Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Ornament,

misschien eens kijken bij de chinezen.
heb laatst dit setje gekocht.
1AA5A16F-4162-4F9A-986A-7B065CE2B504.jpeg
DDA79BD2-99FA-4545-AC28-130C14CF5642.jpeg
Bij deze verkoper via Alie express

82A179FD-3170-4D9F-B748-A68F0830E926.png

384EBF20-DEC6-49EF-890D-44010760C874.png
werk zelf veel met pfeil enzo maar met deze chinezen beiteltjes is het ook fijn steken



image.jpg
Groetnis,

Roeland
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Roeland,

ik ken deze gereedschappen niet.
Ik moet er eens naar kijken en bestuderen hoeveel verschillende modellen ze zouden kunnen leveren. En of ze snel genoeg kunnen leveren, alles in 1 keer.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Pfeil Zwitserland weigert ons rechtstreeks gereedschappen te verkopen, met als reden dat ze de winkeliers aan wie ze leveren, niet voor het hoofd willen stoten. Mijn argument dat geen enkele van hun dealers een stock heeft die groot genoeg is, om ons op het juiste moment te kunnen bevoorraden werd gegrepen en aanvaard. Pfeil zou ons helpen door te anticiperen. Dus Pfeil zou meewerken door de handelaren aanschrijven met de vraag om hun best te doen om de prijs te drukken voor ons en een goede offerte te maken. Dat is ook gebeurd. En verder zouden ze de handelaar waar we afspraken mee maken, tijdig te voorzien van flinkere hoeveelheden van de door ons gevraagde modellen te leveren. Alle handelaren getuigen echter dat Pfeil traag levert. De vraag is groter dan wat ze vlot kunnen fabriceren. Ook de offertes zouden dan een heel lange tijd geldig moeten zijn. Ook hier zijn handelaren niet altijd toe bereid, want op dit ogenblik zijn er blijkbaar sterke schommelingen, verhogingen voor de prijs van grondstoffen en dergelijke. En zijn niet zeker dat hun aankoopprijzen ook niet zouden kunnen meebewegen.

Indien we maanden (een jaar?) op voorhand exact weten hoeveel we gaan afnemen zou het misschien allemaal eenvoudiger zijn. Iets in mij zegt dat we er uiteindelijk niet in zullen slagen om al het bestelde gereedschap in 1 keer binnen te halen. Uiteindelijk zijn we maar een mini afnemer en moet Pfeil een wereldmarkt proberen te bevoorraden, Ik kan mij niet voorstellen dat we echt prioritair zouden zijn.

Maar het zou te proberen zijn.

Groeten,
Ornament,
film houtsnijden
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk dat je de markt kwa aantallen overschat. Er zit bij de detailisten niet zoveel omzet in. Helemaal niet als je dit afzet tegen de verschillende modellen.
Waarom voldoet Pfeil al jaren niet aan de vraag? Zorgen ze bewust voor schaarste. Zo moeilijk is het niet om op te schalen. 10 tot 15 jaar geleden leverden ze ook slecht. Ik heb toen kirschen opgenomen i.p.v. Pfeil. In die tijdspanne moet je personeel kunnen opleiden. Doe je dat niet dan zit je in de eindfase van je bedrijf of er is te weinig vraag.
Als jij een paar honderd stuks besteld ben je ook voor Pfeil een grote klant denk ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GertvdS en ornament

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Blijkbaar is er een mismatch ontstaan tussen jullie vraag en het aanbod en ergens begrijp ik die ook wel. Enerzijds willen jullie een grote klant zijn door er veel in 1 keer te bestellen, maar anderzijds willen jullie dat jullie cursisten individueel kunnen betalen. In de ogen van de leverancier wil je wel de voordelen van een bestelling van een groot volume, maar niet de administratieve nadelen.

