Beste Forummers,
Dank jullie wel, voor de vele mooie reacties. Ik had niet verwacht dat dit projectje zo veel zou losmaken
Rick natuurlijk let ik daar wel op heb een heel fijn 3M stofmaskertje, trouwens de meesten exoten zijn toxisch dat is inherent aan het hout.
Maar ook eiken (fijn)stof is kanker verwekkend.
@jeanpourlesamis, in houtverbreding middels koudverlijmen spelen de lamello's geen constructieve rol maar het vlak houden van de te verlijmen delen zodat deze niet gaan drijven. De lamello is ontwikkeld voor plaatmateriaal (mdf, spaanplaat, multipex etc) om snel kast corpsen in elkaar te kunnen zetten. Echter is deze constructieve verbinding niet heel sterk maar bespaart een hoop tijd in de assemblage van het object.
Even een korte reactie over Nederlands versus Engels. Ik weet dat sommige leden de Nederlandse benamingen van verbindingen en of werkwijze/toepassingen alleen in het Engels kennen door veel info te halen van bv YouTube.
Als jullie er prijs opstellen wil ik ook wel de Engelse benaming er bij vermelden bv futselplank=shootingboard, mitre=hoek, deadsquare=haaks, etc
Maar eigenlijk vind ik dat je als Nederlandse houtbewerker toch wel de Nederlandse benamingen moet kennen of deze leert kennen en dat je ze dan ook gaat gebruiken, we mogen best trots zijn op ons (Nederlandse)vakjargon zoals: in de haak, van rei, van scheluwte, een haartje uit de haak, etc.
Vandaag de twee andere hoeken van de kast afgetekend, uitgezaagd en passend gemaakt, de kast in elkaar gezet dwz staarten 1 derde in de huizen. Weer uit elkaar gehaald en binnenzijden opgesoet.
Nu is het moment van lijmen aangebroken de verbindingen voor een kwart in elkaar geschoven en dan met een klein kwastje de huizen en de staarten van lijm voorzien. Doordat de kast al in elkaar zit scheelt het een hele hoop tijd tijdens het lijm procces.
Dan met een zware hamer en een houtklos de verbindingen dicht tikken, lijmklemmen met latten voorzien van schilderstape (kun je de latten na droging zonder schade verwijderen) erop en overhoeks meten diagonalen gelijk=haaks. Met een spanbandje overhoeks perfect haaks gekregen. Zo op het eerste gezicht zitten alle verbindingen mooi dicht, het blijft altijd een gok he.
Hier een bergje afvalhout afkomstig van de huizen en staarten
Terwijl het korps droogt machineer ik de stijlen en regels van de paneel deuren naar de schone maat.
Het afkorten van de stijlen en regels naar de gewenste maat met de radiaal zaag en een zaagstop.
De volgende stap is het maken van de gaten van de pen en gat verbinding. Ik doe dat deze keer met behulp van mijn vierkanten gaten boor.
Wat reuze simpel werkt en eenvoudig is in te stellen. Voor het instellen gebruik ik een proefstukje (afkortstukje van de stijl)
Het is altijd heel handig afkortstukjes niet direct in de kachel te gooien maar om proefstukjes te maken zowel met machines maar ook als je verbindingen met de hand zaagt/steekt.
De gaten zitten er in de eerste foto is wat onscherp geen idee hoe dit zo kwam.
En op de tafelzaag de sponning geslagen wat in dit geval ook tijdswinst betekend anders had ik mijn frais tafeltje moeten vrij graven die staat momenteel nogal verstopt onder allerlei zooi
Tot zover ben ik vandaag gekomen het schiet al aardig op. Morgen weer een dag.
groetnis, Roeland