Inmiddels een stukje verder, ben vergeten om een foto te maken, alle huizen afgetekend en uitgehakt.
Hier zie je een aantal laatjes "droog" in elkaar.
Nu alle verbindingen van de lade's passen is het zaak om de groeven voor de bodempanelen te schaven (met m'n kleine Record sponningschaaf)
Dit gaat bijzonder rap tegen de tijd dat je je frais hebt ingesteld en proef hebt gedraaid zitten ze er al in zonder stof en lawaai.
De laatjes zijn verlijmd en wederom hiervan vergeten een foto te maken. Nu kunnen de La bodems worden ingeschaaft deze zijn smal verlijmd en van Lariks gemaakt.
Met mijn nieuwe paneel schaaf de paneeltjes op maat geschaafd en voorzien van een bossing.
Het bodempaneeltje word vastgezet middels 2 gleufschroefjes aan de onderzijde.
De drie boven laatjes hangen! Door middel van middenlopers, had ergens in het proces een foutje gemaakt met het middelste laatje het lafrontje is omgedraaid en de houttekening loopt nu niet meer door. Gelukkig valt het niet op maar zo had ik het niet in gedachten
La en laloper flink in het kaarsvet gezet(paraffine) voor minder wrijving en slijtage.
De onderste laden lopen gewoon op de bodem en tussen de 2 laden zit een slingerlat de bovenste laden functioneren als wiplat.
Het geheel loopt en nu nog iets verzinnen wat als kast en la greepjes gaat functioneren, voor zolang gaat het met deze schroefjes ook.
De zwaluwstaartjes van deze laatjes verdienen geen schoonheidsprijs heb ze op snelheid gemaakt wat ook wel weer een uitdaging was.
Meestal ben ik akelig precies en het was voor mij prettig om dit een keer los te laten.
De rede dat ik niet voor glij wip en slingerlatten heb gekozen is dat ik de laatjes zo groot mogelijk wilde houden en geen onnodig regelwerk wilde aanbrengen. Heb er in ieder geval weer wat opbergruimte bij.
Zal straks de la fronten nog even in de lijnolie zetten.
Groetnis, Roeland