Kun je dit niet omdraaien in het eigen voordeel door alles (incl de afhandeling) zelf te doen? Ja, dat is meer werk maar die loonkosten kun je compenseren door de goedkopere inkoopprijs en een eventuele zeer beperkte ophoging van de prijs. Je maakt een inschatting wat je nodig hebt en verhoogt die inschatting met 10%. Je verkoopt alles aan het begin van het cursusjaar en wat je niet verkoopt, dat bewaar je voor het volgende cursusjaar. Dan bestel je van het type guts dat je nog op voorraad hebt gewoon een aantal minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Het is natuurlijk mooi als een opleiding voor het gereedschap zorgt, maar zoals ik lees gaat dat zo niet langer.
Indertijd bij mijn middelbare technische opleiding moest je aan het begin van de opleiding een standaard gereedschapset aanschaffen. Die had de opleiding op voorraad. Dat kon ook, omdat die door de jaren onveranderd bleef. Raakte je wat kwijt, wilde je een andere schuifmaat? Daar moest je zelf voor zorgen.
Van houtsnijden weet ik niks, maar kan je ook niet beginnen met een set gutsen bepaald en op voorraad gehouden door de opleiding. Wil je andere gutsen? Dan moet je daar zelf voor zorgen. Tegenwoordig is het niet zo'n kunst meer om iets te bestellen immers? Het probleem van lange levertijden is bekend. Dat gaat ook niet veranderen, zodat daar rekening mee gehouden kan worden: op tijd bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank jullie voor de reacties.

Pfeil is op een bepaald moment, al lang geleden, beginnen te leveren aan Amerika. En rond dat moment werd er verteld dat ze moeilijker leverden. Geen idee of dat werkelijk de oorzaak is. Ik zie op hun website dat ze ook in Azië leveren. Mogelijk vergroot hun afzet steeds meer.

Het deeltijds kunstonderwijs valt absoluut niet te vergelijken met technisch - of beroepsonderwijs in verband met financiering of mogelijkheden, bijvoorbeeld om middelen vast te zetten, door aankoop van gebruiksgoederen. Een voorraad gutsen op stock houden is uitgesloten.

De houtsnijcursus van Patrick Damiaens verdwijnt binnen enkele maanden. Geen idee over de reden, ik ken ook niet veel van de Syntra - structuur ( organisator van de cursussen). Maar ook in het deeltijds kunstonderwijs is er af en toe een wijziging van aanbod. Studierichtingen met te weinig studenten gaan op een bepaald ogenblik voor de bijl. Dus zo stabiel is de wereld niet.

En dan zal de academie eventuele voorraad aan gereedschappen met verlies op de tweede handmarkt moeten droppen, moest er ooit toch financiële ruimte voor aankoop zijn geweest.

Indien een student veel ambitie heeft, moet die best voor een gereputeerd leraar of opleiding op hoogste niveau kiezen en daar les volgen. Dus niet noodzakelijk de dichtstbijzijnde. In welk systeem, die cursussen georganiseerd worden, daar zal de student niet van wakker liggen.
Vroeger betaalden de studenten niet rechtstreeks aan de producent. Bij het overschakelen bleek er geen prijsverhoging mee gepaard te gaan. Dus dat wis niet het probleem. Alle papierwerk wordt hier zoveel mogelijk voorbereid, de fabrikant krijgt een tabel en moet gewoon kijken of de betalingen overeenkomen met wat op de tabel staat. De killer zit niet daar.

groeten
Ornament,

film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Eerst maar eens kijken naar de gladiatoren die de arena ingaan. De bovenst is een Pfeil, daarna een guts van de nieuwe Dastra en als laatste een Henry Taylor. Eerlijk gezegd, de Henry Taylor ligt erbij omdat die exact dezelfde breedte had. In de strijd liet die zich vervangen door een iets smallere, iets vlakkere Henry Taylor guts. De nummer 5 op de foto vond ik te hol tov de andere gutsen en daardoor minder geschikt voor deze test.


