo beginnen. Ddalo is in mijn ogen weer net een stapje hoger op de houtgesneden ladder... Vandaar dat ik er nog niet aan begonnen ben.

Ik gebruik Europees lindenhout wat goed te snijden is als je mes maar scherp is. Heb ook gekeken naar mesjes uit de USA, maar blijkbaar hebben ze nu een rare regeling dat je voor minimaal 200 dollar moet bestellen. Tenminste bij Treeline.
Ik snij alles met Flexcut en een Beavercraft mesje die het beiden erg goed doen. Ik wil wel nog een Pfeil rozenmes bestellen; kijken hoe dat snijden wil. Zou goed moeten komen, mijn andere Pfeil gereedschap snijdt ook super.
 
Laatst bewerkt:

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Leuk om te horen dat je ook zoveel plezier beleeft aan het snijden van werkjes van Doug Linker en ddalo. Wat betreft de messen., Ik snij zelf met de messen van Flexcut nadat ik Beavercraft geprobeert had. Ik heb ook gekeken naar messen van Helvie OCC en Drake allen USA maar daar is lastig aan te komen en toch behoorlijk mduur. Dus ik heb de tip van ddalo geprobeerd. Ik heb een Mora mes 122 gekocht (ongeveer 25,-) en dat laten aanpassen door een messenslijper (lemmet inkorten naar 5 cm/vlak en wat dunner laten slijpen) kosten 8,-. IK heb nu voor ruim 30,- een perfect mes!! Wel zorgen voor een goed en scherp puntje. Deze tip wil ik je niet onthouden. Ik heb een foto bijgevoegd. Succes en veel plezier met het snijden.
 

Bijlagen

  • 20230312_095740.jpg
    20230312_095740.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 70

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Leuk om te horen dat je ook zoveel plezier beleeft aan het snijden van werkjes van Doug Linker en ddalo. Wat betreft de messen., Ik snij zelf met de messen van Flexcut nadat ik Beavercraft geprobeert had. Ik heb ook gekeken naar messen van Helvie OCC en Drake allen USA maar daar is lastig aan te komen en toch behoorlijk mduur. Dus ik heb de tip van ddalo geprobeerd. Ik heb een Mora mes 122 gekocht (ongeveer 25,-) en dat laten aanpassen door een messenslijper (lemmet inkorten naar 5 cm/vlak en wat dunner laten slijpen) kosten 8,-. IK heb nu voor ruim 30,- een perfect mes!! Wel zorgen voor een goed en scherp puntje. Deze tip wil ik je niet onthouden. Ik heb een foto bijgevoegd. Succes en veel plezier met het snijden.
Goede tip Basswood, bedankt!
Ik heb zojuist een Pfeil #1 rozenmes besteld dus dat wacht ik even af. Dan kan het Mora mes zomaar eens de volgende stap worden. Hier in de buurt zit een kerel die niets anders doet dan messen slijpen, dus wellicht dat die me daar mee kan helpen.
En ja , precies wat je zegt; een hoop gekloot en prijzig om mesjes uit de USA te bemachtigen.

Ik maak zelf weleens wat van O1 staal, dus daar wil ik ook nog eens mee experimenteren maar dan moet ik eerst wat dunner staal kunnen bestellen, of een fatsoenlijke bandschuurmachine aanschaffen.
Ik zag in elk geval meerdere messenmakers die O1 staal gebruiken....
Voorlopig meer ideetjes dan tijd in elk geval.
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Ik heb zelf ook een rozenmes van Pfeil gehad ( was m'n eerste mes). Maar daar brak het puntje vrij snel vanaf. Of het komt vanwege de kwetsbaarheid van het mes of mijn (toen) belabberde snijtechniek weet ik niet, waarschijnlijk een combinatie van beide. Maar wel goed dat je aan het onderzoeken bent wel materiaal voor jou het beste werkt, want daar heb je dan het beste gevoel bij. Wat dan ook het meeste snijplezier geeft. Veel plezier en succes en laat eens wat resultaten zien.
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Dit is een beetje waar ik me mee bezig hou
 

Bijlagen

  • IMG-20221210-WA0002.jpeg
    IMG-20221210-WA0002.jpeg
    88,6 KB · Weergaven: 45
  • IMG-20221231-WA0006.jpeg
    IMG-20221231-WA0006.jpeg
    81 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20230114-WA0001.jpeg
    IMG-20230114-WA0001.jpeg
    44 KB · Weergaven: 22
  • IMG-20230114-WA0003.jpeg
    IMG-20230114-WA0003.jpeg
    43,8 KB · Weergaven: 27

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Bij deze wat dingetjes die ik naar voorbeeld van Doug Linker heb gemaakt.
 

