@ Fons, die voetjes zitten met een ruime passing op de spindel bevestigd met een dunne schroef die langs onder in het voetje zo in de kop van de spindel draait. De schroefgaten in de voetjes zijn zeer ruim geboord (5,5mm) en verzonken voor een schroef van 3,5 x 35mm, de schroef is ook niet vast aangedraaid zodat het voetje een uitslag van ongeveer 15 à 20° kan maken. De onderzijde van de spindel is voorzien van een facetkant om dit kantelen mogelijk te maken. De constructie vraagt enkel om de zoveel tijd eens een drupje olie of vet om rare piepgeluiden te vermijden
@Spaander: waar het hart van vol is loopt de mond van over hé, hier te vertalen naar "waar het vat van vol is loopt ......" Ik pap dus maar op, wat er af druipt is goed om de tafel ook een laagje te geven
We komen stilaan terug op kruissnelheid, de volgende klus zit er ook al aan te komen, die zit in mijn hoofd en een deel staat ook al op papier. Het word een bovenfreestafel met schuinstelbare freesmotor tot 45° en alle schroefspindels worden, inderdaad, van hout.
Het blad van de tafel krijgt een verstelbare en regelbare freesopening, idem als bij sommige grote cnc gestuurde freesmachines
Het blad beweegt dus deels onafhankelijk van de frees voor- of achteruit
De freesmotor is de Bosch die ik nu al gebruik voor de schroefspindels, opname zowel 8mm als 12mm en plenty power. Door de vorm van het motorhuis een heel makkelijke machine om ergens (zeer) compact in te bouwen.
Mvg,
André