DSC00104dvvk.jpg

groeten
Ornament,

film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Op Duitse fora heb ik diverse keren gelezen dat de 'nieuwe' Dastra gereedschappen enkel visueel nog Dastra zijn Het staal en het maakproces zou volledig hetzelfde zijn als de Kirschen gereedschappen, op het polijsten na.

Onder andere hier gelezen: DAS ENDE: der DASTRA Schnitzwerkzeuge - Hobbyschnitzer Forum

EDIT: teruglezend in dit draadje zag ik dat die informatie al eerder genoemd was door Ornament.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Op Duitse fora heb ik diverse keren gelezen dat de 'nieuwe' Dastra gereedschappen enkel visueel nog Dastra zijn Het staal en het maakproces zou volledig hetzelfde zijn als de Kirschen gereedschappen, op het polijsten na.

Onder andere hier gelezen: DAS ENDE: der DASTRA Schnitzwerkzeuge - Hobbyschnitzer Forum

EDIT: teruglezend in dit draadje zag ik dat die informatie al eerder genoemd was door Ornament.
Mijn zoektocht naar commentaren op Kirschen houtsnijgereedschappen en ook die nieuwe Dastra leverde heel weinig op. Ook in de artikels op dat Duitse forum dat hierboven door Wilko ( dank) wordt aangehaald , staat er eigenlijk niets wezenlijks over de staalkwaliteit. Het is meer de toon van " ik hou niet van Kirschen en hun staal". Een echt gegronde motivatie krijgen we niet te lezen.

Dan maar zelf proberen

groeten
Ornament,

film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik ben jaren geleden over gegaan op japanse beitels en heb ook wat gutsen,
is dit geen goed alternatief?
Voor ons is het geen alternatief. Ze zijn dikker gebouwd, kort, en zijn gemaakt voor een andere manier van werken. Niet geschikt voor ons traditioneel houtsnijwerk. Je doet dat het makkelijkst als je gereedschap gebruikt dat in die traditie is geboren.
De kwaliteit van Japanse beitels is natuurlijk beroemd.


groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
En Stubai? Of MHG?
Ha Wilco, daar kom je met nog twee alternatieven.

MHG heeft op zijn webwinkel alle gutsen in de uitverkoop. Het ziet ernaar uit dat die tak wordt opgegeven. Ik heb geen flauw idee hoelang ze dat nu eigenlijk geproduceerd hebben? Indien iemand het weet, we lezen het hier graag.

Waarom niet Stubai? Dat is een heel goede vraag. De houtsnijders van zacht hout in Oostenrijk , en zuid Tirol ( Italië) bijvoorbeeld gebruiken ze. Wij werken meer met harder hout, veel eik, daar zouden we ze dan voor moeten testen, maar dat doen we dus met Dastra ook.
De reden dat Stubai ergens achteraan in de rij staat is... dat ik niet hou van het model van hun diepere gutsen en grotere burijnen. Verder is de zwarte versie aan de korte kant, niet onze preferentie. De geslepen versie is wel lang genoeg. Toegegeven het is zuiver door esthetische preferentie dat Stubai op de reservebank is terecht gekomen.

Groeten,
Ornament

film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Eens van naderbij naar de gutsen kijken. Ze hebben allen ongeveer hun oorspronkelijke lengte nog. Het scheelt hoogstens 2 mm.
Ze hebben allen een totale lengte van 25,2 cm

DSC00104cvk.jpg

Bij het design van Pfeil hoort hun lange slanke handvat, daar zijn ze niet gierig mee. Je krijgt wel korter staal in de plaats.
Dastra levert een staal van gemiddelde lengte.
Henry Taylor geeft 1 cm staal meer dan Pfeil. Zij "bezuinigen" dan weer op het hout .

