houten stuurwiel maken

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.271
1.191
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nooit bruislijm gebruiken ;-)
Als de temperaturen te hoog oplopen bij deze toepassing voor normale PVAc (witte) houtlijm zou ik een ureum-formaldehyde lijm of een resorcinollijm adviseren. Of een hittebestendige epoxy (bijvoorbeeld UHU Endfest + 300)

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
154
37
Utrecht
ik hoef niet meer naar de apk, auto is van 1966
maar ik denk niet dat de apk eisen stelt aan een stuurwiel.....
Denk t wel, zal nooit een goedkeuring krijgen door de RDW. Gelukkig dat ie niet meer gekeurd hoeft te worden😉. Maar waarom wil je het stuur vervangen, die er nu in zit is toch heel mooi? Prachtige auto hoor!

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.294
642
De plaatjes maken veel goed. Dankjewel, je mag blijven :)

Het is een prachtige auto, wil je die niet zo origineel mogelijk houden?
Eerlijk gezegd vind ik het huidige stuur een stuk sierlijker dan wat je nu van plan bent.

Is het oncomfortabele gevoel van metalen delen in de stuurrand niet op te lossen door het geheel goed te polijsten en dan in een bolle laklaag (bootlak of UV-bestendige epoxy?) te zetten?

Edit: ik zag jouw opmerking over de plastic rand pas toen ik dit bericht plaatste. Dan snap ik je wens, maar zou in dat geval er eerder voor kiezen om alleen het plastic te vervangen door echt hout en het metalen deel van het huidige stuur te handhaven. Maar goed, over smaak....

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
14
12
utrecht
daar heb ik aan gedacht, maar het huidige stuur kost nu al rond de 900 euro, als mijn zelfgemaakte stuur bevalt. verkoop ik het originele.
verder is het huidige stuur eigenlijk te groot, 42 cm, in 66 was er geen verschil in stuurdiam, tussem autos met en zonder power steering, mijn stuur wordt 35 cm.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.143
3.617
De ring die je nu aan de spaken hebt zitten, lijkt een erg dik stuur op te leveren. Is er geen betere donor te vinden? Auto's uit de 60 jaren hebben vrij dunne sturen . Dit heeft ook te maken met vervormbaarheid bij een botsing. Je hebt zo te zien al een aftermarket naaf. Een origineel stuur was volgens mij een gietstuk. Als je stuur te heet wordt, gaat ook je interieur er aan.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.271
1.191
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
over de lijm: uhu endfest 300, is die na menging vloeibaar, smeerbaar met een kwast, of een dikke pasta?
Dikke pasta. Als ik de bamboestrips voor een splitcane hengel er mee insmeer gebruik ik een tandenborstel. Soms een afgedankte tandenborstel - als er toevallig eentje in het laatje met afgedankte tandenborstels ligt - maar meestal met de allergoedkoopste van de AH - gebruik is tenslotte 1malig - 1 tandenborstel per hengel. Schoonmaken, zodanig dat de borstel voor meedere hengels te gebruiken is is bijna onmogelijk en zeker niet kosteneffectief. Mocht je UHU willen gebruiken, zoek dan de Endfest + (Plus) 300, niet de Endfest 90 minuten. een paar jaar geleden is de formulering gewijzigd - vanwege een herklassificatie van 1 van de componenten in de harder - die versie mag alleen nog professioneel verkocht worden. In consumentenkanalen vind je nu alleen de 90 minuten versie. Het verschil is dat de 300 versie sterker wordt als je m onder verhoogde temperatuur laat uitharden. De 90 minuten versie niet. Heb je die maximale sterkte niet nodig dan is de 90 minuten versie adequaat. De 300 versie kun je als het goed is alleen aanschaffen als je minimaal een KvK nummer hebt...

• Leuk

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
14
12
utrecht
en de rest van het werk ga ik toch maar zelf doen, na jullie suggesties heb ik er ineens meer vertrouwen in, ik koop gewoon wat ik nodig heb, en kan het altijd nog voor andere dingen gebruiken.

• Geweldig

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
279
140
Wat betreft lijm ben ik erg tevreden met West Systems G-Flex 2 component epoxy.
Die lijm is ontworpen om enigsinds flexibel te blijven om werkende materialen zoals hout aan metaal of kunststof te verlijmen.
Vooral toegepast in botenbouw, maar ook geschikt voor algemeen werk.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
279
140
klinkt goed, maar kost zowat 38 euro....hoe vloeibaar is het, en hoe snel moet je het verbinden?
Een beetje als plakkerige honing. Goed te smeren met een spateltje of stokje.
De open-tijd is zo'n 45 minuten. Duurt een paar uur tot het uithard en 24 uur totdat het echt stevig is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.