Bijlagen

  • IMG_3140.jpg
    IMG_3140.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 21
  • IMG_0721.jpg
    IMG_0721.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_6128.jpg
    IMG_6128.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 20
  • IMG_5127.jpg
    IMG_5127.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 20
  • IMG_4900.jpg
    IMG_4900.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 19
  • IMG_3744.jpg
    IMG_3744.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 19
  • IMG_3313.jpg
    IMG_3313.jpg
    29,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_3267.jpg
    IMG_3267.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 19
  • IMG_3236.jpg
    IMG_3236.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 18
  • IMG_6193.jpg
    IMG_6193.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: henkvanzuylen

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ik heb nog niet zoveel geschilderd zoals je ziet, maar daar ben ik met de deurtjes wat serieuzer mee begonnen en dat gaat redelijk...... vind ik zelf dan.
Ik vind gesneden hout gewoon mooi en dan wil ik het eigenlijk niet verven.
Oplossing ligt dan in het maken van meerdere zelfde items en die met het minst mooie hout een kleurtje geven.
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Gaaf.... ziet er goed uit. Leuk hé, om zo bezig te zijn. Ik ben helemaal verslingerd eraan. ik geloof dat ik al iets van 60 van die figuurtjes gemaakt heb. Ik kan niet stoppen vooral ook omdat ik merk dat naarmate je meer 'vlieguren' maak, je er steeds handiger in wordt. En de resultaten worden steeds fraaier. Ik heb nu Americana acrylverf besteld, ik gebruik nu nog verf van de Action. Eens kijken wat voor resultaat die Americana verf geeft. En zo blijven we bezig. Wel uitkijken met Teveel Hertog Jan tijdens het snijden ;-)
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
O cool!
Die deurtjes heb ik geverfd met Americana, prima verf en ruime keuze in kleurtjes.

Haha, Hertogje erbij muziekje aan en snijden maar, je moet iets als je vaak in hotel en B&B kamers bivakkeert.
Als het weertje niet meezit, of het is al donker buiten, dan is houtjes snijden een mooie bezigheid....
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Deurtjes staan er nog niet bij zie ik....
Momentje....
 

Bijlagen

  • IMG_6759 (1).jpg
    IMG_6759 (1).jpg
    137,2 KB · Weergaven: 53
  • Leuk
Waarderingen: Jose

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Bedankt.Zijn idd heel leuk om te doen, en ergens neer te zetten. Succes en jij ook veel snijplezier!
 
Laatst bewerkt:

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ik heb zelf ook een rozenmes van Pfeil gehad ( was m'n eerste mes). Maar daar brak het puntje vrij snel vanaf. Of het komt vanwege de kwetsbaarheid van het mes of mijn (toen) belabberde snijtechniek weet ik niet, waarschijnlijk een combinatie van beide. Maar wel goed dat je aan het onderzoeken bent wel materiaal voor jou het beste werkt, want daar heb je dan het beste gevoel bij. Wat dan ook het meeste snijplezier geeft. Veel plezier en succes en laat eens wat resultaten zien.
Pfeil Rozenmesje is binnen, zo uit de verpakking snijdt het, maar daar is het wel mee gedaan. Het was best een ruw blad, en daar ben ik echt allergisch voor; ook bij zakmessen. Maar je ziet steeds vaker dat de afwerking van van alles en nog wat halve bak is. Maar goed, dan kun je er zelf wat van maken...
Dus maar wat ellebogenstoom aan het mesje besteed, en nu is het vlijmscherp. Kops europees linden gaat perfect.
Eerst met een Arkansas steentje het blad gedaan, toen met waterproof schuurpapier de rug en de kantjes, daarna op de waterstenen, toen op een Belgisch brok en als laatste gestropt.
Het heeft nu "mirror finish" en ik heb de rug opgeknapt en de kantjes van de rug gebroken en nu snijdt het echt heel veel beter. Ook de afwerking van het heft een upgrade gegeven, scherpe overgangen vloeiend geschuurd en opnieuw in de olie gezet. Op zich een heel fijn mes geworden, dus nog een projectje mee snijden....
 

Bijlagen

  • IMG_6789.jpg
    IMG_6789.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 43
  • IMG_6817.jpg
    IMG_6817.jpg
    62 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.