Een bezoek brengen aan een gereedschapswinkel is altijd tricky, meestal kom je met meer naar buiten dan eerst gepland. Toen ik verleden week in de winkel was zag ik daar een oud model Bosch bovenfrees staan, de GMP 1400 CE, nu vervangen door de GMP 1600CE. Het spul mocht de deur uit aan een heel vriendelijke prijs, daar kon ik niet aan voorbij gaan. Het oud model heeft nog een gewone schakelaar makkelijk bereikbaar op de body, dat is hier perfect.
Toen ik begon met het ombouwen van mijn draaibank had ik dit type al in gedachte als de ideale bovenfreesmotor, compact en makkelijk in te bouwen, relatief sterk, variabel toerental, en een max. opname van 12mm, allemaal pluspunten dus.
Vandaag dus een support ineen geknutseld om de motor op de dwarsslede te kunnen monteren, materiaal Berk multiplex 18mm.
De eerste schets.
Twee uitgezaagde exemplaren.
De freesmotor.
Op de machine.
De onderdelen in de olie.
Binnenkort kunnen we dan terug schroefdraad frezen, er zijn namelijk nog verschillende cutters voor binnenschroefdraad in de maak
6, 8, en 10mm dikte, maar met een zo klein mogelijke buitendiameter van de cutter om bij het frezen van de moeren nauwere diameters aan te kunnen. Bij het frezen van een 10mm spoed zou dit moeten resulteren in een moer met een minimale binnendiameter van 40 à 45mm, nu is de kleinste maat 55mm.
Het was nu of nooit trouwens, volgende maand gaat mijn collega met pensioen en dan is het gedaan met (gratis) speciaal metaalwerk (laseren, vonken, cnc draaien)
Maar mag niet klagen hierover, ben zelf juist met pensioen gegaan
Mvg,
André