@Ornament, bij deze dus
Alvorens de metaaldraaibank aan te zwengelen toch eerst maar eens een houten staart vervaardigd voor de bankhaken annex klemmen. Een beetje tot mijn eigen verbazing hoef ik helemaal geen hybride bankhaken te fabriceren, een volledig houten exemplaar klemt ruim voldoende zo bleek al snel
Ik denk dat een stalen exemplaar niet gaat klemmen bij deze bouwwijze, te rigide. Het is dank zij de speling op de schroefdraad en de flexibiliteit van de staart dat het houten exemplaar wel klemt hier. Het klemmen is te vergelijken met de klassieke bankhaak.
Voor de klus wel een taaie houtsoort geselecteerd, had nog een geschikt stukje Kersen liggen waar twee exemplaren uit konden gedraaid worden.
Bovenaan de staarten heb ik een verdikking met schoudering gedraaid, hier komt de brug op te liggen en zo word deze kritieke verbinding een stuk versterkt. Bij het assembleren heb ik de ronde pen tevens voorzien van een wig, die verbinding komt nooit meer los.
Als ik met de twee nieuwe aanwinsten een werkstuk klem op de werktafel ligt dat muurvast
Idem voor gebruik op de boortafel trouwens, bij de iets grotere werkstukken zonder problemen te gebruiken.
Om de houdkracht nog te verbeteren heb ik op de steunvoetjes een stukje anti-slip gekleefd, een kleine ingreep met een hoog rendement
Conclusie na wat testwerk, ik heb er twee prima spanklemmen of bankhaken bij, en mijn stapel brandhout is weer wat verkleint
Alle scherpe randen opgerond, plus een steunvoetje en draaiknop gefabriceerd.
De houten staarten in de steigers.
En een kompleet stel.
Klemt meer dan voldoende
Multifunctioneel.
Een kijkje dichterbij.
In de lijnolie.