Het handvat van de Dastra is op de dikste plaats , gemeten tussen de vlakken
30,0 mm en eenzelfde meting op de Pfeil levert 25,3 mm op. Dat verschil voel je tijdens het werken met de gutsen. Pfeil is aan de magere kant, maar voldoet. Dastra ligt comfortabeler in mijn hand. Ter info: ik heb kleine handen.

Het heft van de Pfeil guts is in essenhout gemaakt, Henry Taylor gebruikt beuk, en Dastra kiest voor haagbeuk.
Haagbeuk is de beste keuze uit de drie houtsoorten, dan volgt essen, beuk is de minste. Al deze houtsoorten voldoen, en een nieuw heft maken , indien het oude versleten is , is een geen moeilijke klus.

groeten
Ornament
film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

Nog wat details van de gutsen
beginnen met Dastra

DSC00123avk.jpg
DSC00127avk.jpgDSC00133akv.jpgDSC00153bvk.jpgDSC00154avk.jpg

Dastra gutsen zijn stevig gebouwd, hebben een stevige beitelborst, zijn aan de binnenkant g, binnenkanaal , glad gepolijst, maar het is in mijn ogen minder storend dan de hoogglans van Kirschen. Deze laatste vind ik erg storend. Vernis zoals op het stal van de Kirschen , lijken ze op de Dastra gutsen weggelaten te hebben.
Verder zijn zowel het nummer van de pas (relatieve kromming van het binnnenkanaal ) en de breedte in het staal gestempeld. Het nummer van de pas volstaat voor mij, maar meer info kan ook geen kwaad.

groeten
Ornament
film houtsnijden
film houtsnijden.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Dastra gutsen zijn stevig gebouwd, hebben een stevige beitelborst, zijn aan de binnenkant g, binnenkanaal , glad gepolijst, maar het is in mijn ogen minder storend dan de hoogglans van Kirschen. Deze laatste vind ik erg storend.
Maar snijden ze goed? Liggen ze goed in hand? Daar gaat het toch om?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Maar snijden ze goed? Liggen ze goed in hand? Daar gaat het toch om?

Ze snijden alle drie goed indien goed geslepen (geometrie) en ze scherp zijn. Eerst krijgt men de beschrijving van de gereedschappen en daarna de test. Nog even geduld voor dat laatste.

Ze liggen allen goed in de hand, een volgorde daarin maken is eerder iets persoonlijk. Voor mij ligt de Dastra, met zijn dikker heft, bijvoorbeeld iets beter in de hand dan de Pfeil.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De guts van Henry Taylor. Deze guts wordt , met de hand gesmeed onder een springhamer. Een kenmerk is dat deze guts nog zwart is en het binnenkanaal de strogele oxidatiekleur ontstaan bij het temperen van het staal.


DSC00165avk.jpg

DSC00176avk taylor.jpg

DSC00218avk.jpg

Er staat heen merk meer op het staal , en ook geen nummer. Lang geleden sloegen ze hun embleem, een grote eikel, en het nummer in het staal. Een 40 jaar geleden was dat een kleine eikel . Ze slagen de laatste jaren wel een nummer in het hout. Mogelijk is dat op aanvraag van Dictum, die deze gutsen onder eigen naam verkoopt.

Pfeil gutsen zijn in Vlaanderen en Nederland waarschijnlijk wel het meest bekend. Het afgebeelde exemplaar is al wat ouder en heeft nog de een PU vernis.
De pijl en het nummer zijn in het staal geslagen en op het heft staat er Swiss Made en op de huidige gutsen staan ook nog het nummer en de breedte op het hout.

DSC00184vk.jpg

groeten,
Ornament

film houtsnijden
film houtsnijden icoon 2.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De test

De test is een persoonlijke test. Ik wil voor mezelf uitmaken of de nieuwe Dastra voor mij voldoet of niet.
De test is niet bedoeld om in een houttijdschrift of in testaankoop te zetten of zo. Het is een snelle, ietwat minimale, primitieve test

Doel van de test:

Te weten komen hoe de standtijd van de snede van de Dastra zich verhoudt tegenover de standtijd van de Pfeil en Henry Taylor gutsen. Dus hoe lang blijven de Dastra guts scherp in vergelijking met de twee andere merken.

Eventueel secundair doel: een rangorde

De test is geen verfijnde test/verfijnde metingen zijn uitgesloten.
Enkel indien er een significant verschil in standtijd tussen de merken aan licht komt, dan kan er een kwaliteitsvolgorde gemaakt worden. Omdat het niet zeker is dat de test herhaald wordt en ook geen andere soort test gedaan wordt, moet het verschil wel duidelijk zijn alvorens hier conclusies uit gehaald kunnen worden. Een rangorde maken is niet het hoofddoel van de test.

Voorbereiding: het slijpen van gutsen

Alle gutsen worden geslepen onder dezelfde hoek( 23 graden) . Hiervoor werd een dubbele bankslijper gebruikt met een degelijke, in te stellen, beitelsteun erop. Deze beitelsteun blijf onder dezelfde hoek staan. Deze wordt niet veranderd tijdens het slijpen van de verschillende gutsen.
Daarna worden de gutsen afgewet met coticule aan de buitenvouw. Er worden uiteraard geen microvouw aangewet., niet over de kop gewet. We moeten immers steeds de uiterste controle over het sturen van de guts hebben. En die verlies je als je een bolle vouw of een microvouw hebt. Dat is de reden dat er met het machinaal slijpen een holle vouw moet bekomen worden. Dit kunnen we ook bekomen op een "natte slijpmachine" zoal Tormek of op een wiel van een grote bandschuurmachine.

De hoek waaronder afgewet en gepolijst wordt, moet gelijk zijn aan de machinale (holle) slijphoek. zijn.

Met een Hard Arkansas steentje wordt de binnenkant (binnenkanaal )van de guts gewet. Dit steentje wordt onder een hoek van 8 graden gehouden. Er is dus een kleine binnenvouw.
Daarna wordt zowel de binnenvouw en buitenvouw handmatig gestropt. Polijstrood (dodekop) op een plankje met leder erop en op een vormpje met leder erop voor de binnenvouw, is het polijstmiddel.
Ook hier wordt met aandacht gewerkt, gestropt, om niet over de kop te polijsten.

Het afwetten en polijsten worden steeds tot en minimum beperkt om de holle slijpvorm zoveel mogelijk te behouden. Dan kan er nog een aantal keren gewet worden zonder dat de vouw bol wordt.

Noot: om een wat ruwer stalen vlak fijner te schuren of te polijsten, moeten er schuurmaterialen van verschillende korrels worden gebruikt. Hierbij moet men zorgvuldig schuurmateriaal met steeds fijnere korrels gebruiken:het opklimmen van de korrelgrootte. . Erover wakend dat men geen grote sprongen maakt in korrelgrootte.

Bij het afwetten van een vouw daarentegen is het opklimmen met van de korrelgrootte absoluut niet nodig: na korrel 60 van de dubbele (droge) slijpmachine kan er onmiddellijk naar korrel 7000 van de coticule of Hard Arkansas worden gegaan, en daarna naar de strop. Aan de buitenvouw zou eventueel een tussenstap kunnen gedaan worden, tussen machine en coticule, met de fijnste diamantplaat ( ongeveer korrel 1200) of op de fijne kant van een tweezijdige oliesteen. Een 4 tal bewegingen op deze stenen volstaan, niet meer dan dat doen, daarna naar de coticule.

Nog even melden dat indien er en klein stukje uit de snede zou gebroken zijn, de totale tijd voor het herslijpen, wetten en stroppen samen ongeveer 2 minuten bedraagt.

Hieronder de Pfeil guts

DSC00443pfeilcdvk500.jpg

groeten,
Ornament

film houtsnijden
IMG_0556c.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.